/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Linux Komandoer i "dos" delen?
Fra : Kennyrl
Vist : 695 gange
20 point
Dato : 20-03-02 14:10

Jeg er gået igang med Linux (red hat) og har fået at vide at den bedste måde at lave det meste af opsætningen i "dos" delen af Linux. (Jeg ved godt det ikke hedder DOS)

Mit spørgsmål er så: Er der nogen der ved hvor man kan få en komplet liste over komandoer i "dos mode" (hvis man kan!)

/Kenny

Accepteret svar
Fra : dk

Modtaget 30 point
Dato : 20-03-02 14:14
Kommentar
Fra : Kennyrl

Dato : 20-03-02 14:22

Der stod lidt, men ikke så meget som jeg havdre håbet på...

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-03-02 14:20

Kennyrl wrote:

> Mit spørgsmål er så: Er der nogen der ved hvor man kan få en komplet
> liste over komandoer i "dos mode" (hvis man kan!)

Lidt afhaengigt af din kommandofortolker (skallen) - jeg bruger tcsh, og
kan trykke ctrl+d og faar saa alle kommandoer og programmer (det er det samme) i
min soegesti vist. Ellers kan du proeve kommandoen 'apropos security'
for at se alle de kommandoer, der "har noget med security" at goere.

Hvis det er noget specifikt du oensker at goere, og ikke kender
kommandoen, der goer det, saa skriv her i gruppen, og der er formentlig
nogen der kan fortaelle dig hvilken kommando du skal anvende.

Vh,

--
Ole Michaelsen, Darmstadt, Germany

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-03-02 15:58

Kennyrl wrote:

> Jeg er gået igang med Linux (red hat) og har fået at vide at den bedste
> måde at lave det meste af opsætningen i "dos" delen af Linux. (Jeg ved
> godt det ikke hedder DOS)
>
> Mit spørgsmål er så: Er der nogen der ved hvor man kan få en komplet
> liste over komandoer i "dos mode" (hvis man kan!)

Der er vist kun en 1,5-3000 jeg har ca 2000 prøv at trykke på tab.
for at gøre det endnu mere besværligt kan hver af disse programmer mere end
ders dos modstykker.
Dokumentationen til disse burde ligge i såkaldte man filer 'man komando'
kalder den relevante dokumentation frem.
alle man filerne på mit system fylder 15mb og det er ren tekst så der er
ret meget læsse stof at tage fat på.
http://www.linuxdoc.org/HOWTO/Bash-Prompt-HOWTO/
og den lidt hyrtigere
http://www.linuxdoc.org/HOWTO/DOS-Win-to-Linux-HOWTO.html '
er nok et udemærket sted at lærre bash (ret hat bruger bash som skal)

Kommentar
Fra : dk

Dato : 20-03-02 18:53

en fyldestgørende manual findes ikke før du selv skriver een!.
Linux er jo "open source".
så en egentlig manual findes kun deles i dit hoved og fra/på
diverse hj.sider.
hvis der er noget du specifikt vil indstallere så skal du
søge efter lige netop det. derfor henviser jeg til div. links.
så min anbefaling er kig og søg dig igennem på de links
jeg har givet, og bliv klog.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-03-02 13:07

Kennyrl <Kennyrl.news@kandu.dk> wrote:
> Jeg er gået igang med Linux (red hat) og har fået at vide at den bedste
> måde at lave det meste af opsætningen i "dos" delen af Linux. (Jeg ved
> godt det ikke hedder DOS)

> Mit spørgsmål er så: Er der nogen der ved hvor man kan få en komplet
> liste over komandoer i "dos mode" (hvis man kan!)

Se evt. også :
http://www.sslug.dk/artikler/begyndertips.html
http://www.sslug.dk/linuxbog/

--
no signature :)

Godkendelse af svar
Fra : Kennyrl

Dato : 21-03-02 18:07

Takker! I Hjalp alle sammen men DK kom først