/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
service selv (bl.a. olie på forgaffel)
Fra : lyngeled
Vist : 1677 gange
100 point
Dato : 19-03-02 18:31

Hvad kan man egentlig lave selv af service?
Der er en del ting som må være ret lette, men hvilke ting kan være svært og hvilke ting er en god idé at lade forhandleren om?

Jeg har lige nu brug for at få olie på min forgaffel, og skifte pakning - kan man gøre det? hvordan?

Lars

Kommentar
Fra : lyngeled

Dato : 19-03-02 18:40

bør man ikke også have en ordentlig manual, for at f.eks. hvor meget man skal spænde forskellige bolte. Der er jo dele som skal gøres rigtigt p.g.a. sikkerhed

Kommentar
Fra : masteraugust0

Dato : 19-03-02 18:53

Ups
Ovennævnte var ikke ment som et svar......

Mvh.Masteraugust

Kommentar
Fra : lyngeled

Dato : 19-03-02 19:21

Ja det er klart det kommer an på ens evner, men hvis man nu er almindelig praktisk fungerende og så har det rigtige værktøj. Principielt skulle man jo kunne lave alt - men der jo noget man skal vide for at gøre det rigtigt.
Men et bud på hvad de fleste skulle kunne lave og hvad de nok ikke skulle lave, hvis de er nogenlunde praktiske.....

jeg har en benelli 491 racing, og der er, eller VAR olie i de dæmpere - nu er det på mit dæk (og vejen sikkert)

Kommentar
Fra : masteraugust0

Dato : 19-03-02 19:44

Hej igen
Du kan selv skifte pakdåserne.....? ved du hvor og hvordan sådan nogle ser ud/sidder og virker????
På mange Aprilia modeller er der tit oliespild . De har som regel ingen pakdåser.
Til sagen.: udskiftning af forgaffel pakdåser hører normalt til det sværere arbejde og kræver tit special værktøj.
Så umiddelbart mener jeg du skal lade være , ikke for at forklejne dine evner.
Hvad med at tale med dine venner og find en der har prøvet før , og få så ham til at hjælpe dig(en god måde at lære mere på).

Mvh.Masteraugust

Accepteret svar
Fra : masteraugust0

Modtaget 100 point
Dato : 25-03-02 23:47

Hej igen

Hermed en lille udredning vedrørende udskiftning af forgaffelpakdåser generelt:
Først af med forhjul-forskærm og afmonter bremsecaliper fra gaffelbenet( endelig ikke adskille caliperen og pas på der ikke trykkes på bremsegrebet mens denne er afmonteret !!!)
Derefter afmonterer du gaffelbenet/benene , nu skal du have adskildt selve benet , normalt er der en bolt i bunden som du skal have løsnet, tag først proppen i toppen af og tøm benet for olie (hvis der er mere i den )
Nu bruger man et special værktøj til at stikke ned i benet for at holde et indvendigt rør hvor bund bolten sidder i , dette kører gerne rundt når man forsøger at løsne bolten i bunden af benet. Special værktøjet er en lang stang med en pyramideformet spids i enden (du kan evt. selv fremstille dette).
Når bolten er løsnet skal du have en evt. låsering fjernet , sidder normalt indvendigt øverst i det udvendige gaffelben.
Når alt er afmonteret , skal du have benene adskildt fra hinanden , dette kan være hårdt arbejde da inderbenet skal trækkes fra det udvendige men træk bare til alt det du kan(jeg plejer at spænde det udvendige ben godt fast i et stort skruestik og trække godt til i ryk) efter dette er gjort tager du pakdåsen op v/hjælp af f.eks. en skruetrækker (gør ikke noget den bliver ødelagt da den ikke skal bruges mere).
Nu skal du så have den nye pakdåse monteret dette gøres nemmest hvís du tager en top (fra topnøglesæt) der passer præcis i diameteren på pakdåsen , nu slår du pakdåsen forsigtigt i gerne med en blød hammer , pas på at du ikke slår den skævt i så går det galt, nu samler du så det hele i omvendt rækkefølge , husk at komme ny olie i til sidst.
Håber du kan finde hoved og hale i min forklaring ellers står jeg gerne til rådighed , bare læg en melding!!!!

Mvh.Masteraugust

Godkendelse af svar
Fra : lyngeled

Dato : 26-03-02 01:51

jeg var kommet et stykke af vejen -jeg genkender det du siger. Jeg kunne nemlig ikke løsne bolten i bunden, og jeg fik så kun fjernet låseringen ved pakdåsen, og så langt er jeg nu. Det var ikke så let og så er der jo en del tilbage endnu (!) :)

men tak!

Kommentar
Fra : lyngeled

Dato : 26-03-02 01:53

det var ret svært at få den øverste prop løs. Der kunne godt bruges noget sp. værktøj. proppen skulle trykkes ned mod fjederen for at få en låsering af