/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
For højt Blodtryk hvorfor?
Fra : roots
Vist : 3465 gange
100 point
Dato : 09-01-04 18:38

Hejsa jeg ville lige høre efter om der er nogle der måske ved lidt om hvorfor eller hvordan det kan værer at jeg har for højt blodtryk, jeg får triatec 5mg. Jeg er blevet undersøgt i alt hvad der er muligt her hjemme i dk men lægerne kan ikke finde ud af hvorfor jeg har et for højt blodtryk jeg er jo kun 22 år. Jeg slog hovdet på mit job fik hjernerystelse, tog så på skadestuen og blev undersøgt lægen fandt så ud af at jeg havde meget højt blodtryk det lå på det tidspunkt på over 200 og det er jo meget højt, så blev jeg inlagt i ca. en uge, den var hel gal sagde de men hvad der var galt viste de ikke så jeg fik bare noget medicin og får det stadig. Det jeg synes der er underligt er at de siger at jeg har haft det alttid men jeg har fået tjekket det masser af gange før og der har ikke været noget galt, selvom jeg ikke ved noget om det så mener jeg at det måske kan have noget at gøre med at jeg slog hovdet, lægerne siger at det ikke har noget med det at gøre. Håber i kan forstå hvad det er jeg skriver.. Og at der er nogen der ved noget om hvorfor eller hvordan det kan være at jeg har for højt blodtryk, eller hvad jeg kan gøre ved det? På forhånd tak!

Mvh.
roots

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 09-01-04 19:01

Når det er så højt lyder det mest som en sygdom af en art.. Stress etc. burde ikke kunne give så højt.
Mit fik jeg målt til 144/89 . Jeg er 19 år.

Kommentar
Fra : spacemannn

Dato : 09-01-04 19:26

Har du fået tjekket om du har sukkersyge????

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 09-01-04 19:31

spacemannn> Er du sikker på at sukkersyge giver over 200

Kommentar
Fra : a.kogler

Dato : 09-01-04 19:35

Hi roots
Hvornår slog du hovedet. Hvis det ikke er så længe siden, kan det sagtens have noget med det at gøre. Jeg var ude for en ulykke i sommer, hvor jeg brækkede begge arme. Selvom jeg er 60 har jeg aldrig haft for højt blodtryk før. Men lige efter ulykken var mit på over 200. Og i flere måneder var det temmeligt højt 195/100, selvom jeg fik blodtryksnedsættende medicin. Nu efter 7 måneder er det ved at være stabilt igen. I øvrigt skal du passe på, hvis du er glad for lakrids, jeg har en veninde, hvor en pose lakrids nemt får hendes blodtryk op, og det kan godt holde sig et par dage. Håber du finder ud af det-
mvh
AK

Kommentar
Fra : 25

Dato : 09-01-04 19:44

Hvad spiser du?
Hvor meget vejer du?
Er du stresset?
Hvor meget ryger du?
disse tanker kan man få, men som sagt kan det være da du slog hovedet, men stress kan godt være årsagen, man får hjertebanken o.s.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 09-01-04 20:14

nomalt tommefinger regl 120 over 80 alt efter alder unge (under) ældre (over)

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 09-01-04 20:27

Ha.. Er det rigtigt.. Hvor har du læst det? Det er ikke fordi jeg ikke tror på dig.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 09-01-04 20:29

Lige en ting man også skal være opmærksom på er begrebet selvforstærkende. Hvis du hele tiden spekulerer over at dit blodtryk er for højt, ja så vil det være for højt, alene p.g.a. stressen, hvis du holder op med at tænke over dit blodtryk vil det ganske givet falde.
I øvrigt faldet dit blodtryk 144/89 helt ind under normalfordelingen blot i den højere ende, hvilket absolut ikke er det samme som at du behøver at fejle noget.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 09-01-04 20:39

Troede du at jeg spekulerede over det? Måske lød det sådan, men faktisk jeg er sq ligeglad.
MEN måske skule vi fokuserer på på roots sprøgsmål istedet for at smalltalke

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 09-01-04 20:53

Sorry ting27, jeg læste det til at det var >roots blodtryk der lå der, men det var jo dit.

Men i øvrige skriver du >roots ikke hvad dit "normale" blodtryk er eller var før ulykken.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 09-01-04 21:00

min fejl

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 09-01-04 21:14

Faktisk har EU laver en normalnorm for blodtryk. Den er i dag på 130/80. I USA har man en norm der siger 120/80.

Tidligere brugte man regnemetoden med at man at man lagde alder på over 100, så en 50-årigs "normale" blodtryk var 150/70. Det er man nu gået væk fra.

Kommentar
Fra : roots

Dato : 09-01-04 21:21

Fra : spacemannn Dato : 09-01-04 19:26
Har du fået tjekket om du har sukkersyge????
>
Ja er tjekket for det også, det har jeg ikke.
>
Fra : a.kogler Dato : 09-01-04 19:35
Hi roots
Hvornår slog du hovedet. Hvis det ikke er så længe siden, kan det sagtens have noget med det at gøre. Jeg var ude for en ulykke i sommer, hvor jeg brækkede begge arme. Selvom jeg er 60 har jeg aldrig haft for højt blodtryk før. Men lige efter ulykken var mit på over 200. Og i flere måneder var det temmeligt højt 195/100, selvom jeg fik blodtryksnedsættende medicin. Nu efter 7 måneder er det ved at være stabilt igen. I øvrigt skal du passe på, hvis du er glad for lakrids, jeg har en veninde, hvor en pose lakrids nemt får hendes blodtryk op, og det kan godt holde sig et par dage. Håber du finder ud af det-
mvh
AK
>
Jeg slog hovdet d. 11/11.02 så det er et stykke tid siden, nu ligger blodtrykket omkring 147/90 med triatec. Jeg har lige fået at vide af en bekendt at hun har læst en bog om en der har været ude får det samme, det var en knogle i nakken som sad forkert efter slaget der gjorde at hun havde for højt blodtryk, hun tog så til dem der der ordner det hvad er det nu de hedder fyse. et eller andet, det hjalp hun har nu normalt blodtryk, så det er da en mulighed som jeg vil overveje meget kraftigt.
>
Fra : 25 Dato : 09-01-04 19:44
Hvad spiser du?
Hvor meget vejer du?
Er du stresset?
Hvor meget ryger du?
disse tanker kan man få, men som sagt kan det være da du slog hovedet, men stress kan godt være årsagen, man får hjertebanken o.s.
>
Jeg spiser lidt af det hele både sundt og usundt, jeg vejer 65-70 kg det er et stykke tid siden jeg er blevet vejet.
Jeg er ikke stresset for jeg går på dagpenge lige nu og jeg er stoppet med at ryge, jeg har ikke røget efter jeg er begyndt på medicin.
>
Fra : ellebye Dato : 09-01-04 20:29
Lige en ting man også skal være opmærksom på er begrebet selvforstærkende. Hvis du hele tiden spekulerer over at dit blodtryk er for højt, ja så vil det være for højt, alene p.g.a. stressen, hvis du holder op med at tænke over dit blodtryk vil det ganske givet falde.
I øvrigt faldet dit blodtryk 144/89 helt ind under normalfordelingen blot i den højere ende, hvilket absolut ikke er det samme som at du behøver at fejle noget.
mvh
ellebye
>
Det er da ikke til at lade være med at tænke på når man skal tage medicin hver dag, det er selvfølgelig ikke noget jeg tænker på heletiden.
>
Fra : ting27 Dato : 09-01-04 20:39
Troede du at jeg spekulerede over det? Måske lød det sådan, men faktisk jeg er sq ligeglad.
>
Okay???

Kommentar
Fra : roots

Dato : 09-01-04 21:27

Fra : ellebye Dato : 09-01-04 20:53
Men i øvrige skriver du >roots ikke hvad dit "normale" blodtryk er eller var før ulykken.
mvh
ellebye
>
Det ved jeg faktisk ikke for der tænkte jeg ikke så meget over det, men lægen sagde ingenting så der var nok ikke noget galt, det er jo også ved at være et stykke tid siden.
Mvh.
roots

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 09-01-04 23:20

(tilliger spørgsmål bog udgivet 2001)

ny 2003

nomalt max 140/90
grænse 140-160/90-100
forhøjet 160/100

www.dli.dk

Kommentar
Fra : a.kogler

Dato : 09-01-04 23:32

Hi roots
Jeg synes nu ikke det er så længe siden. du slog hovedet.
Når blodtrykket stiger, kan det godt tage lang tid inden det bliver stabilt igen.
Og det kan se ud til at både smerten og chock (selvom man ikke selv synes man er blevet chokeret, kan kroppen nu godt reagere på et kraftigt slag) kan have været årsag til dit forhøjede blodtryk. Jeg synes du skulle tage dine piller ind til videre og ikke tænke mere over det. Jeg er sikker på, at det vil falde helt automatisk, når du er så ung. Good luck.
ak

Kommentar
Fra : roots

Dato : 10-01-04 00:45

a.kogler tak for dit svar men lader nu spørgsmålet kører lidt endnu, håber på der er nogle flere der har nogle kommentar/svar.

Kommentar
Fra : frujel

Dato : 01-03-04 21:28

Hej roots
Det er nu et stykke tid siden du først bragte emnet op - så!!!!
Men har du hørt om kranio sakral terapi???
Denne terapiform behandler bl.a. forhøjet blodtryk, især i forbindelse
med slag (f.eks. piskesmæld)

Kommentar
Fra : roots

Dato : 06-03-04 20:22

Ej det har jeg ikke hørt om...hva er det for noget? har du et link eller noget?

Kommentar
Fra : frujel

Dato : 09-03-04 10:22

Hej Roots
Du kan læse om kranio sakral terapi og evt. finde en behandler nær din bopæl på www.stanleyrosenberg.com
Du kan jo også ringe - tlf. nr står på hjemmesiden.