/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
ekstra harddisk - hvordan....
Fra : wolffi
Vist : 363 gange
100 point
Dato : 08-01-04 21:18

Ja, så er jeg blevet glemsom - håber der er én der kan friske min hukommelse op...... :=)

Har sat en HD i en skuffe i en PC'er med win 98 se, og hvordan er det lige at jeg får fundet denne HD ????
(HD'en skal bruge til backup)

hilsen glemsomme Hanne :=)

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-01-04 21:23

Figurerer den under Denne computer?

Kommentar
Fra : wolffi

Dato : 08-01-04 21:32

tedd,

nej det gør den ikke

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-01-04 21:38

Åbn BIOS opsætning (delete under opstart)
Hvis der er et punkt i menuen der hedder autodetect harddrive (-disc) så klik på den ellers går du standardopsætning og markerer auto under enten primary slave eller secondary master (afhænger lidt af indstillinger) tryk enter så skulle den gerne detecte harddisken.
Det var lige et hurtgt bud.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-01-04 21:39

Hmm! Hvis den ellers er tilsluttet rigtigt, så burde den jo, ihvertilfælde hvis det har virket før! Er din bios sat til at auto detectere harddiske?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-01-04 21:40

P.S.! Hvis den "nye" HD ikke er formateret så husk at gøre dette når den er fundet.

Kommentar
Fra : wolffi

Dato : 08-01-04 21:53

BjaneD og Tedd,
Jeg har været inde i bios'en - her kunne jeg ikke rigtig genkalde noget omkring autodetect harddrive....
Det skal lige nævnes at pc'eren står på min arbejdsplads (som 1 ud af 25 jeg har ansvaret for) og ikke lige for hånden nu... men det skal dertil siges at det er ganske mange år siden jeg har måttet installere en ekstra HD - så glemsel....... det er vel "tidens tand" :=)
Det der undrer mig er at jeg ikke kan finde Hd'en inde i bios'en.
HD'en skulle være "hægtet" rigtigt op på bundkortet.

Kommentar
Fra : wolffi

Dato : 08-01-04 21:54

den nye HD er flunkende ny - ikke formatteret

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-01-04 21:55

Med rigtigt hægtet op mener du så også at jumperen på HD er placeret korrekt??

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-01-04 22:03

Husk at køre FDISK når du engang finder HD, husk lige den der med skift af disk i FDISK så du kan komme ind og oprette den nye disk.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 09-01-04 00:37

Hvordan er den harddiskskuffe tilsluttet? Er den sat til samme kabel som din boot harddisk, eller?

Kommentar
Fra : wolffi

Dato : 09-01-04 00:38

tedd,

kigger på det i morgen ......

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-01-04 00:44

tedd vil nok fortælle dig ud fra svaret om du skal sætte den som master eller slave da den skal være slave hvis den sidder på samme kabel og master hvis den sidder på separat

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 09-01-04 00:52

Ok wolffi Og det har du næsten ret i BjarneD Men det kunne jo være cabel select, eller at der kommer en CDrom drev i vejen! Eller noget med raid eller SATA? Who knows *L*

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-01-04 01:01

tedd>>CS giver nok desværre flere problemer end godt er, og jeg syntes at det tyder på at det er en firmacomputer og med win98 er det nok ikke noget avanceret, men selvfølgelig ville det være lettere for os at spille kloge hvis fik mange flere oplysninger i spørgsmålets start

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 09-01-04 01:05

Bryder mig heller ikke om cable select, da jeg ikke rigtigt kan se fidusen i at man alligevel skal huske en jumper setting og så at kablet ovenikøbet skal sidde korrekt, men vi får vel flere svar i morgen!

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 01-03-04 12:41

Gør følgende:

Kontrolpanel -> Administration -> Diskhåndtering

Højreklik på din harddisk...
tryk "Import Foreign partition" ... altså impotér disk til dit system...
når dette er gjort virker din harddisk...

Mvh. Cooper

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-03-04 12:52

dscoop80>> Når du sådan lige vælter ind og kommenterer i en tråd skulle du måske læse hvad der står:
"Har sat en HD i en skuffe i en PC'er med win 98 se"
Sidst jeg så efter kunne jeg ikke finde den slags muligheder