/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
mangler ntldr
Fra : maly01
Vist : 437 gange
140 point
Dato : 06-01-04 16:41

Sad lige i går aftes og ville rydde lidt op i min filstruktur. Regnede ikke med at der ville ske noget ved at flytte diverse windows-filer og andet habengut ned i en mappe, så det hele kunne se lidt mere overskueligt ud. Men det skulle jeg ikke have gjort. Mit pilfingeri har resulteret i at computeren ikke kan finde denne hersens ntldr. Filen/programmet er ikke slettet, men bare flyttet, sammen med det den/det lå under. Jeg har lige prøvet at sætte en XP-pro CD i og boote fra den, men det funger ikke. Skal jeg kaste lortet i havnen, eller kan den reddes?

Kommentar
Fra : arlet

Dato : 06-01-04 16:45
Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-01-04 16:52

Normalt skulle du kunne køre en reparations insatallation fra din CD, som vil reparere systemfiler og mon ikke bootsvigtet skyldes at du skal aktivere boot fra cd-rom som 1. bootdevice i BIOS.
Man kan lave bootdisketter og en hel masse, men hvorfor gøre det svært når det kan gøres enkelt.
Prøv nu at se om du ikke kan boot ved at ændre i BIOS

Kommentar
Fra : maly01

Dato : 06-01-04 17:21

jeg har været inde og ændre i bios, så den starter op fra CDén. den starter også CDén, mens stopper hurtigt igen.

Kommentar
Fra : maly01

Dato : 06-01-04 17:27

til arlet: jeg kører XP-pro, ikke 2000. og jeg har ikke lavet mig en boot-disc. ved godt at det er dumt.

Rigtige mænd tager ikke backup. (Men de græder meget.....)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-01-04 17:37

Husker du at trykke på en tast under opstart??
Hvis det driller helt vildt er der jo den nødløsning at du kan tage harddisken ud og montere den som slave i en anden maskine og derefter lægge filen på plads hvor du tog den C:\ (eller hviket bogstav den får tildelt som slave)
Vær sød ved arlet for 2000 og XP er meget ens opbygget og problemet løses på samme måde i dette tilfælde.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-01-04 17:38

PS! Jeg går ud fra at det ikke er den maskine du sidder ved

Kommentar
Fra : maly01

Dato : 06-01-04 17:52

nej, bjarneD. var det bare så vel. hvad er det for en tast du tænker på? jeg har været inde og ændre i BIOS setup, så den booter fra CD-rom drevet. hvad er der ellers af muligheder? Den med at bytte harddisken er fristende. Men der er tale om en bærbar, så det er ikke så ligetil at skille den ad....... eller hva? jeg ved ikke meget om computere. men det har jeg vel allerede afsløret et par gange.....

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-01-04 17:59

Jo man kan godt skille en bærbar ad, men lad nu det være, og stikkene passer heller ikke sammen.
Det er hvilken som helst tast. Jeg sidder ved en 2000 pro i øjeblikket og vil derfor ikke forvirre dig med citater fra hjælpe menuen, men hvis du har XP på den der virker kunne du læse lidt om opstart af cd-rom.
Prøv lige igen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-01-04 18:05

Lettere redigeret hjælpetekst, men husk at følge anvisningerne på skærmen:
>/Du kan starte systemet fra Windows XP-installationsdisketterne
eller Windows XP-cd'en. Du kan dog kun bruge cd'en til at starte computeren,
hvis dit computerhardware og BIOS understøtter denne funktion.

Installationsprogrammet startes, når computeren er startet.
Under installationen vil du blive spurgt, om du vil fortsætte med at installere Windows XP-operativsystemet.
Tryk på ENTER for at fortsætte. Dermed startes installationsprocessen, der giver dig mulighed for at reparere systemet.
Under denne proces kan du vælge, om du vil installere en ny version af Windows XP, eller om du vil
reparere en eksisterende installation af Windows XP. Hvis du vil reparere et ødelagt eller beskadiget system,
skal du trykke på R. Du vil derefter blive spurgt, om du vil reparere systemet ved hjælp af Genoprettelseskonsol
eller reparationsprocessen. Tryk på R, hvis du vil reparere systemet ved hjælp af reparationsprocessen.<

Kommentar
Fra : maly01

Dato : 06-01-04 18:14

min computerhardware og BIOS understøtter åbenbart IKKE denne funktion. det er nemlig den løsning jeg har prøvet flere gange. men jeg kan ikke få liv i CDén.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-01-04 18:17

Er det en original installations cd?

Kommentar
Fra : maly01

Dato : 06-01-04 18:17

den computer jeg sidder ved kører på windows 95, så der er ikke så megen hjælp at hente...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-01-04 18:20

Nej det har du ret i.

Kommentar
Fra : maly01

Dato : 06-01-04 18:22

nej. CDén er ikke original. Og det er heller ikke den samme som den der ligger på C-drevet

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 140 point
Dato : 06-01-04 18:57

Du har et problem der er lidt større end først antaget.
Hvis det er en hjemmebrændt cd er det ikke sikkert at der er boot på og er der kan der være problemer på grund af snavs eller ridser, men hvis det ikke er den samme som der er installeret (??) så må man håbe at det er samme version.
Jeg ville nok kunne få den til at køre fordi jeg har adgang til hjælpemidler, men jeg ved faktisk ikke hvad jeg skal foreslå dig hvis du ikke har en bootbar cd-rom med det korrekte styresystem.
Er det en ældre bærbar der har fået efterinstalleret Windows XP så står du med et problem som lettest løses ved hjælp af kolde kontanter til indkøb af en ny Windows XP.
Umiddelbart vil jeg foreslå dig, at finder en skrap amatør eller et firma i nærheden af hvor du bor.
Boot disketter kan laves på en anden PC med XP pro, men så må du lige finde en hjælpsom sjæl med 4 disketter.

Godkendelse af svar
Fra : maly01

Dato : 06-01-04 23:10

Jeg vil nu drage på udkig efter en computer med XP-pro. Det må vist være den letteste løsning.
Tak for hjælpen.
Maly01

Kommentar
Fra : Wuzzy

Dato : 12-12-04 10:42

Jeg har samme problem .. Men det med XP-pro cd'en og den ægte vare duer altså heller ikke :/

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-12-04 11:19

Prøv at lave et spørgsmål om det Wuzzy. Hvis man har beskadiget boot filerne kan man ikke boote med cd-rom og må så enten hive harddisken over i en anden computer eller boote med disketter.