/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Mad til skiferien
Fra : Gazi
Vist : 6455 gange
100 point
Dato : 07-01-04 15:33

Hej
Vi skal otte afsted på skiferie og skal have det meste mad med hjemme fra.
Er der nogen der har nogle ideer?
Jeg tænker på ideer til varm mad og evt. færdige retter.

Hilsen Gazi

Accepteret svar
Fra : jmsgruppen

Modtaget 110 point
Dato : 07-01-04 15:41

Når i skal have mad med, går jeg ud fra i skal til Norge eller Sverige. Mælk og brød er ikke dyre der, men kød er rasende dyrt. Det samme er grøntsager. Så tag grøntsager med, herunder kartofler. Lav nogle færdige retter, og frys disse, og tag frossen kød med af forskellig slags. Køb en masse "brikker" (æblejuice, appelsinjuice o.s.v.) og frys disse. Pak det hele i eks. køletasker. Brikkerne holder varene frosne imens i kører. Når i kommer op i lejligheden , kan i komme det i fryseren der. Sådan plejer vi at gøre. Hakkebøffer kan formes hjemmefra, og løsfryses. Det samme kan frikadeller o.s.v. Man orker ikke lige det store kokkearbejde efter en dag på pisten.
Rigtig god tur.

mvh
jms

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 07-01-04 15:43

nb.
Glemte at sige, at brikkerne kan drikkes på skiturene. Sodavand er også meget dyre deroppe.

jms

Kommentar
Fra : tbresemann

Dato : 07-01-04 15:46

Kødsovs, lasagne og sammenkogt er også let at have med. Så mangler man bare at koge pasta el. ris når man kommer hjem!!

Kommentar
Fra : tbresemann

Dato : 07-01-04 15:47

Og det kan selvfølgelig også fryses ned, uden at det bliver/smager dårligere!!!

Kommentar
Fra : Gazi

Dato : 07-01-04 15:50

Det er nogle fine forslag, men har i evt.nogle opskrifter på gode gryderetter.
Har selv god opskrift på kødsovs.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 07-01-04 16:02
Kommentar
Fra : gedestalden

Dato : 07-01-04 16:35

Hvis det er primitur, så kan frysetørret mad fra Spejdersport varmt anbefales. Kan evt. suppleres op med ris eller kartoffelmospulver.

Kommentar
Fra : Queenie

Dato : 07-01-04 18:10

Lav en god tomat suppe, som ikke er pureret . men med hele tomat stykker i, grovhakkede løg osv. Det er også et kæmpehit serveret med flutes og hjemmelavet hvidløgssmør samt evt cremefraiche, når man har været ude en hel dag. Det kan sagtens fryses ned i en frostpose eller en bøtte.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 13-01-04 19:18

Dit spørgsmål er stadig åbent.
Måske kan du ikke bruge nogen af de svar du har fået.
Fortsæt dialogen, hvis du ikke er tilfreds.
Jeg trækker mig ud af dette spørgsmål, og læser derfor ikke flere indlæg her.

mvh
jms

Godkendelse af svar
Fra : Gazi

Dato : 04-02-04 13:17

Tak for svaret jmsgruppen. Nogle gode ideer.