/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Passager airbag deaktiveres periodisk
Fra : nathan
Vist : 2045 gange
100 point
Dato : 09-01-04 10:01

Hej
Jeg har en 1 år gammel Peugeot 307 og jeg oplever af og til at min passager airbag bliver deaktiveret, dvs lampen i instrumentbordet lyser som om den var deaktiveret. Værkstedet påstod at det var en forkert monteret radio der var skyld i det..?!? De har efterfølgende monteret en adapter, da det "jo var noget de tit havde set". Da jeg så forsøgte at tænde radioen virkede det ikke. Den "adapter" de havde monteret viste sig at være et hjemmelavet klamphugger stik (som jeg har flået ud igen).
Jeg har selv eftermonteret en ny JVC radio med CD afspiller i min Peugeot 307, men da der sidder multistik i bilen, kan jeg ikke se hvad der skulle være gået galt, så jeg tror ikke rigtigt på deres forklaring.
Er der nogen der har oplevet noget lignende? Eller har en forklaring på hvad problemet kan være?
/ Niels

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 09-01-04 10:06

Jeg syntes det bedste du kan gøre er at ringe til FDM og stille dem spørgsmålet, og ikke mindst spørge om du kan få noget skriftligt tilsendt. Hvis værkstedet har kvajet sig så har du noget helt håndgribeligt ved at "smække" en skrivelse herfra på bordet.

Det tror jeg ingen værksteder tør gå imod.

Mvh
ellebye

Kommentar
Fra : nathan

Dato : 09-01-04 10:14

Hej ellebye
Det har jeg også tænkt mig at gøre, men det er mest ud fra det perspektiv at hvis det virkeligt kan være rigtigt at man ved at smide en ny radio i bilen kan påvirke/forringe sikkerheden, så nærmer det sig jo en konstruktionsfejl i bilen?
/ Niels

Kommentar
Fra : thomat

Dato : 09-01-04 10:14

Hej nathan
Du er desvære nok ikke den eneste der har problemer med 307ér de har haft betydelige problemer med deres elektronik inde i både med radio og board computer og airbag du må bare rive peugeot ordentlig i ørene .. du kan læse om en der har de samme problemer her http://www.mandagsbil.dk/asp/visbil/bilvisning.asp?BilId=1000
Men det hjælper dig desvære nok ikke.

Mvh thomat

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 09-01-04 11:06

Hvis der er nogle konstruktionsmæssige fejl ved 307-eren, må FDM da helt sikker vide det, og så er det, som thomat siger det, blot at holde Peugeot til ilden hele tiden.

Forresten, hvilken model var det der opstod uprovokerede brænde i??

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : sm7sgb

Dato : 09-01-04 11:35

ellebye, var det ikke citroen c3

sgb

Kommentar
Fra : olelyster

Dato : 09-01-04 11:42

I min Citroën Saxo har jeg samme problem - med førersædet. Det skyldes iflg. værkstedet, at ledningen til airbag'en er samlet i et stik under førersædet, så mekanikeren kan tage sædet ud uden at klippe ledninger! (Hvor ofte har vi brug for det?!) Når sædet dagligt rykkes frem og tilbage efter førerens benlængde, kan stikket løsne sig og lampen på instrumentbrættet lyser. Jeg slukker motoren, famler rundt under sædet og roder lidt med kontakten. Når jeg starter igen, virker den normalt - indtil næste gang sædet rykkes. Mekanikeren har anbefalet, at lave en "fast" forbindelse under sædet - jeg har bare ikke fået det gjort endnu.
Mvh
Ole Lyster

Kommentar
Fra : nathan

Dato : 09-01-04 12:07

Hej Ole
Når min lampe begynder at lyse, kan jeg slukke den igen ved at slukke bilen og starte igen. Ikke videre praktisk ved motorvejskørsel
Grunden til at jeg spørger i dette forum er at jeg forsøger at finde en mulig løsning som jeg så kan præsentere for et andet værksted. Den forhandler der har solgt mig bilen får IKKE min bil at se igen, for de har, som jeg oplever dem, ikke skyggen af det jeg opfatter som professionel stolthed.
/ Niels

Accepteret svar
Fra : 106

Modtaget 100 point
Dato : 09-01-04 20:13

Det kan godt være din radio der laver balladen, istedet for at sætte det der "klamphuggerstik igen, kan du nøjes med at klippe de to snoede ledninger fra på multistikket, de er til bilens datasystem (multiplex), og hvis radioen sender en spænding på dem kan det periodisk skabe problemer, det kan evt. et signal der får boksen til at tro at du har frakoblet din airbag. De to ledninger er til en original radio, som komunikerer med bilens multifunktionsboks og display.

Til Nathan/Niels

Det er ikke en kondtruktionsfejl på bilen.

På din bil er det sansynligvis ledningerne til selestrammeren under sædet der skal loddes, der kan evt. være dårlig forbindelse der.

mvh.
Morten

Kommentar
Fra : geu

Dato : 10-01-04 10:22

Jeg syntes nu du skulle tage ud til Peugeot og få dem til at se på det. Det er jo en alvorlig fejl, der kan dræbe hvis den ikke virker. Der kan jo være en fejl i puden.

Godkendelse af svar
Fra : nathan

Dato : 10-01-04 13:35

Tak for svaret 106. Du har givet mig noget konkret at arbejde med .
Min utilfredshed med mit Peugeot værksted skyldes bl.a. at jeg ikke har kunnet få en forklaring på hvad det lige var at den adapter skulle gøre ( at radioen så efterfølgende heller ikke virkede, var ikke lige noget der skød point i deres favør..) Tak for hjælpen.

/ Niels