/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
HVIS-funktionen i Excel
Fra : Camsti
Vist : 542 gange
56 point
Dato : 08-01-04 00:19

Den er lidt tricky men jeg vil forsøge at forklare det så godt som muligt.

A1 = X
A2 = X
A3 = Y
A4 = ???

Det der skal stå i A4 er : HVIS A1=X og A2=X - returnér da "OK"
Ved ALLE andre kombinationer skal den returnere "FEJL"

Og så videre dernedaf ..

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 66 point
Dato : 08-01-04 00:47

i cellen skal stå:
Kode
=HVIS(OG(A1="x";A2="x");"OK";"FEJL")

mvh Berpox

Kommentar
Fra : randomchoise

Dato : 08-01-04 16:08

... eller

[code]
=HVIS(A1=A2;"OK";"FEJL")
[\code]

under forudsætning af at du ønsker at gøre det dynamisk (kopiere dernedaf !)

Randomchoise

Kommentar
Fra : Axencrone

Dato : 08-01-04 17:47

Hej,
Jeg tror ikke, at man kan ikke gøre det her med hvis funktion, fordi i Hvis funktions kan kun godkende tal men ikke bogstav, altså hvor Logiske_test står!
Fx.= HVIS(A1:A2=6;"Ok";"Fejl")
Men man kan ikke lave det med bogstav
Fx.= HVIS(A1:A2=x;"ok";Fejl")
MVH

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 08-01-04 19:16

Axencrone> Det passer absolut ikke! Man kan sagtens validere tekst i en celle når bare den er omklamret af citationstegn.

Randomchoice's forslag virker også. Den jeg har angivet, vil virker med op til 7 forskellige betingelser der skal være opfyldt for at skelne mellem sand og falsk.

mvh Berpox

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 09-01-04 07:00

Axencrone> grunden til at man ikke kan gøre som du skriver med at validere flere celler på en gang (eksempelvis A1:A6) når cellerne indeholder tekst, så er det fordi at tekst er defineret som en strengværdier. Tal er som regel defineret som double værdier.

Når man så skriver HVIS(A1:A2=6... så betyder det, at man sammenligner talværdierne i cellerne som Double værdier.

Når det ikke virker på tekst, så er det fordi at teksten ikke er konverteret til en talværdi. Hvis man vil validere på listeform, er det derfor nødvendigt med en ekstra kolonne som man validerer på. Kolonnen skal så indeholde den talværdi der repræsenterer teksten i den celle men vil have valideret.

Iøvrigt kan HVIS udover talværdier, også håndtere boolske data, nemlig SAND/FALSK (eller TRUE/FALSE)

mvh Berpox

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 09-01-04 20:45

Hvaaaa.....Camsti - faldt du ned af pinden og glemte at du stillede et spørgsmål ?

mvh Berpox

Kommentar
Fra : Camsti

Dato : 11-01-04 13:52

Bestemt ikke - har blot været på arbejde stort set lige siden. Tak for hjælpen, det hele virker som det skal nu.

Godkendelse af svar
Fra : Camsti

Dato : 11-01-04 13:53

Tak for svaret berpox.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 11-01-04 16:18

Camsti - Tja - det arbejde tager meget af ens tid

Men velbekomme

mvh Berpox