/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Harddisk til rep
Fra : Sniper12
Vist : 346 gange
100 point
Dato : 06-01-04 18:53

Jeg har en HD som kun er 2 mdr. gammel og der er så kommet en fejl på den den er købt hos www.bjtrading.dk jeg snakkede med ham og han siger jeg bare skal sende den derover så kigger de på den, det koster mig så 41 kr at sende den derover til ham, nu har jeg så fået en seddel fra posten om der ligger en pakke til mig på posthuset men nu skal jeg også betale 68 kr for at få den på posthuset, er det lovligt at han tager penge for at sende den tilbage når det er en fejl på et produkt han har solgt, jeg betalte jo også for transport da jeg købte den.

Hilsen Michael

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 06-01-04 19:05

Hej
Der ligger nok en chek på 110 kroner i pakken..
Det er ikke helt fair at dømme firmaet inden du har hentet pakken
Normalt er det ikke her firmaer - laver dårlig reklame..
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-01-04 19:06

Har netop set på den side som du henviser til. Hvis de havde fundet en fejl ville din HD blivereturneret gratis. Der er åbenbart ikke fundet en fejl, så tager de sig ret til at tage betaling for returnering.
Du kan læse om det her.
http://www.bjtrading.dk/menu.asp

mvh ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-01-04 19:08

Du skal klikke på betingelser, det er til venstre øverst.

mvh ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-01-04 19:09

Du skal først klikke på information derefter betingelser.

Accepteret svar
Fra : RyeJensen

Modtaget 110 point
Dato : 06-01-04 19:23

Hej Sniper12

Uden at forholde ret meget til den konkrete situation, vil jeg forsøge at svare på dit spørgsmål. Sælgeren må ikke tage betaling for returnering af varen, når han har udbedret en mangel. Du kan faktisk også kræve at få godtgjort de udgifter du har haft ved at sende genstanden til ham (medmindre du bor så tæt på, at du kunne have afleveret den personligt). Dette fremgår af Karnovs note 538 til Købeloven § 78, stk. 1, nr. 1. Problemet bliver nok at få pengene ud af sælger. Kan sælger derimod ikke finde fejl på varen, hænger du på transportudgifterne og formentlig også et rimeligt beløb i godtgørelse for forbrugt tid til undersøgelse af varen.

De øvrige spørgsmål om hvorvidt der faktisk foreligger en mangel, lader sig jo nok bedst besvare når du ser hvad der er i pakken.

Mvh Jensen

Kommentar
Fra : Sniper12

Dato : 06-01-04 20:30

>>Benjamin.Hansen jeg dømmer jo heller ikke nogle jeg prøver bare at finde ud af om det er lovligt, og det er RyeJensen jo kommet med en meget godt svar på, jeg venter lige til jeg får pakken i morgen for at se om det er en anden HD eller den samme.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-01-04 21:14

Sniper12

Af den side, som du selv henviser til fremgår betingelserne. Klik på information, øverst, dernæst betingelser, som står til venstre. Det skrev jeg i mit første indlæg.
Der er intet nyt i det RyeJensen skriver.
Det er altid en god ide at læse betingelser igennem før man køber via nettet.

Hvad var fejlen på din HD?

mvh ans

Kommentar
Fra : Sniper12

Dato : 06-01-04 21:26

Fejlen kom den ene aften hvor jeg sad og spillede der kom nogle mærkelige lyde fra min pc, det var faktisk rimligt højt og så var det som om den ikke kunne holde omdr. og så genstartet maskinen, der gik så 5 min hvor den sagde nogle lyde igen og så genstartede den hele tiden, den ville ikke køre scandisk til mere end 75-76 % så genstartede den igen af sig selv. Jeg formaterede den så og så virkede den ikke med de andre HD jeg har, jeg satte den som slave så kune den godt køre men den svingede stadig i omdr. men fordi at win lå på et andet drev genstartede den ikke mere.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 06-01-04 21:42

Du har ret ans. Man skal altid læse betingelserne igennem. På den anden side skal man også huske, at i forbrugerkøb står loven ofte over aftalen, idet mange bestemmelser ikke ved aftale kan afviges til skade for forbrugeren. Dette gælder f.eks. for den citerede bestemmelse.

BJ-tradings betingelser er meget sobre og svarer til loven. Pånær det forhold at du selv skal betale for at sende varen til reparation i reklamationsperioden, men efter min mening er det en ringe pris at betale, hvis servicen ellers er god.

Mvh Jensen

Kommentar
Fra : Sniper12

Dato : 07-01-04 20:32

Så har jeg fået min HD tilbage, de har testet den og fundet den fejlfri, det er bare mærkeligt for den sagde som et floppy drev, Det kan være den havde godt af en tur med posten Hahaha

RyeJensen får pointne for det svar han kom med først.

Hilsen Michael.

Godkendelse af svar
Fra : Sniper12

Dato : 07-01-04 20:33

Tak for svaret RyeJensen.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-01-04 20:57

Så kan du jo håbe på at den også er fejlfri så du selv skal bruge den.
mvh ans

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 07-01-04 21:09

Tak for pointene

Mvh Jensen