/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
ALSA-lyd i Kernel 2.6.0
Fra : DeZZa
Vist : 444 gange
500 point
Dato : 07-01-04 17:51

Hej.

Jeg kører Debian GNU/Linux med den officiele 2.6.0 kerne fra www.kernel.org.

Jeg har sat Sound card support til (*) det vil sige, ind i kernen.

Jeg har valgt følgende opsætning til ALSA-lyden i kernen under Device Drivers -> Sound -> Advanced Linux Sound Architecture

<*> Advanced Linux Sound Architecture
< > Sequencer Support
[*] OSS API EMULATION
<*> OSS Mixer API
<*> OSS PCM (digital audio) API
[ ] Verbose printk
[ ] Debug

Generic Devices:

Ingen valgt.

PCI Devices:

<*> EMU10K1 (SB Live! & Audigy, E-mu APS)

Dette er den eneste PCI Device jeg har valgt selvføgelig, jeg har et SB Live! kort.

ALSA USB devices:

<*> USB Audio/MIDI driver

En ven siger jeg ikke har brug for USB Audio for at få mit headset til at virke (Har droppet højtallerne) ... Headsettet er der link til her: http://www.logitech.com/index.cfm?page=products/details&CRID=103&CONTENTID=6337&countryid=4&languageid=15

Jeg har også valgt <*> USB Audio support fra Device Drivers -> USB Support, men det er USB Audio min ven siger jeg ikke har brug for. Kan det virkelig passe?

Jeg har også unmuted i programmet alsamixer og opdateret til den nyeste version fra ftp://ftp.debian.org/debian/pool/main/a under både libasound2, alsa-base, osv.

Men selvom jeg har gjort alt dette har jeg stadig ingen lyd! Det ser dog ud somom den spiller i XMMS, og den kommer ikke med nogle fejlmeddelelser.

Dette er beskeden i dmesg med ALSA

Advanced Linux Sound Architecture Driver Version 0.9.7 (Thu Sep 25 19:16:36 2003
UTC).
PCI: Found IRQ 12 for device 0000:02:05.0
PCI: Sharing IRQ 12 with 0000:00:1f.4
drivers/usb/core/usb.c: registered new driver snd-usb-audio
ALSA device list:
#0: Sound Blaster Live! (rev.4) at 0x9400, irq 12

Og så får jeg en masse af usbaudio:

usbaudio: device 3 audiocontrol interface 0 has 1 input and 1 output AudioStream
ing interfaces
usbaudio: valid input sample rate 8000
usbaudio: valid input sample rate 48000
usbaudio: valid input sample rate 44100
usbaudio: valid input sample rate 22050
usbaudio: valid input sample rate 11025
usbaudio: device 3 interface 2 altsetting 1: format 0x00000010 sratelo 8000 srat
ehi 48000 attributes 0x01
usbaudio: valid input sample rate 8000
usbaudio: valid input sample rate 48000
usbaudio: valid input sample rate 44100
usbaudio: valid input sample rate 22050
usbaudio: valid input sample rate 11025
usbaudio: device 3 interface 2 altsetting 2: format 0x80000010 sratelo 8000 srat
ehi 48000 attributes 0x01
usbaudio: valid output sample rate 8000
usbaudio: valid output sample rate 48000
usbaudio: valid output sample rate 44100
usbaudio: valid output sample rate 22050
usbaudio: valid output sample rate 11025
usbaudio: device 3 interface 1 altsetting 1: format 0x80000010 sratelo 8000 srat
ehi 48000 attributes 0x01
usbaudio: valid output sample rate 8000
usbaudio: valid output sample rate 48000
usbaudio: valid output sample rate 44100
usbaudio: valid output sample rate 22050
usbaudio: valid output sample rate 11025
usbaudio: device 3 interface 1 altsetting 2: format 0x00000010 sratelo 8000 srat
ehi 48000 attributes 0x01
usbaudio: registered dsp 14,19
usbaudio: constructing mixer for Terminal 6 type 0x0301
usbaudio: warning: found 2 of 1 logical channels.
usbaudio: no idea what's going on..., contact linux-usb-devel@lists.sourceforge.
net
usbaudio: registered mixer 14,16
usbaudio: constructing mixer for Terminal 11 type 0x0101
usbaudio: registered mixer 14,32
usb_audio_parsecontrol: usb_audio_state at dfc98340
input: USB HID v1.00 Device [Logitech Logitech USB Headset] on usb-0000:00:1f.2-

Og dette er beskeden fra /var/log/boot når ALSA starter fra opstart.

Wed Jan 7 17:14:46 2004: Starting ALSA (version 0.9.7): ALSA appears to be com$
Wed Jan 7 17:14:46 2004: Restoring ALSA mixer settings ... done.

Så alting ser ud til at virke, men jeg kan bare ikke høre noget!

Det skal lige siges at hvis jeg slår ALT fra i

Device Drivers -> Sound -> Advanced Linux Sound Architecture
... og
Device Drivers -> Sound -> Open Sound Systems

Og lader kun <*> Sound card support stå, virker den med OSS output modulet, men i f.eks. Quake 3 og Enemy Territory er lyden meget skrattende, dog sker der ingenting med lyden i Americas Army, men det kan jo være den også bliver renere af at få en ordentlig ALSA driver ind?

Jeg er glad for at i læste dette spørgsmål og jeg håber virkelig i kan svare, dette er et spørgsmål jeg har spurgt om på mange IRC-kanaler og jeg har mødt en anden der har samme problem, men dog kun i 2.6.

Tak på forhånd!

/DeZZa

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 10-01-04 15:24

Hej DeZZa.
Jeg bruger meget siden som hedder http://www.linuxin.dk - Og det er en meget god side synes jeg.
Og jeg har fundet flg. inde på siden
http://www.linuxin.dk/forum/index.php?ops=linuxin&fmode=vis&visid=2679&grid=3
Håber det kan bruges, det er ikke skrevet af mig men af [ ingvorsen ]
Derfor en stor tak til ham.

Med venlig hilsen
Mads Hvejsel

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 10-01-04 18:10

Er det noget som kan bruges??

Kommentar
Fra : DeZZa

Dato : 10-01-04 20:42

Er ikke hjemme ligenu, så kommer hjem senere og checker det :)

Tak!

Kommentar
Fra : DeZZa

Dato : 10-01-04 20:44

Men han siger jo at det kun er til at få FULD sorround support? Jeg har USB Headset, som givet link til ovenfor.

Kommentar
Fra : DeZZa

Dato : 13-01-04 19:41

Jeg kan sige at ALSA heller ikke gav en lyd fra sig da jeg havde det installeret før jeg opgraderede til kernel 2.6.

Har prøvet med det indbyggede OSS system i kernen, samme resultat.

Kommentar
Fra : DeZZa

Dato : 13-01-04 22:11

Har fundet ud af at det er et problem med mit USB Headset. Nogle der har et forslag til hvordan jeg retter det? Højtallerne vil spille fint.

Jeg har USB Audio kompileret som modul.

Kommentar
Fra : DeZZa

Dato : 13-01-04 22:22

Mine høretelefoner giver dog lyd fra sig når jeg går ind i Quake III eller Enemy Territory, det kan vel have noget at gøre med at de bruger den gamle OSS driver der virkede? Og ikke ALSAs-emu-api der ikke virkede med mine høretelefoner?

Kommentar
Fra : DeZZa

Dato : 05-02-04 09:42

Jeg kan sagtens høre dem nu, jeg lavede USB Audio til modul istedet og så kunne jeg vælge den fra Audio Devices i XMMS, men nu kan jeg ikke sætte lydstyrken med alsamixer.