/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
dpkg reinstall
Fra : leifnel
Vist : 650 gange
25 point
Dato : 20-03-02 16:09

Jeg har mistanke om at nogle eksekverbare filer er blevet skadet ved et strømafbrud.

Er det muligt at få dselect/dpkg til at hente pakkerne igen og reinstallere, uden at ændre configfiler?

Leif

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 35 point
Dato : 20-03-02 16:12

On Wed, 20 Mar 2002 16:09:21 +0100, leifnel wrote:
> Er det muligt at få dselect/dpkg til at hente pakkerne igen og
> reinstallere, uden at ændre configfiler?

apt har en feature til det:

   # apt-get --reinstall install foo

--
Christian Jørgensen | He who can does.
http://www.razor.dk | He who can't teaches.
| He who can't teach builds learning systems.

Godkendelse af svar
Fra : leifnel

Dato : 20-03-02 18:05

>> Er det muligt at få dselect/dpkg til at hente pakkerne igen og
>> reinstallere, uden at ændre configfiler?

>apt har en feature til det:
>
> # apt-get --reinstall install foo

Og så er der måske også en metode til at reinstallere ALT?

Leif

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-03-02 19:21

On Wed, 20 Mar 2002 17:04:52 GMT, leifnel news wrote:

>> # apt-get --reinstall install foo

> Og så er der måske også en metode til at reinstallere ALT?

Måske noget i stil med:

# apt-get --reinstall install `COLUMNS=256 dpkg -l | grep ^ii | cut -d' ' -f 3`

?

Mvh.

--
"Super heroes wear snow pants?" Adam Sjøgren
"When there's snow out, they do!" spamtrap@koldfront.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-03-02 20:06

Adam Sjøgren <spamtrap@koldfront.dk> wrote:

AS> On Wed, 20 Mar 2002 17:04:52 GMT, leifnel news wrote:

>>> # apt-get --reinstall install foo

>> Og så er der måske også en metode til at reinstallere ALT?

AS> Måske noget i stil med:

AS> # apt-get --reinstall install `COLUMNS=256 dpkg -l | grep ^ii | cut -d' ' -f 3`

AS> ?

Uden at have efterprøvet det, så vil "grep ^ii" vist kun
geninstallere pakker med status "install", men pakker kan godt
være installeret med status "hold" (langt de fleste på mit
system har denne status) og disse vil så ikke blive
geninstalleret.

Til OP, ville jeg sige at du under alle omstændigheder bør lave
en backup af /etc samt punktumfiler/punktumkataloger i $HOME og
så måske vente med den store geninstallation indtil du ser,
hvor galt det egentlig er.

Morten

--
"I don't like money actually, but it quiets my nerves." (Joe Louis)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-03-02 19:51

On Wed, 20 Mar 2002 20:05:42 +0100, Morten Bo Johansen wrote:

> Uden at have efterprøvet det, så vil "grep ^ii" vist kun
> geninstallere pakker med status "install", men pakker kan godt være
> installeret med status "hold" (langt de fleste på mit system har
> denne status) og disse vil så ikke blive geninstalleret.

Ahh, jeg plejer altid at blive sur når en pakke er på hold fordi jeg
ikke har fattet systemet endnu Har du et link til en god
forklaring?

Mvh.

--
"Super heroes wear snow pants?" Adam Sjøgren
"When there's snow out, they do!" spamtrap@koldfront.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-03-02 20:51

Adam Sjøgren <spamtrap@koldfront.dk> wrote:

AS> On Wed, 20 Mar 2002 20:05:42 +0100, Morten Bo Johansen wrote:

>> Uden at have efterprøvet det, så vil "grep ^ii" vist kun
>> geninstallere pakker med status "install", men pakker kan godt være
>> installeret med status "hold" (langt de fleste på mit system har
>> denne status) og disse vil så ikke blive geninstalleret.

AS> Ahh, jeg plejer altid at blive sur når en pakke er på hold fordi jeg
AS> ikke har fattet systemet endnu Har du et link til en god
AS> forklaring?

En pakke vil vel kun være på "hold", hvis du selv har bedt om
det ;)

Men ellers, The Debian GNU/Linux FAQ sektion 6.11 og 6.12 og
dpkg(8). Det er egentlig blot pakker som man ikke ønsker
opgraderet med apt-get upgrade. Jeg nøjes med at sætte
"install"-status på de pakker, hvor jeg altid gerne vil holde
mig på forkant, og så lader jeg resten (det store flertal) være
på "hold", pga. min begrænsede onlinetid.

Morten

--
"If you tell the truth, you don't have to remember anything"
(Mark Twain)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-03-02 22:02

On Thu, 21 Mar 2002 20:51:18 +0100, Morten Bo Johansen wrote:

> En pakke vil vel kun være på "hold", hvis du selv har bedt om det ;)

Så forveksler jeg det nok med "these packages have been held back".

> Men ellers, The Debian GNU/Linux FAQ sektion 6.11 og 6.12 og
> dpkg(8).

Øj, er de nu også begyndt at skrive svarene i manualerne. Hrmpf!

Tak!

--
"Super heroes wear snow pants?" Adam Sjøgren
"When there's snow out, they do!" spamtrap@koldfront.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-03-02 11:17

spamtrap@koldfront.dk (Adam Sjøgren) writes:

> On Thu, 21 Mar 2002 20:51:18 +0100, Morten Bo Johansen wrote:
>
>> En pakke vil vel kun være på "hold", hvis du selv har bedt om det ;)
>
> Så forveksler jeg det nok med "these packages have been held back".

'On hold' er når *du* ikke vil have opdateret en pakke. Det kan
eventuelt være fordi man ved at pakken er i stykker i den distribution
man nu engang bruger.

Man sætter pakker 'on hold' på komandolinjen med:

# echo 'lilo hold' | dpkg --set-selections

Ligeledes kan man sætte den til install eller deinstall med

# echo 'lilo install' | dpkg --set-selections

Det kan vist også gøres via dselect eller andre frontends til
pakkesystemet. (Dette inkluderer ikke apt, der ikke er en egentlig
frontend.)

'These packages has been held back' er når apt-get kan finde en ny
version af pakken, men af en eller anden grund ikke vil installerer
den. Dette kan enten være fordi at pakken er 'on hold' eller fordi
apt-get ikke selv kan/vil opfylde afhængigheder for eksempel fordi man
bruger 'apt-get upgrade' istedet for 'apt-get distupgrade'.

--
Emacs er det eneste moderne styresystem der ikke er multitrådet.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-03-02 19:55

On Fri, 22 Mar 2002 11:17:00 +0100, Peter Makholm wrote:

> Man sætter pakker 'on hold' på komandolinjen med:

> # echo 'lilo hold' | dpkg --set-selections

> Ligeledes kan man sætte den til install eller deinstall med

> # echo 'lilo install' | dpkg --set-selections

Cool - tak!

> 'These packages has been held back' er når apt-get kan finde en ny
> version af pakken, men af en eller anden grund ikke vil installerer
> den. Dette kan enten være fordi at pakken er 'on hold' eller fordi
> apt-get ikke selv kan/vil opfylde afhængigheder for eksempel fordi
> man bruger 'apt-get upgrade' istedet for 'apt-get distupgrade'.

Okay, det tror jeg jeg havde læst engang - tak igen!

Hvad så når apt si'r dette:

# apt-get -f install
Reading Package Lists... Done
Building Dependency Tree... Done
Correcting dependencies... failed.
Sorry, but the following packages have unmet dependencies:
jed-common: Conflicts: jedslc but it is not installable
libgconf11: Conflicts: libgconf10 but it is not installable
libmagick4g: Conflicts: libmagick-lzw but it is not installable
xv: Conflicts: xvdoc but it is not installable
E: Error, pkgProblemResolver::Resolve generated breaks, this may be caused by held packages.
E: Unable to correct dependencies
#

For mig er fejlmeddelelsen åndsvag (dvs. jeg kan ikke læse den -
jed-common har en konflikt med en pakke som ikke kan installeres. Nå,
og hvad så - hvis den ikke kan installeres er der vel specielt ikke
noget konfliktproblem?!

(Ingen packages on hold:

# dpkg --get-selections | grep hold
#
)

Mvh.

--
"Super heroes wear snow pants?" Adam Sjøgren
"When there's snow out, they do!" spamtrap@koldfront.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-03-02 21:06

On Wed, 20 Mar 2002 18:04:52 +0100, leifnel wrote:

> Og så er der måske også en metode til at reinstallere ALT?

Du kan prøve med dpkg-reconfigure -a den vil dog bare reconfigurere
pakkerne, men mon ikke den også kan finde beskadigede pakker

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 27-03-02 20:50

On Fri, 22 Mar 2002 19:55:15 +0100, Adam Sjøgren wrote:

> For mig er fejlmeddelelsen åndsvag (dvs. jeg kan ikke læse den -
> jed-common har en konflikt med en pakke som ikke kan installeres. Nå, og
> hvad så - hvis den ikke kan installeres er der vel specielt ikke noget
> konfliktproblem?!

Hvis du henter dine pakker fra ftp.dk.debian.org kan det godt være
derfor. Jeg hentede mine pakker derfra i et stykke tid at der mangler en
del. Brug fx. mirrors.sunsite.dk istedet.

Med venlig hilsen Esben

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 27-03-02 22:15

On Wed, 27 Mar 2002 20:50:14 +0100, Esben Skov Pedersen wrote:

> Hvis du henter dine pakker fra ftp.dk.debian.org kan det godt være
> derfor. Jeg hentede mine pakker derfra i et stykke tid at der
> mangler en del. Brug fx. mirrors.sunsite.dk istedet.

Jeg bruger det svenske mirror, det plejer altid at være fint i orden.

Mvh.

--
"Super heroes wear snow pants?" Adam Sjøgren
"When there's snow out, they do!" spamtrap@koldfront.dk