/ Forside/ Teknologi / Internet / Website's / Spørgsmål
10  disken 1359
Hvordan bliver man webmaster/webdesigner~
Fra : Hemmingsen69
Vist : 2726 gange
50 point
Dato : 09-01-04 18:09

Hey!

Jeg har OSO opgave i skolen (opgave om vores fremtids uddanelses planer)
Hvordan kan man blive webmaster? Altså fra start til slut.. (start - Folkeskolen)

Hvis du kender hjemmesider hvor man kan få informationer omkring emnet så skriv endelig..

Tak.

/Anders

Kommentar
Fra : Interkriller

Dato : 09-01-04 18:16

Man kan tage en udd. der hedder multimediedesigner på teknisk skole.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 60 point
Dato : 09-01-04 18:22

Tjae.. du kan jo bare kalde dig webdesigner. det er så vidt jeg ved ikke en beskyttet tittel. Mht. til at blive webmaster? Tjoe.. Du opretter blot en hjemmeside og da du jo bestyrer og vedligeholder den er du i et snuptag ; både webdesigner OG webmaster

Så til seriøse side af sagen :

De fleste oplysninger du savner kan du finde her : http://www.itu.dk/Internet/sitemap.html
..og her : http://www.edb-h.dk/PROJEKT/web-kurs.htm

Er det indenfor medie er det her : http://www.khs.dk/kvu/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 09-01-04 19:36

multimediedesigner tages på nogle handelsskoler, men der er meget stor arbejdsløshed

//anne

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-01-04 19:45

Fra folkeskolen kan du tage gymnasium, hf ellet htx. Derefter kan du uddanne dig i IT f.eks : http://lyngbyes.dk/uddannelser/?uid=296&PHPSESSID=9cf0429d09c6680da668fe8ff0163866

Du kan også læse videre på universiteterne f.eks : http://www.diku.dk/
..eller : http://www.ruc.dk/inst7/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 09-01-04 20:15

ligemeget hvad så skal du tænke dig godt om inden du bestemmer dig, og nøje overveje hvilken uddannelse du skal tage.
Jo kortere uddannelsen er, jo mere overfladisk, hovedsageligt fordi man skal nå at snuse til næsten alt det, som en længere uddannelse indeholder, derfor bliver det man lærer på den korte alt for bredt og uden at man kommer i dybden.

jeg ved ikke om </MOLOKYLE> er enig med mig da han sluttede sin uddannelse ca 10 år før jeg gjorde. men skulle jeg vælge idag blev det IKKE datamatiker

//anne

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-01-04 20:52

ajohansen -> Du er korrekt i din antagelse. Jeg ville heller ikke vælge datamatiker uddannelsen, som den er udformet idag. Jeg ville vælge således :

1.) Datalog; for en bred og alligevel grundig datalogisk viden.
2.) Dataingeniør, hvis jeg var god til matematik.
3.) Datamekaniker, hvis det var elektronik jeg interesserede mig for.

De mellemlange højere uddannelser som Datamatiker og Datanom kan være meget gode, hvis man blot vil have en skematisk viden om edb.

De specialicerede kursen som : Web-/Multimediedesigner og Webgrafiker er for, som de skriver på denne side : http://www.medieskolen.dk/?id=206

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 09-01-04 22:03

men jeg vil kun vælge multimediauddannelsen hvis jeg ikke havde andet at få tiden til at gå med. den er omend mere ubrugelig end datamatiker. Du kan faktisk lære det du skal lære som selvstuderende den eneste forskel er at du ikke får SU

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 09-01-04 22:41

Jeg tog en webmaster "uddannelse" i 98-99, der varede 32 uger og som jeg fik på understøttelse (kursusgodtgørelse kaldte de det vist), og så tog jeg en "uddannelse" som webpilot 99-2000, der varede godt ½ år - også på kursusgodtgørelse.

Det er simpelthen det bedste tidsspilde jeg nogensinde har lavet. Det var ganske underholdende og lærerigt, men har absolut aldrig ført noget arbejde med sig.

Og ja, det tror jeg såmen heller ikke det ville gøre idag. Der er utallige arbejdsløse stakler der som jeg fik lovet guld og grønne skove og sågar arbejde bagefter (selvfølgelig med en skyhøj timeløn - som bare aldrig blev til noget). Begge firmaer der kørte de kurser jeg deltog i er idag gået fallit. De stakkels medkursister som var heldige at få et arbejde - gik for en ret lav løn, men fik til gengæld optioner (som jo er så populært indenfor dén branche), hvilket de jo så i den sidste ende ikke fik en hujende fis ud af, eftersom firmaerne lukkede.

Men hvad ved jeg... muligvis er kurserne blevet bedre idag. Men tænk også på: Hvor mange firmaer tror du der er i Danmark, som har råd til at ansætte en der kun fungerer som webmaster? Man bliver faktisk nødt til også at have en anden evt. kontorrelateret uddannelse som man kan bruge imellem sine edb-opgaver. (hvilket jeg også har)

Men derfor er det jo alligevel spændende arbejde, og jeg håber du finder en uddannelse du kan bruge til noget.

Hilsen Rosekamp

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-01-04 14:03

rosekamp -> Jeg giver dig så evig ret

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Hemmingsen69

Dato : 11-01-04 16:38

Tak for svaret molokyle.