/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Access point og trådløs router forskel?
Fra : fedearne
Vist : 423 gange
100 point
Dato : 09-01-04 12:55

Hej Alle

Lige et par dumme spørgsmå, men hvad er egentlig forskellen på et access point og en trådløs router, når vi snakker trådløst netværk?
Er en trådløs router kun nødvendigt hvis det trådløse netværk skal gå på internettet direkte, og kan et trådløst netværk opbygget af access points godt gå på nettet, hvis et af dets access point er tilsluttet en kablet router?

på forhånd tak!

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 09-01-04 13:10

Hej Fedearne;

Der findes ingen dumme spørgsmål; så .......

Du har faktisk selv svaret! En router bruges til at skabe forbindelse "ud af huset" - uanset om den er trådløs eller ej.
Da langt de fleste routere idag har indbygget switch sætter man sit access-point på en af disse porte; og herefter er alle glade igen, da der nu er trådløs adgang til internet, mv.

Lidt mere teknisk, så har en Router ( trådløs eller ej ) én WAN port til internettet og typisk 4 LAN porte til PCer
Et Access-Point har kun en LAN port.

Derfor JA! Har du en router kan du nøjes med et Access-Point for, at tilslutte trådløst.

Håber det var svar nok.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : fedearne

Dato : 09-01-04 13:16

tak for det hurtige og gode svar!
Lige et tillægs-spørgsmål:
Hvor mange trådløse computer kan man tilslutte et access point før det går ud over hastigheden både på netværket lokalt og på internet forbindelsen? Jeg regner med at det sidste afhænger af hastigheden på selve internet forbindelsen, men er der en "tommelfinger regel", som siger fx. max x computer til at dele en x kb/x kb internetforb?

Igen på forhånd tak!

Accepteret svar
Fra : Smitty

Modtaget 100 point
Dato : 09-01-04 14:09

Goddag igen;

Rent principielt - 2 PCer! ( sådan med et glimt i øjet )

En del Access-Point har en begræsning på ca. 250 PCer tilkoblet samtidig - men jeg tror ikke jeg vil bryde mig om at have SÅ mange på én gang. Der ud over hænger det også sammen med, hvilken protokol type den understøtter.
Endelig - hvad er det der sendes over nettet.

Et éntydigt svar kan du derfor ikke få; men et "parktisk" eksempel fra mig selv kan jeg give.

Jeg har pt. 5 PCer tilkoblet via alm. kabling. Den ene fungerer alene som fælles lager.
De 4 andre er alm. arbejdspladser - og der er ingen hastighedsproblemer på nettet.
Så er der pt. 2 bærbare med trådløs forbindelse som kører - og heller ikke her nogen problemer.
På internet siden er der en 512/256 forbindelse - og selvfølgelig kan det mærkes, hvis jeg f.eks. henter store datamængder - men ellers fungerer det ganske fornuftigt.

Summa Summarum er altså, at der er 6 arbejdsstationer kørende, samt en PC, som dels er fælles lager - og som jævnligt henter mail fra diverse konti.

Såfremt man vil f.eks. spille over internettet - eller konstant henter store datamængder; så får det en betydning - ellers er det nok begrænset, hvad hver især mærker til aktiviteten.

eg kender desværre ingen tommelfinger regel for dette; da det typisk er forbrugsafhængig.

/MVH Smitty

Godkendelse af svar
Fra : fedearne

Dato : 09-01-04 14:13

Tak for svaret Smitty, og god weekend! )).