/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Minolta Dimage Scan Dual II
Fra : Torkild
Vist : 434 gange
200 point
Dato : 20-03-02 01:29

I følge brugsforvirringen til min skanner skal emulsionssiden vende opad i skanneren. Er der nogen der kan fortælle mig hvorfor? Den eneste forskel jeg kan se er at det skannede billede bliver spejlvendt når jeg retter mig efter manualen, og det gi'r altså en ekstra lille arbejdsfunktion at vende det rigtigt.
Jeg har fantaseret mig til nogle mulige forklaringer: 1) Kodachroms (og sikkert også andre diapositivers) emulsionslag er ujævn, derfor har det betydning for fokuseringen om der fokuseres på for- eller bagside. 2) Fokuseringen sker på overfladen af filmen, derfor må filmbasen ikke ligge mellem linsen og emulsionen.

Og jeg undrer mig også over at den sorte bjælke, der kommer frem når jeg laver manuel fokusering, er så kort, selv om jeg justere den fylder sjældent mere end en trediedel af det der ser ud til at være muligt.

Mvh.
Torkild

Accepteret svar
Fra : zonker

Modtaget 200 point
Dato : 20-03-02 06:53

Der er simpelthen fordi emulsionslag er ujævn og du vil derfor opleve det som du jo so godt kender til....
Min erfaring har lært mig, at det bedste nogle gang er at gøre sig sine egne erfaringer det kommer man utroligt langt med..
Håber du blev klogere ?

Kommentar
Fra : Torkild

Dato : 04-04-02 23:41

Hej zonke.
Tak for svaret.
Jeg synes at livet er for kort til at basere alt på egne erfaringer, det er derfor sendte spørgsmålet.
Jeg er ikke enig i din (undskyld) hypotese, som jeg i øvrigt også selv havde i tankerne. Uanset om emulsionslaget vender op eller ned, er filmstrimlen mere ujævn end selve emulsionslaget - jeg mener derfor, at det ikke har noget med med ujævnheder i emulsionen at gøre.
Jeg stillede spørgsmålet fordi jeg synes at det kræver lidt held at få en skarp skanning, og jeg håbede at der var én vidste noget helt konkret.

Mvh
Torkild