/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Windows XP og 98
Fra : David2000
Vist : 334 gange
20 point
Dato : 09-01-04 22:32

Jeg har installeret 2 systemer, windows 98 og XP.
Hvordan kan jeg fjerne windows 98?
Jeg prøvede med "fjern eller tilføj programmer" men der står ikke noget om 98.
Er der noge der kan hjælpe mig?

Mvh
David2000

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-01-04 22:35

I samme partition?

Kommentar
Fra : David2000

Dato : 09-01-04 22:42

ja, i samme partition.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 09-01-04 22:46

klik på start (i xp)kontrolpanel(i klassiks visning)-administrator-computeradministration-diskhåndtering,prøv at slette den partition win98
ligger på,hvis du ikke kan det vil diskhåndtering nægte det.husk at alle data på partitionen går tabt,så hvis det kun er mappen med windows
programmer osv,så gør det...
start boot menuen med win 98/xp kan du redigere ved
start-kontrol panel-system-start og genoprettelse-øvers,vælg at xp skal starte først,og sæt den til 1 sek i vælg.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 09-01-04 22:47

i somme så ikke lige det

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-01-04 22:53

OK, når man installerer to operativsystemer i samme partition kan de ikke ligge i samme mappe eks. Windows og du skulle derfor kunne slette alle filer i den mappe hvor win 98 er placeret, men det er noget rod og det bedste du kan gøre er at sikre dine data og så lave en clean installation med XP.
Hvis du vælger at slette mappen med win98 vil næsten alle programmer der er installeret herunder også forsvinde med mindre de faktisk kan køre uden installation.
Der vil være mange ting der kan gribe ind i hinanden da der ud over styresystemet deles flere mapper.
Den rigtige fremgangsmåde ved benyttelse af dual boot systemer ville være at placere operativsystemerne i hver sin partition.
Det system der er installeret først vil sandsynligvis ligge i Windows mappen mens nr 2 vil ligge i en mappe der er omdøbt. Jeg formoder at der er tale om dualboot da en installation af XP oven i Win 98 vil opdatere og integrere systemet.
Har jeg forstået spørgsmålet?

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 09-01-04 22:54

At det overhovedet kan lade sig gøre at installere 2 styresystemer i samme partition er en gåde.

Begynd forfra med grundformatering, og geninstaller xp.

ellebye

Kommentar
Fra : David2000

Dato : 09-01-04 22:58

Til xou,

Der var ikke win98 i diskhåntering. Men boot menuen er ok nu.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-01-04 23:00

??

Kommentar
Fra : David2000

Dato : 09-01-04 23:02

Til Bjarne D,

Ja, de er gemt under en mappe der hedder windows000.
Skal jeg bare slette den?

Kommentar
Fra : David2000

Dato : 09-01-04 23:04

For resten jeg installerede win. xp først og 98 bagefter.
Der var nogle problemer med xp så jeg blev nødt til at installere 98.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 09-01-04 23:06

ok,jeg troede at der var flere diske,eller en disk der er opdelt i to.
når du åbner stifinder hvad hedder de mapper windows 1 og 2 ligger i ?
for som bjarneD siger kan det være noget rod at rytte op i,så finder du bare der hvor win98 ligger kan du godt slette den mappe fra xp selvfølgelig.ingen filer på roden af drevet MÅ slettes altså c:\ men i mappper c:\windows <- hvis 98 er der i,hedder xp mappen windows1 ?!?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-01-04 23:06

Ja det er den der skal slettes, men forudse masser af bøvl.
Nok en gang gem hvad der skal gemmes og lav en ren XP installation. Hvis du ikke ved hvordan du sikrer diverse ting så spørg

Kommentar
Fra : xou

Dato : 09-01-04 23:07

hvordan fik du fat i xp igen

Kommentar
Fra : David2000

Dato : 09-01-04 23:09

Til Bjarne D,

Hvordan sikrer man diverse ting? Du mener filer eller programmer, ikke?

Kommentar
Fra : David2000

Dato : 09-01-04 23:11

Til xou,

Jeg startede win 98 først og så repererede xp ved hjælp af installations diskette.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 30 point
Dato : 09-01-04 23:15

Programmer kan du godt afskrive med mindre du har diverse installationsfiler.
Hvis du har brænderdrev kan du jo brænde dokumenter mv.
Dine foretrukne kan eksporteres fra InternetExplorer Filer, Importer/Eksporter og det kan du også gøre med Cookies hvis du gerne vil beholde automatisk´logon på websteder.
Bruger du OutlookExpress kan du eksportere dine mailadresser iog adresser

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-01-04 23:17

Har du ikke brænder må du alliere dig med en ven der har netkort og så kan i jo lave et internt netværk med et krydset patchkabel.
Jeg vil ikke beskrive mere for jeg ved jo ikke hvor skrap du er, men du kan tilsyneladende finde ud af noget som flere af de garvede tror er umuligt.

Godkendelse af svar
Fra : David2000

Dato : 09-01-04 23:18

Tak for svaret BjarneD.

Kommentar
Fra : David2000

Dato : 09-01-04 23:19

Hvordan kan man give point til 2 eller 3 personer?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-01-04 23:19

Jeg skulle måske lige foreslå at låne/købe en ny harddisk for at få kopieret dit skrammel over.
Du har været lidt for smart og det kommer til at koste dig noget arbejde nu uanset hvad du gør.
Er vi ikke enige xou?

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 09-01-04 23:21

Du kunne jo også hvis du har råd, købe en mindre hardduísk for at gemme det du nødig vil miste.
Det kan altid være rart med 2 uafhængige diske hvis der skulle ske noget med den primære.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-01-04 23:21

Den der hjulpet dig bedst bør have point da du kun kan belønne en.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 09-01-04 23:22

ok,sådan kan det godt gøres,jeg vil foreslog - med lidt diskplads til spild - at du bare sletter windows mappen win98 - og
programmer hvor win98 programmer er i,hvis der altså osse er to af dem.
du kunne jo først starte´op på win98 og fjerne alt det du kan ved hjælp af
tilføj/fjern -i kontrol panel - programmer alle der og også windows indstallation filer i tilføj/fjern programmer
og så lade som ingenting...om der er lidt tilbage

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 09-01-04 23:27

Hvis du ønsker at give andre point, opretter du blot et nyt spørgsmål i samme kategori og skriver:

Til xxx

og sætter de point til du syntes, og lukke når vedkommende har skrevet ekx. "hej".

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-01-04 23:29

ellebye>>og måske gerne lidt flere

Kommentar
Fra : xou

Dato : 09-01-04 23:39

ja 20 point du fik for alt det var jo kun til øllet