/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Harddisk-formatering i winXP
Fra : sion
Vist : 752 gange
70 point
Dato : 08-01-04 09:38

Jeg har lige fået en ekstra harddisk - dvs. at den nye er slave og masteren har naturligvis installeret windows xp.
Da jeg ville tilføje den nye harddisk i Diskhåndtering poppede en guide op, hvor jeg blev spurgt om disken skulle laves til en dynamisk disk - det sagde jeg ja til. Men nu kan jeg ikke formatere den!!!
Desuden står der, at den nye disk er på ca. 32 GB - den skulle altså være 120 GB.

Hvad skyldes problemerne og hvad kan jeg gøre?

Simon

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 08-01-04 09:45

Hvad siger den når du vil formattere ??

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 08-01-04 09:50

Det er da godt at lydkortet virker

(Hvad siger)

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 08-01-04 09:55

den siger MuH

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 08-01-04 09:58

Nu må Zerg911 lige rette mig hvis dette er forkert. Jeg mener du skal ind i bios opsætningen og meddele at din pc skal kunne tage "large" harddiske.

ellebye

Kommentar
Fra : wilsonweb

Dato : 08-01-04 10:00

Kan din BIOS identificere den som 120GB? Du kan via Kontrolpanel - Administration håndtere dine diske og partioner. Husk altid at holde din WinXP Up2Date via WindowsUpdate. Fejlen kan også skyldes en manglende rettelse til WinXP

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 08-01-04 10:01

Det kunne godt være derfor, men jeg tror næppe det er tilfældet.. Da jeg går ud fra han minimum køre med XP eller 2000. Ved ikke lige hvor stor den hdd hn har i, i forvejen er. Men det er da helt klart et forsøg.

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 08-01-04 10:02

OG som jeg så kan læse deroppe køre han XP

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 08-01-04 10:03

Gå ind i din diskhåndtering igen... Kontrolpanel - Administration - Computeradministration - Diskhåndtering.

Undlad at gøre disken dynamisk. Højreklik - slet, opret igen...

Så BURDE du - forudsat det ikke er en gammel hund, hvorved 32Gb begrænsningen optræder - få de fulde 120Gb. Ellers skal du have en BIOS-opdatering fra din motherboard producent for at understøtte drev over 32Gb.

Hvis dette heller ikke kan findes hos producenten, kan du få en Controller til PCI-porten, der kan håndtere

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 08-01-04 10:18

Prøv og se bag på din HDD om jumperen er sat rigtigt,der er en jumper setting hvor man kan snyde bios til at at tro at HDD'en er mindre end
den i virkligheden er(vis bios ikke understytter store HDD'er),du kan også bare fjerne jumperne bare den sidder på stikket midt på kablet(står oven på HDD'en,det kan også være du skal opdatere din bios(flase)ellers kan du finde en manual på din HDD's hjemmeside,formatere kan du gøre meget simpelt,ved at højre klikke på HDD'en i stifinder/explore >formater,den åbner med standart indstillinger undlad
Ekspresformatering.
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 08-01-04 10:23

understøtter,tjek lige i bios under,standart CMOS setup page,om dine drev står på AUTO- ON

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 08-01-04 10:39

Forresten,begynd forefra fjern kablerne fra HDD'en og start pc'en når du er kommet ind i windows,så sluk og sæt kablerne i igen,når du har lavet jumper/kabel/bios ændringerne.

Kommentar
Fra : sion

Dato : 08-01-04 12:15

Jeg siger foreløbigt tak for de mange svar.
Når jeg kommer hjem, vil jeg lige afprøve de forskellige muligheder.
Vender tilbage hertil bagefter.

Simon

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 08-01-04 14:02

en lille forvirret kommentar: hvad med begrænsninger i størrelsen (FAT32 versus NTFS) ??

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 08-01-04 14:09

han køre xp så jeg ville regne med at han køre med ntfs filsystem,og formatere han med standart indstillingerne så bliver det ntfs.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 08-01-04 14:12

der er ikke andre mulighedder i standart formatering,ved at højre klikke på drevet i stifinder/Denne komputer

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 08-01-04 15:35

Hej,

eh... lige en lille tilføjelse som Ellebye også nævner... det er ikke styresystemet det kommer an på mht. til om en computer ka' håndtere store harddiske eller ej... det er BIOS'en som sidder på Bundkortet der afgør det...

nu ved jeg så ikke om det også er tilfældet her... men bl.a. 32 GB var en af de tidligere barriere som nogle bundkort havde... til nogle bundkort ka' man få en opdatering til dette, så de ka' håndtere store harddiske på over 32 GB, jeg ka' ikke helt huske den næste grænse, men mener der også er en eller 2 før 120 GB... i andre tilfælde ka' man ikke få en opdatering men er nød til at bruge en slags simulator som så gør det muligt at få bundkortet der ikke understøtter store harddiske til at gøre det... et af disse programmer hedder EZ-drive og er en slags pseudo Bios der gør det muligt at installer og køre store harddiske hvis ens bundkort ikke understøtter det... men her kommer det også meget an på hvilket mærke Harddisk man har... idet nogle procenter har forskellige ting hertil...

en ting er sikkert, hvis ens bundkort understøtter store harddiske, så ska' man la' være med at installere EZ-drive, idet det næsten ikke er til at slippe af med igen...

så ka' det i visse tilfælde bedre betale sig med en ny harddisk kontrollere, hvis man ka' få det til at funke...

men igen da jeg ikke lige ved hvilket bundkort der er tale om, ved jeg ikke om det er det der er problemet...

men du ka' finde ud af hvad dit bundkort hedder sådan nogenlunde ved at køre dette program der hedder... "BIOS Wizard"... -->
http://www.motherboards.org/files/programs/bwz-rel.exe
hvis du ikke ka' downloade det direkte, ka' du hente det her på siden... -->
http://www.motherboards.org/moboidtools.html

med det program ka' vi så finde ud af hvilket bundkort, bios og chipset din computer bruger... jeg laver lige en lille forklaring til programmet og til hva' du ka' poste herind senere... eksemplet er et lidt gammelt et, jeg har brugt et par gange herinde før...

Citat
når du så har åbnet Bios Wizard... og kørt run, og save... vil den kreere en tekstfil "bwz.txt"... her ka' du så kopier følgende, som i eksemplet her nede under... ind på siden så vi ka' kigge på det... :-)

f.eks. er det her et resultat fra mit ASUS bundkort med Bios Wizard... -->
---------------------------------------------------------------------
BIOS Manufacturer : Award Modular BIOS v6.0
BIOS ID : 01/04/2002-I815EP-TUSL2-C
BIOS Date : 01/04/02
BIOS OEM Signon : ASUS TUSL2-C ACPI BIOS Revision 1011
BIOS ROM Size : 256K
Chipset : Intel Solano 815/EM rev 2
Super I/O Chip : Known super I/O chip is not found
---------------------------------------------------------------------
programmet er hentet fra denne side... -->
http://www.motherboards.org/moboidtools.html

hvis det viser sig, at dette er problemet, og der evt. ikke findes en opdatering til BIOS'en, hvilket mærke harddisk er det du har?

her er også et andet program til at få oplysniger med... "CTBios"... -->
http://www.motherboards.org/files/ctbios13.zip
men det ska' køres fra kommandopromten... her er der en lille side jeg engang har lavet med en lille vejledning for et godt stykke tid siden... -->
http://www.strarup.net/kandu/help/ctbios/

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 08-01-04 15:44

BIOS har vi vist nævnt allesammen

Kommentar
Fra : sion

Dato : 08-01-04 15:58

Hej Strarup.

Her er resultatet af testen:

BIOS CAPABILITIES TEST REPORT
===============================

Generated by: BIOS Wizard 2.10
Date: January 08, 2004
Time: 15:45

PnP Version: BIOS currently supports latest version 1.0
PCI Version: BIOS currently supports latest version 2.1
PCI IRQ Routing Table: BIOS currently supports this feature
Enhanced Disk Drive Specification: BIOS currently supports this feature
DMI Version: BIOS currently supports latest version 2.3
ACPI Version: BIOS currently supports latest version 1.0
APM Version: APM BIOS not installed. It has been replaced by ACPI
Booting From CD-ROM: BIOS currently supports this feature
Supports ESCD: BIOS currently supports this feature
Can be Updated (flashed): BIOS currently supports this feature
Can be Shadowed: BIOS currently supports this feature
BIOS Chip in Socket: BIOS doesn't support this feature
Supports Selective Booting: BIOS currently supports this feature
Supports LS-120 Booting: BIOS doesn't support this feature
Supports ZIP Booting: BIOS doesn't support this feature
Supports Network Booting: BIOS currently supports this feature
BIOS Manufacturer: PhoenixBIOS 4.0 Release 6.0
BIOS ID: Unknown
BIOS Date: 09/26/02
BIOS OEM Signon:
BIOS ROM Size: 512K
Chipset: SiS646 rev 0
Super I/O Chip: Known super I/O chip is not found

Kommentar
Fra : sion

Dato : 08-01-04 16:12

wilsonweb: Kan din BIOS identificere den som 120GB? - NEJ
ellebye: ...ind i bios opsætningen og meddele at din pc skal kunne tage "large" harddiske. - HJÆLPER IKKE!
Zerg911: Ved ikke lige hvor stor den hdd hn har i, i forvejen er. - 20 GB

Jeg vil prøve at flytte lidt rundt på jumperen, som Manse9933 har forslået, og ellers vil jeg vente på et svar fra Strarup.

Simon

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 08-01-04 16:33

>Manse,

oki doki... havde ikke lige fået læst det hele ordenligt igennem... så bare lige ElleBye nævnede BIOS, og så en masse omkring XP... var på vej ud af døren for at hente ungerne...

>Sion,

øh... det bliver noget svært at finde ud af idet programmet ånbenbart ikke ka' finde disse oplysninger... -->
"BIOS ID" og "BIOS OEM Signon:"

så ved jeg ikke om det er fordi det er et gammelt bundkort den ikke skriver disse oplysninger eller hva' der evt. ka' være ivejen siden den ikke skriver dem...

ka' du evt. prøve at åbne kanbinettet og se på selve bundkortet om der står noget om hva' den hedder... eller har du evt. noget materiale som f.eks. en Manual til bundkortet?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : sion

Dato : 08-01-04 16:35

Jeg har nu prøvet alle jump-muligheder....

Der kan jumpes på fire måder:
- DS (Master)
- CS Enabled
- Cap Limit
... samt "No Jumper = DS (Slave)"

Den eneste måde BIOS kan finde disken på, er ved at jumpe som "Cap Limit".

Simon

Kommentar
Fra : sion

Dato : 08-01-04 16:54

Jeg kan ikke finde oplysninger om producent på bundkortet, men jeg mener helt bestemt det er ASUS. Så vidt jeg husker, er det købt i år 2000.

Simon

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 08-01-04 17:29

prøv at dawnloade dette program og gå ind under PC>opsummering der kan du se hvad dit motherboard hedder og få et direkte link til dettes hjemmeside
plus bios opdatering(skal have adgang igennem firewall>
AIDA32 - Enterprise System

http://www.aida32.hu/aida-download.php?bit=32

Hold pilen iover den lyseblå tekst ud for dit bundkort.
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 08-01-04 17:38

har du tjekke i bios under,standart CMOS setup page(vis det hedder det i din bios),om dine drev står på AUTO- ON,det er som reglen den første side i toppen( venstre side).
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 08-01-04 17:41

vis du sætter No Jumper = DS (Slave)" så skal din bios stå med auto on
ved dine drev.

Accepteret svar
Fra : Manse9933

Modtaget 70 point
Dato : 08-01-04 17:55

Cap Limit,er netop for at snyde bios til at tro at HDD'en er mindre end den er,fordi bios ikke er opdateret til den størelses HDD.
CS Enabled,er cabel selekt,bios finder master,slave ud fra hvordan du sætter
dine HDD'er på kablet,øverst master,i midten.slave.
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 08-01-04 18:02

jeg tror du skal finde en bios opdate(flas)din bios revision BIOS Date: 09/26/02,så prøv og find en nyere,med AIDA32.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 08-01-04 18:12

vis du ikke ved hvordan du flasher din bios,så skal jeg nok forklare dig det,
men jeg skal på job,nu.

Manse9933

Kommentar
Fra : sion

Dato : 08-01-04 18:13

Til Manse9933:
Jeg ser lige hvad jeg kan finde ud af.

Tak for hjælpen.

Simon

Kommentar
Fra : sion

Dato : 08-01-04 20:03

Til Strarup:

Her er den rigtige test fra den rigtige computer (det er jo svært at styre to computere på én gang!):

BIOS CAPABILITIES TEST REPORT
===============================

Generated by: BIOS Wizard 2.10
Date: January 08, 2004
Time: 19:53

PnP Version : BIOS currently supports latest version 1.0
PCI Version : BIOS currently supports latest version 2.1
PCI IRQ Routing Table : BIOS currently supports this feature
Enhanced Disk Drive
Specification : BIOS doesn't support this feature
DMI Version : Current version is 2.0. The minimum DMI version is
2.1
ACPI Version : ACPI is not found
APM Version : BIOS currently supports latest version 1.2
Booting From CD-ROM : BIOS currently supports this feature
Supports ESCD : BIOS currently supports this feature
Can be Updated (flashed) : BIOS currently supports this feature
Can be Shadowed : BIOS currently supports this feature
BIOS Chip in Socket : BIOS currently supports this feature
Supports Selective Booting : BIOS currently supports this feature
Supports LS-120 Booting : The testing of this feature is not supported by
the current DMI version
Supports ZIP Booting : The testing of this feature is not supported by
the current DMI version
Supports Network Booting : The testing of this feature is not supported by
the current DMI version
BIOS Manufacturer : Award Modular BIOS v4.51PG
BIOS ID : 08/05/98-i440LX-BD-2A69JD49C-00
BIOS Date : 08/05/98
BIOS OEM Signon :
BIOS ROM Size : 128K
Chipset : Intel 440EX/LX rev 3
Super I/O Chip : Winbond 83977F/AF found at port 370h

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 08-01-04 21:08

Nå for søren,jeg troede at det var den anden bios der var den rigtige.hold
da helt k... det er jo en stenalder bios du har dig der så tror det fa....
at du ikke kan køre 120GB HDD,sådanne størelser fandes der ikke da din bios
lå på tegnebordet,du trænger dramatisk til at flasehe din bios.og det er ikke
engang sikkert at du kan køre 120GB alligevel,det er ikke sikkert at de
understøtter bios opdateringer til din bios mere,men det kan være du kan finde en der er nyrere end den du har på dit bundkort's hjemme side,de plejer
at beholde de forskællige opdateringer,så måske,hvad siger AIDA32 ud for dit
bundkort,du skal lige skrive det nøjaktige navn ned/kopier,når du går ind for at finde en ny bios opdate.
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 08-01-04 21:14

din bios chip kan opdateres,man kan købe nye bios chips men det er en anden historie, Can be Updated (flashed) : BIOS currently supports this feature

Kommentar
Fra : sion

Dato : 08-01-04 21:14

Hej Manse9933

Jeg håber da ikke det er rigtigt...!

Jeg har downloadet 4 opdateringer, men der sker en fejl, når jeg flasher. Jeg ved dog ikke, om jeg gør det rigtigt... Jeg fulgte vejledningen på dette link: http://support.tekram.com/support2.nsf/0/A1BAFDE7053BB3D48825684D00110F88?openDocument

Simon

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 08-01-04 21:16

foressten AIDA32 er gratis.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 08-01-04 21:18

hvad er det for en fejl?

Kommentar
Fra : sion

Dato : 08-01-04 21:25

jeg kan ikke huske det....
jeg opdaterer lige windows på den computer, hvor problemet er, så jeg kan ikke tjekke det.

Jeg har downloadet AIDA32.

Jeg vender måske senere - eller måske rettere: i morgen.

Tak for den ihærdige hjælp
Simon

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 08-01-04 21:54

nu kender du komandoerne til at afslutte og enter o.s.v
Sæt en tom diskette i dit A:drev,eller en du kan slette
højreklik på A:drevet>formater>Opret en MS-DOS Start diskette>start
Når du har lavet den så kopiere du Flas utillity over på samme boot diskette
AWDFLASH.EXE og den bios opdatering du har hentet xxxxxxxx.BIN
Så går du ind i bios og sætter first boot device til Floppy/diskette drev
og sætter den boot diskette i dit A:drev og boter op på denne så kommer der
forskællig bla bla tekst men vær opmærksom på Backup funktionen,lav en backup
af din bios,så vil du komme tilkomandoen vor du skriver >
A:>> AWDFLASH.EXE xxxxxxxx.BIN
og trykker enter
der skal være mellemrum i mellem AWDFLASH.EXE og xxxxxxxx.BIN
xx'ser står for nummret/versionen på bios opdaterings filen
Nu tjekker den om det er den rigtige fil til din bios chip
navn dato læg mærke om datoen er nyere end den end den gammle revision
er det den rigtige bios fil tryk enter så vil den flashe din bios med
den nye revision,men er det ikke den rigtige fil og den siger at den ikke
passer så klik ikke enter fro så går det galt,tryk enter vis du er helt sikker på at det er den rigtige revision,den eneste forreskæl der skal
være på den gammle og den nye er datoen,der skulle stå dit
bundkort's nummer og en dato på dem begge ny/gammel ,bundkort's nummrene
skal være ens,passer de ikke sammen så exit og find den rigtige.
Husk backup.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 08-01-04 22:00

komandoerne til at afslutte og enter,inde fra siden,du henviser til.
der er sku lus i mit tastatur.
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 08-01-04 22:08

jeg skal ski løse et problem når det først har sat sig fast i de små grå,
iherdig,tjaaaaa det kan man vel godt kalde det.

Kommentar
Fra : sion

Dato : 08-01-04 22:12

Jeg er da glad for, at der findes sådan nogle som dig...
Jeg håber bare det kommer til at fungere.

Computeren opdaterer stadig (servicepack 1), så jeg kan desværre ikke prøve det af endnu.

Simon

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 08-01-04 23:11

Hej Simon,

Lad for guds skyld være med at flashe din computer med det du har downloadet fra Tekrams side... -->
http://support.tekram.com/support2.nsf/0/A1BAFDE7053BB3D48825684D00110F88?openDocument

hva' jeg lige sådan har kunnet finde ud af så hedder dit bundkort "P2XLX" og er produceret af "DFI"...

en ting er ihvertfald sikker og det er dit bundkort er fra DFI og ikke fra Tekram... en BIOS ID streng, er som et fingeraftryk er det for mennesker... det er unikt... og i din streng står der producentens plads D4, og D4 er koden for DFI...

når du flasher en BIOS ska' du kun bruge flashfiler/biosfiler eller hva' dælen vi nu ska' kalde dem, som specifikt er til det pågældende Bundkort... ellers ødelægger du din BIOS... idet du overskriver den men noget der ikke er til den...

du ka' finde DFI's hjemmeside her... -->
http://www.dfi.com.tw/index_us_noflash.jsp

for at få fat i BIOS opgraderinger samt andre ting til dit bundkort ka' du gå herhen... -->
http://www.dfi.com.tw/Support/Download/download_us.jsp?CATEGORY_TYPE=MB&INDEX_TYPE=MB

hvis dette link ikke funker, ka' du også gøre følgende fra deres main side... -->
tryk på Download --> Mainboard...

under "BIOS Update" ka' du så trykke på/vælge "P2XLX", for at se hvilke opdateringer der er til bundkort... desværre ser det lidt sort ud... da den sidste opdatering jeg lige ku' finde til dit bundkort er fra 1999/01/12, og ingen af opdateringerne nævner support til store harddiske...

tryk på "Latest Manual" og så vælg "P2XLX", hvis du er interesseret i manualer til dit bundkort...

ved Tryk på linket "How to flash BIOS" ka' du også se en vejledning til at flashe BIOS... men såvidt jeg sådan lige umiddelbart ka' se har Manse allerede givet en beskrivelse af det...

så hvis det er denne computer du ska' bruge din 120 GB harddisk på, så ska' du enten ha' fat i noget a la EZ-drive, eller en extra PCI Harddisk controller, som understøtter store harddiske... jeg ka' dog ikke huske om en Harddisk controller ka' få det til at funke med en større Harddisk når bundkortet ikke understøtter det... men det vil jeg lige prøve at finde ud af...

men la' få guds skyld være med at flashe din BIOS med det du har downloadet fra Tekrams side!!!!

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 08-01-04 23:22

det var det jeg mente med at han skulle finde ud af sit bundkort's serie
nummer/navn i aida32 og så finde en bios opdate til hans bios,vis det stadigt
var undersøttet,jeg har ikke anbefalet at han skal opdatere med den fil han har henvist til,og han skulle tjekke motherboard nummer med den rom/bin han henter.
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 08-01-04 23:24

derfor aida32 der skulle være et link til bundkortet's hjemmeside manual og bios opdatering.

Kommentar
Fra : sion

Dato : 08-01-04 23:28

Tak for svaret, Strarup.

Jeg har kun læst vejledningen på Tekrams hjemmeside - ikke downloadet noget. Det har jeg derimod fra DFI's hjemmeside, som du selv foreslår.

Min computer opdaterer som sagt (stadig!!!), men når den er færdig vil jeg lige flashe BIOS med DFI's opdateringer. Skal jeg kun bruge den nyeste eller skal jeg tage allesammen i kronologisk rækkefølge?

Simon

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 08-01-04 23:30

sion,prøv at tjekke om det er det samme link du kan finde i aida32 som Strarup henviser til,er det det så er du på rette vej.
Manse9933

Kommentar
Fra : sion

Dato : 08-01-04 23:30

Nemlig. Jeg fulgte Manse9933's opfordring om at installere AIDA32, og det sendte mig hen på DFI's hjemmeside.

Simon

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 08-01-04 23:32

kun den nyeste som passer til dit bundkort serie nummer/navn

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 08-01-04 23:47

Hej Manse,

rolig nu... det har jeg heller ikke sagt...

jeg har åbenbart fået forkert fat i det Simon skrev i denne meddelse...
Citat
Hej Manse9933

Jeg håber da ikke det er rigtigt...!

Jeg har downloadet 4 opdateringer, men der sker en fejl, når jeg flasher. Jeg ved dog ikke, om jeg gør det rigtigt... Jeg fulgte vejledningen på dette link: http://support.tekram.com/support2.nsf/0/A1BAFDE7053BB3D48825684D00110F88? openDocument

Simon

idet jeg troede han havde downloadet dem fra Tekram, og var igang med at flashe med de filer derfra... idet han endnu ikke havde nævnt DFI noget om at han havde downloadet dem fra DFI, eller det ku' jeg ihvertfald ikke lige læse ud af det...

>simon,

Citat
Min computer opdaterer som sagt (stadig!!!), men når den er færdig vil jeg lige flashe BIOS med DFI's opdateringer. Skal jeg kun bruge den nyeste eller skal jeg tage allesammen i kronologisk rækkefølge?

som Manse også siger, kun den nyeste idet den som regel også har de "nye"-gamle opdateringer med... men hvis din computer ellers fungere fintnok og når den nu alligevel ikke ser ud til at ha' en opdatering til store harddiske, ved jeg ikke om du behøver at opdatere...

du skrev der skete en fejl da du prøvede at flashe... det ka' evt. være fordi BIOS opdatering på BIOS'en er slået fra... nu kender jeg ikke lige dit bundkort, så der bliver jeg nød til først lige at kigge manualerne igennem...

men bare så du lige får det at vide... så er det altså risky buisness at opdatere sin BIOS...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 08-01-04 23:47

og hvorfor aida32,fordi det er hundret gange lettere end at gå ud på nette og lede efter biod strengen/ID 08/05/98-i440LX-BD-2A69JD49C-00
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 08-01-04 23:54

man kan altid afbryde opdateringen,vis de ikke passer sammen ny og gammel
bios ID/serie nummer,og lade være med at opdatere vis man ikke er sikker når man når så langt,det er kun farligt vis man prøver at opdatere vis de to id'er ikke passer sammen.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 08-01-04 23:56

spå pas på enter tasten

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 09-01-04 00:01

jeg må på apoteket og købe noget mod lus i tastaturet,kan man ikke det?
eller osse må jeg lære at skrive noget langsommeremen jeg er vild med speed wruuuuuuuuuum m m m

Kommentar
Fra : sion

Dato : 09-01-04 00:14

Lus i tatsaturet? Det er vist en meget almindelig sygdom :)

Jeg prøvede at flashe, men da jeg ville tage en backup af den gamle BIOS, kunne programmet ikke finde den ("source not found" eller sådan noget). Så jeg flashede ikke alligevel. Jeg kan jo forstå, at det er "risky business".

Jeg håber EZ-drive kan hjælpe mig.

Simon

Kommentar
Fra : sion

Dato : 09-01-04 00:17

... men backup-filen er da godt nok på disketten!?! Mærkeligt....

Jeg må nok hellere lade være med at flashe.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 09-01-04 00:17

gik du videre for og se om de havde den samme ID?

Kommentar
Fra : sion

Dato : 09-01-04 00:22

nej, jeg løb skrigende bort. Men jeg kan da hurtigt lige prøve

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 09-01-04 00:23

jeg har flashed mange bios uden backup,bare ID/strenger stemte over ens,men det er jo ikke min pc' jeg leger med,har opdateret bios mange gange for fammilie og venner når de har skulle have ny hardware.
Manse9933

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 09-01-04 00:23

Hej Manse,

Citat
og hvorfor aida32,fordi det er hundret gange lettere end at gå ud på nette og lede efter biod strengen/ID 08/05/98-i440LX-BD-2A69JD49C-00
Manse9933

tja... hvis man sidder ved den pågældende computer...

Citat
man kan altid afbryde opdateringen,vis de ikke passer sammen ny og gammel
bios ID/serie nummer,og lade være med at opdatere vis man ikke er sikker når man når så langt,det er kun farligt vis man prøver at opdatere vis de to id'er ikke passer sammen.

der er nogle EDB butikker, der ikke vil opdatere BIOS'er, og hvis de gør er det, er det på kundens eget ansvar i tilfælde af det sku' gå galt... og det selvom nogle af disse butikker har haft masser af BIOS opdateringer, så det ka' godt hænde det går galt af og til... og selvom jeg også har opdateret en del BIOS'er er jeg mere eller mindre nervøs hver gang...

man ved ikke om det er gået godt, før opdateringen er blevet færdig, og det er gået godt...

one mistake can ruin it all...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 09-01-04 00:25

den opdatrer først efter den har tjekket de to filer mod hinnanden og du trykke enter tasten

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 09-01-04 00:31

strarup,det står der i alt software at man ikke kan lægge ansvaret over på den der har codet softwaren,selvfølig aflægger de sig ansvaret,det ville jeg også gøre,ellers kan det blive dyrt i længden,det er også derfor det står i alle licen aftaler,men så ville man jo aldrig komme nogen vegne i denne verden,med noget som helst,vis man skulle tænke sådan hele tiden.
Manse9933

Kommentar
Fra : sion

Dato : 09-01-04 00:32

Nu er jeg i flash-menuen.
Der står:
Kode
For i440LX-BD-2A69JD49C DATE: 08/05/98
Flash Type - WINBOND 29EE011 /5v

File Name to Program : DLX112.bin
Checksum : 29CDH

Det er så her den spørger om jeg vil gemme den gamle bios. Længere er jeg endnu ikke gået.

Simon

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 09-01-04 00:36

vi ville alle have 2.5GB harddiske og en 200mzh cpu,vis vi ikke lige ville købe en ny pc hver gang vi ville have noget støre og hurtigere

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 09-01-04 00:44

jaa,det er den gammle id streng du er ikke nået til der hvor den sammenligner
gammel og ny bios streng

Kommentar
Fra : sion

Dato : 09-01-04 00:49

Der kom sgu ikke nogen sammenligning....

Til gengæld er computeren blevet meget hurtigere!!! - og virker altså fint.

Nu vil jeg lige se om det har hjulpet mht harddisken

Simon

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 09-01-04 00:51

den tager kun en kopi når den spørger om du vil gemme den gamle bios,men er du usikker på hvad du foretager dig så lad være og gå und på nettet og læs noget mere om hvad der sker og foregår når du flasher din bios,bliv lidt mere sikker i hvad det er du gør.
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 09-01-04 00:53

nå modig maaaaaaaaand,hvad er din bios dato nu det står som reglen oppe i venster hjørne når du booter op lige over hvor den tæller ram.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 09-01-04 00:55

eller i Aida32 kan du også se det

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 09-01-04 01:01

hvad version/dato har det flash utillity/Tool du brugte

Kommentar
Fra : sion

Dato : 09-01-04 01:09

Men det har ikke hjulpet på harddisken. BIOS vil stadig ikke finde disken, med mindre den er jumpet som "Cap Limit" - og så er den jo kun på 32 GB.

Kommentar
Fra : sion

Dato : 09-01-04 01:11

>>hvad version/dato har det flash utillity/Tool du brugte?

Ved det ikke

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 09-01-04 01:11

prøv og tjekke hvor stor den er i AIDA32

Kommentar
Fra : sion

Dato : 09-01-04 01:20

AIDA32 skriver følgende under Lager:

- ATA Enheds Egenskaber
Uformateret kapacitet: 32254 MB

- ATA Enhed Fysisk Information
Formateret kapacitet: 120 GB

... så computeren har jo opdaget, at det er en 120 GB hd, men den kan bare ikke trække mere end 32 GB.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 09-01-04 01:28

hvad hedder din HDD navn?

Kommentar
Fra : sion

Dato : 09-01-04 01:32

Maxtor DiamondMax Plus 9
Model ID: Maxtor 6Y120P0

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 09-01-04 01:33

prøv f.eks og læs om dette Cylinder
Limitation Jumper (CLJ) nede i dokumentet det er i pdf format>
det er et godt stykke nede,der står om det flere steder

http://www.maxtor.com/en/documentation/installation_guides/ata_installation_guide.pdf

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 09-01-04 01:35

ha,jeg har to af slaksen,nøjaktig de samme

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 09-01-04 01:36

med 8mb cache

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 09-01-04 01:39

jeg har en 120GB og en 60GB på den ene pc og det samme på min nr 2 pc

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 09-01-04 01:42

CHAPTER 4 og ned i venstre side i bookmarks

Kommentar
Fra : sion

Dato : 09-01-04 01:45
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 09-01-04 01:46

CHAPTER 3 og ned

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 09-01-04 01:48

nå de er gået ned i pris igen jeg gav 775kr for mine

Kommentar
Fra : sion

Dato : 09-01-04 01:54

Jeg fatter ikke, hvad jeg læser længere, så jeg vil smutte i seng.
Vi skrives forhåbentlig ved i morgen.

Igen: Tak for hjælpen!

Simon

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 09-01-04 02:00

ja,jeg skal også til at komme hjem,det er fyr aften om en halv time,nu har jeg siddet længe nok,her foran skærmen og pillet busse mænd,det er sørme et hård job det kan jeg godt fortælle dig
God nat og sov godt.
Synd at vi ikke fik det til at virke.
Manse9933

Kommentar
Fra : sion

Dato : 17-01-04 14:22

Jeg har desværre ikke fundet nogen løsning på mit problem..!

Strarup snakkede om noget EZ-drive, men det lader ikke til, at det er noget, man lige kan få fat i.

Hvis der ikke er nogen, der har flere idéer, vil jeg give pointene til Manse9933 - han fik trods alt guidet mig igennem en opdatering af min BIOS.

Jeg vender tilbage om et par dage.

Simon

Godkendelse af svar
Fra : sion

Dato : 24-01-04 17:29

Du fik så pointene Manse9933.
Det var desværre ikke muligt at løse mit problem, så nu har jeg solgt harddisken.
Jeg har accepteret et svar, som jeg trods alt fik lidt ud af, selvom det ikke var svar på mit spørgsmål.

Simon