/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Trådløs og TDC ADSL
Fra : lras
Vist : 1069 gange
125 point
Dato : 10-01-04 14:06

Jeg håber der er nogen der kan vejlede mig til at få husets nye trådløse netværk til at fungere.
Indtil nu har jeg haft en stationær pc koblet op til TDC ADSL. Men for husfredens skyld har jeg investeret i en D-Link pakke for at få trådløst netværk. Routeren DI-514 er tilsluttet og den stationære PC der kører Windows ME er tilsluttet med kabel, det virker ok. Derimod kan jeg ikke få sønnens bærbare pc der kørere Windows XP Home Edition til at komme på. Den er udstyret med en Cardbus Adapter DWL-610 og jeg har fulgt installations vejledningen så godt jeg kunne, der er tilsyneladende store forskelle på hvordan XP fungerer, da de viste skærmbilleder i manualen ikke kommer frem.
Når jeg fosøger at starte IE siger den at der ikke er forbindelse og derefter går den igang med at ringe op og det giver selvfølgelig ingen forbindelse.
Er der nogen der kunne have en ide om hvad jeg har gjort galt ?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-01-04 14:10

Prøv at fjerne netværksforbindelsen på XPpc'en, genstart og genopsæt igen.

Kommentar
Fra : lras

Dato : 10-01-04 15:51

Bjarne, det gav ingen ændringer. Den forsøger stadig at ringe op.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-01-04 16:06

Har du prøvet at ¨å ind i InternetExplorer, Funktioner, Internetindstillinger, Forbindelser.
Sæt markeringen i ring aldrig til en forbindelse.

Kommentar
Fra : lras

Dato : 10-01-04 16:30

Bjarne,
ja der er sat markering i "Brug altid standardforbindelsen" Standard forbindelsen står som "Bredbåndsforbindelse" (Standard)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-01-04 20:31

Jeg syntes at du skal kigge lidt på TDC's vejledninger da det nok er hurtigere end at jeg skal til at skrive det hele systematisk. Nu kender jeg ikke din opkoblingstype, men prøv at kigge på denne:
http://kundeservice.tdconline.dk/artikel.php?dogtag=art_5452_177
Der er mange småting der kan kikse og dette link fortæller om tildeling af IP adresse.

Kommentar
Fra : wejergang

Dato : 14-01-04 16:33

Alt hvad der står i feltet "Virtuelle og private netværksindstillinger SKAL fjernes. Tryk på knappen "LAN Indstillinger" her skal der IKKE være flueben i nogen af punkterne. Så virker det.....

Kommentar
Fra : lras

Dato : 14-01-04 18:03

Wejergang,
hvor skal jeg være for at fjerne "Virtuelle og private netværksindstillinger" og få en knap "LAN Indstillinger" ?
Når jeg er i "Netværksforbindelser" ser jeg tre grupper:
Bredbånd: Bredbåndsforbindelse afbrudt; WAN-miniport (PPPOE)
LAN eller højhastighedsforbindelse til Internettet : LAN forbindelse; Netværkskablet er ikke tilsluttet; SIS 900 based PCI
fast Ethernet
Netværksbro : Trådløs netværksforbindelse; Aktiveret, broforbundet; D-Link AIR DWL-610 Wireless
1394 forbindelse aktiveret, broforbundet, 1394 -netværkskort ??? Hvad er det ??
Netværksbro 6; aktiveret; MAC bro-import ??? og hvad er det ??

Accepteret svar
Fra : wejergang

Modtaget 125 point
Dato : 14-01-04 18:23

Du skal ind i: Kontrolpanel->Internetinstillinger->vælg fanebladet "Forbindelser".....her finder du det føromtalte felt og knappen :). Jeg går ud fra at den TDC ADSL forbindelse er en "always-on" og ikke en forbindelse som ala Stofanet hvor man hvergang man skal på nettet skal logge ind med brugernavn og adgangskode - for så er det en anden snak.

Under "Netværksforbindelser" siger du at der er flere enheder....her vil jeg mene (hvis din internetforbindelse er uden login) at de eneste der skal være er dit netkort (SIS 900 - dette er dit netkort i computeren) samt D-Linken. 1394 er din firewireport (1394 er det Microsoft har givet den pga licensregler) den skal du deaktivere hvis du ikke anvender din firewireport. Hvis det er den bærbare skulle der også gerne være et ikon (forbindelse) der hedder WLAN eller ligende der indikerer at der er tale om en trådløs forbindelse. Prøv at slå webkryptering fra i routeren og på den bærbar.....

Har du samlet det således: Internetforbindelsen går ind i routeren. Fra routeren går det et kabel til din PC. Samt en wireless forbindelse til Sønnens bærbar?
Hvis det er tilfældet, skulle ovenstående gerne virke.

Kommentar
Fra : lras

Dato : 14-01-04 22:53

wejergang,
så er det sat op som du anbefaler, men stadig ingen forbindelse men nu prøver den da ikke at ringe op mere.
Jeg har ingen WLAN ikon og LAN forbindelsen siger stadivæk at netværkskablet ikke er tilsluttet, så der mangler tilsyneladende en link til den trådløse forbindelse.
Internet forbindelsen er uden login og går ind i routeren derfra via et kabel til den stationære og forhåbentlig en trådløs forbindelse til den bærbare.

Kommentar
Fra : wejergang

Dato : 14-01-04 23:20

hmmmm......det lyder underligt. Fulgte der nogle drivere med til pcmcia kortet? Det lyder til at der er et problem med windowsen. Prøv evt. at se under enhedshåndteringen (Kontrolpanen->System->Hardware->Enhedshåndtering) om der under punktet "Netværkskort" står pc kortet (D-link kortet). Hvis det ikke gør, så se om der oppe i toppen af hele listen er et punkt der hedder "Andre enheder". Hvis der er det, kan det være at kortet står her, hvilket betyder at det mangler de rigtige drivere for at fungere. Hvis det derimod er under netværkskort, så vil jeg anbefale dig at reinstallere windows på den bærbare, da jeg ellers ikke har anden mulig løsning.

PS. Jeg arbejder selv som IT-supporter om har været ude for sådanne problemer før. Der er kun en ting at sige og det er at det er skide frustrerende når det ikke gider at virke første gang.

Held og lykke

Mvh
Christian

Kommentar
Fra : lras

Dato : 15-01-04 00:08

Christian,
tak for hjælpen. Jeg vil forsøge i morgen om TDC kan hjælpe, det er sandsynligvis eet eller andet banalt flueben der mangler eller er for meget. Hvis de ikke kan hjælpe vil jeg geninstallere Windows og begynde forfra.

Kommentar
Fra : lras

Dato : 15-01-04 20:25

Christian,
så er jeg på. Det krævede en ny installation af XP og derefter et setup som du beskrev. Jeg giver derfor point'sne til dig. Endnu engang tak for hjælpen.

Godkendelse af svar
Fra : lras

Dato : 15-01-04 20:26

Tak for svaret wejergang.

Kommentar
Fra : wejergang

Dato : 15-01-04 21:15

Det var skam så lidt...glad for at jeg kunne hjælpe :)