/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Mauser Karbine98 (k98)
Fra : MBKMichaelMBK
Vist : 6013 gange
60 point
Dato : 10-01-04 00:16

Hej...Jeg er interesseret i at købe en original Mauser Karbine98 (K98) til omkring de 1000-2000 jeg har ledt mange steder men jeg kan ikke finde et sted hvor jeg kan købe en så hvis du kan skaffe en så må du meget gerne skrive til mig på zeke48@hotmail.com jeg har våbenlegitimation

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 10-01-04 10:32
Kommentar
Fra : MBKMichaelMBK

Dato : 10-01-04 13:16

tak men den valgte hjemmeside er i udlandet og derfor vil jeg ikke købe den der

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 10-01-04 14:48

I Danmark er der ikke umiddelbart ingen til salg - men prøv at søge på auktioner på nettet QXL eller andre under items search.

Kommentar
Fra : MBKMichaelMBK

Dato : 10-01-04 18:13

jeg kunne ikke finde nogen men tak fordi du prøvede at hjælpe mig....jeg leder vidre

Kommentar
Fra : TheDane

Dato : 10-01-04 18:35

www.jilas.dk
De sælger Frankonia som har en "jugoslavisk" fremstillet i Tyskland 98k til 229 euro. De tager en kurs på 8,5 så med lidt fragt er det vist dine 2000.

MVH
Henrik

Kommentar
Fra : MBKMichaelMBK

Dato : 10-01-04 19:29

tak for oplysningerne men jeg vil kun købe i danmark

Kommentar
Fra : MBKMichaelMBK

Dato : 11-01-04 00:48

men hvis der er nogen som har en K98 eller kender nogen som har en K98 som gerne vil sælge den så er jeg bestemt en køber

Accepteret svar
Fra : bb1

Modtaget 60 point
Dato : 11-01-04 01:57

Du skriver ikke hvor i landet du bor,men prøv:www.huntershouse.dk. De få helt originale af slagsen,som er i privat eje.
Ejes af samlere,som jo ikke sådan lige vil sælge. Resten er ombygget til jagt.

Kommentar
Fra : MBKMichaelMBK

Dato : 11-01-04 12:08

tak men jeg bor i nordjylland men jeg prøver at ringe og spørge om de har en hvis ikke så sætter jeg bare en annonce i gul&gratis og Den Blå Avis....men hvis der er flere som ved noget om hvor jeg kan købe en sådan riffel så vil jeg blive glad hvis i skriver her

Kommentar
Fra : TheDane

Dato : 11-01-04 22:31

Jeg vælger at gentage mig selv, da budskabet vist ikke er nået ind:

www.jilas.dk
De sælger Frankonia som har en "jugoslavisk" fremstillet i Tyskland 98k til 229 euro. De tager en kurs på 8,5 så med lidt fragt er det vist dine 2000.

MVH
Henrik

Det er et dansk firma kaldet "Jagtimport Lageret" og det ligger i Kvistgård lige udenfor Helsingør, det er da i Danmark, er det ikke?
De har masser af nethandel og postordre, og lur mig om de ikke også sender til jylland ;)

Kommentar
Fra : MBKMichaelMBK

Dato : 11-01-04 23:09

der står også at man skal have jagttegn men som jeg ikke har (jeg har kun våbenlegitimation) men jeg ved ikke om de er det samme men jeg kan heller ikke lige finde den riffel som jeg søger på siden

Kommentar
Fra : TheDane

Dato : 11-01-04 23:30

Ring og snak med dem i morgen, så løser tingene sig!

MVH
Henrik

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 13-01-04 06:52

MBKMichael.
når du ikke har jagttegn men kun våbenpåtegning formoder jeg at du er medlem af en skytteforening.er det tilfældet kan jeg desværre meddele dig at en skytteforening kun kan give tilladelse til skydevåben som er omfattet af organisationens skydeprogrammer. jvf. våbenlovens §6 stk 2.
mig bekendt skyder man ikke med mauser karabin 98 i danske skytteforeninger???

løsningen er simpel..tag et jagttegn, så kan du få en mauser 98 på blå tilladelse.(det store jagttegn)

Kommentar
Fra : MBKMichaelMBK

Dato : 13-01-04 14:45

på 200 m må man godt skyde med de gamle rifler men på 15 m har du ret

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 14-01-04 00:06

MBK - Du skal henvende dig til den skytte forening,som du er medlem af og få dem til at bekræfte.at du må benytte mauser 98 og de vil udstede en våbenlegitimation til den.
Når du har gjort det - så kan du også købe en,men ikke før. Jeg trode du var samler og derfor ville have en komplet.
Der er ikke mange skytteforeninger.Der bruger dem mere.De fleste har skiftet til 6,5 -55 og ingen af dem er originale idet sigte midlerne er skiftet ud.

Kommentar
Fra : MBKMichaelMBK

Dato : 14-01-04 14:27

jeg havde tænkt mig at jeg skal bruge den til skydning (200 m) men det er jo ikke kun derfor jeg har tænkt mig at købe en men også fordi den medvirkede i 2 verdenskrig (skal også bruge den komplet)

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 14-01-04 14:45

Michael Man kan altså ikke blæse og have mel i munden på samme tid.
Enten har du et samlervåben,som er komplet eller også har du en skydebaneriffel.
Der er meget stor forskel på disse to. Så foretag et valg,så kan jeg måske hjælpe dig videre. Jeg tror nu stadig på,at du fik meget udaf,at tale med din skydeinstruktør i den skytteforening der har udstedt den våbenlegitimation,som du siger du har.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 14-01-04 14:45

Michael Man kan altså ikke blæse og have mel i munden på samme tid.
Enten har du et samlervåben,som er komplet eller også har du en skydebaneriffel.
Der er meget stor forskel på disse to. Så foretag et valg,så kan jeg måske hjælpe dig videre. Jeg tror nu stadig på,at du fik meget udaf,at tale med din skydeinstruktør i den skytteforening der har udstedt den våbenlegitimation,som du siger du har.

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 14-01-04 18:14

bb1 og MBK
Det hedder altså våbenpåtegning og ikke våbenlegitimation.
den eneste forskel der måtte være på en baneriffel og en m98 er vel sigtemidlerne.jeg forstår ikke helt hvad MBK vil med en m98 på 200m bane.med m98erens sigtemidler er den næppe(læs aldrig) konkurrencedygtig, og at tage et fint eksemplar af en m98 fra anden verdenskrig og splitte det ad ved at montere andre sigtemidler kan da kun udløse en dummeflade fra våbennørder.
jeg forstår stadig ikke at en riffel fra anden verdenskrig kan være omfattet af "foreningens skydeprogrammer" som loven foreskriver

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 14-01-04 22:04

Webgun For en gang skyld har du fat i noget af det rigtige !!
Det er også derfor jeg sætter et spørgsmålstegn ved om Michael i det hele taget ved hvad han søger efter.

Men webgun så til noget mere alvorligt: En våben påtegning gives til en flugtskytte med et haglgevær og giver under ingen omstændigheder indehaveren lov til at eje et funktionsdygtigt riflet våben.

Våbenlegitimation Udstedes af skytteforeningernes våbenregristrering. Og giver ret til de våben der står på kortet.Og ikke andet altså ikke engang en bajonet.

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 14-01-04 23:47

bb1.
jeg kender alt til reglerne om våbenpåtegninger og våbentilladelser(den blå).påtegningen som udstedes af en skytteforening kan gælde en haglsprøjte eller en riffel, såfremt at våbene er omfattet af foreningens skydeprogram.meen een påtegning til hvert våben som det også er gældene for jægere.skyder MBK feks lerduer kan han blæse langt efter en riffeltilladelse, også bajonetten for den sags skyld.har man interesse i våben og ønsker at besidde disse på lovlig vis så må man tageet jagttegn.det har jeg selv gjort for mange år siden, og man kan så få tilladelse til næsten alt.jeg har været medlem af en skytteforening og kunne så få en cal.22 riffel på blå tilladelse.tænk..så må jeg skyde fugle med min "skytteriffel, hvilket man aldrig må hvis den er på en ussel våbenpåtegning.
og bb1 skam dig...jeg har da altid ret..*GG

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 15-01-04 00:05

Webgun Hvorfor læser du ikke det jeg skriver ! Istædet for at blande tingene godt og grundig sammen. Spørgsmålet lød:
Om det hedder våben påtegning eller våbenlegitimation.

De blå våbentilladelser som udstedes til jægere.(De er idag hvide). Der har jagtvåben. Er noget ganske andet.

Endelig findes der noget,som hedder en samler tilladelse. Den omfatter enten blank våben eller antikke våben.

Du har været inde i en tidligere tråd og også her forviret begreberne meget. Lad være med det ! Det forvirre de unge mennesker. Og det skader alle os,som til punkt og prikke overholder våbenloven.
For mit vedkomne fordi jeg tilfældig underviser i den.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 15-01-04 00:05

Webgun Hvorfor læser du ikke det jeg skriver ! Istædet for at blande tingene godt og grundig sammen. Spørgsmålet lød:
Om det hedder våben påtegning eller våbenlegitimation.

De blå våbentilladelser som udstedes til jægere.(De er idag hvide). Der har jagtvåben. Er noget ganske andet.

Endelig findes der noget,som hedder en samler tilladelse. Den omfatter enten blank våben eller antikke våben.

Du har været inde i en tidligere tråd og også her forviret begreberne meget. Lad være med det ! Det forvirre de unge mennesker. Og det skader alle os,som til punkt og prikke overholder våbenloven.
For mit vedkomne fordi jeg tilfældig underviser i den.

Kommentar
Fra : MBKMichaelMBK

Dato : 15-01-04 13:24

hmmm unge mennesker...jeg er gå nok 51 år men det er en anden sag...jeg har tænkt over hvad i har snakket om og jeg vælger at tage et jagttegn

Godkendelse af svar
Fra : MBKMichaelMBK

Dato : 15-01-04 13:28

Tak for svaret bb1.

Kommentar
Fra : JensCl

Dato : 15-01-04 17:21

Med hensyn til hvad du kan få tilladelse til via skytteforeningerne se på http://www.skytten.dk/SKV/mauser.htm

mvh JensCl

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 17-01-04 05:38

bb1.
hvem er det lige som blander tingene sammen?
selvf. læser jeg da hvad du skriver...men du læser åbenbart ikke det som jeg skriver??jeg tror faktisk heller ikke at du læser det som du selv skriver???
spørgsmålet om det hedder våbentilladelse eller våbenpåtegning har jeg da svaret nok så tydeligt på..er du stadig i tvivl om dette så viser jeg dig det gerne..men du kan altså også læse det selv, endda i denne tråd!!
du underviser...ser man deet!!
vi var 14 til jagtprøven...vi var 3 som bestod..yderst rystene hva!!