/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Min maxi tager ikke gas
Fra : luxenburger
Vist : 405 gange
150 point
Dato : 06-01-04 11:30

Jeg har lige sat det gamle cylinder+kaburatorsæt på min maxi efter at have haft et tunsæt monteret. Alt er ved det gamle - men ved ca. halv gas dør motoren, medmindre man lige præcis åbner for chokerstemplet i kaburatoren. Så går den fint igen, men så vil den til gengæld ikke gå i tomgang. Den burde jo kunne køre uden at skulle have benzin via chokeren.

Hvad kan problemet være? Jeg overvejer at sætte en større hoveddyse i, men forstår ikke helt hvis det er problemet, for den har jo tidligere kørt fint. Hvis nogen har en ide hører jeg det meget gerne.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-01-04 11:40

Falsk luft kunne klart være en mulighed.

Kommentar
Fra : Caam2

Dato : 06-01-04 14:55

Hvorfor er du gået fra tun til lovlig. Blev du stoppet...

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 06-01-04 15:22

Det kan være falsk luft som 3773 siger, ellers er det sikkert bare at skifte dysen til en lidt større en!

Kommentar
Fra : luxenburger

Dato : 06-01-04 15:34

Okay, jeg må lige have set indsugningsstudsen efter osv. Har man nogen ide om, hvor stort et spring man skal lave mht dysen - der sidder en standard 44 i nu?

Mht til tunsættet, så var det et PM-7 tun fra STC. Den kørte egentlig godt men kunne ikke gå i tomgang og så satte den ud efterhånden som den blev varm. Motoren gik simpelthen ud, hvorefter den kunne startes igen og kørte så ca. 200 m og gik ud igen. Så er der langt hjem fra arbejde....så jeg skiftede til det gamle sæt for at tjekke om det mon kunne være en elektrisk fejl, men det lader det ikke til. Bortset fra problemet med gassen kører det fint, så jeg aner ikke hvad årsagen kunne være til det andet.

Nu vil jeg hjem og rode med den og en værkstedsbajer!

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 150 point
Dato : 06-01-04 17:11

Hvis dysen er rigtig, skal den kunne køre helt uden chooker, når den er varm (efter 1-2km) i hvert fald ved bundgas.
Hvis den ikke kan køre uden chooker, er det fordi den har fået et "friere luftfilter", eller plumben er fjernet, eller den har fået anden udstødning. Løsningen er så at give den dyse 48-50.
Tomgangen skal stilles på tomgangsskruen, og ikke kabelet (kabelet skal have lidt frigang, selvom styret drejes)
Luftskrue og tomgangsskrue skal stilles for at opnå tilfredsstillende tomgang, og grundindstillingen er i bund, og så 1 1/2 omg. ud.
Ved finindstilling skal motoren være varm, og der skal ikke opnås så højt omdrejningstal som muligt, men en federe blanding (1 /2 omg.længere ud), uden at dø eller firtakte.
Før montering af karburator, gennemblæses den i dyser og strålespids og svømmerhus og forsiktig i nåledyse, med trykluft.
Tunsættes karburator har for stor dyse
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : bumsbabs

Dato : 06-01-04 19:22

Jeg er næsten sikker på det er falsk luft. Jeg havde selv nøjagtig samme problem med min maxi. Prøv at tage en spraydåse med WD40 eller et eller andet (næsten ligemeget hvad du bruger, bare det er tyndt)... Prøv så at sprøjte rundt omkring ved karburator og studs, mens du giver gas i det område hvor den går ud... så kan du høre at den gasser op hvis du rammer et sted hvor den tager falsk luft ind. På min var det hvor studsen går ned på cylinderen den var gal... Start med at spænde efter, og hvis det ikke virker er det bare en ny pakning der skal til. Håber du kan bruge det til noget...

Godkendelse af svar
Fra : luxenburger

Dato : 07-01-04 08:20

Tak for svaret pallebhansen. Jeg vil straks gå i krig med de par nye dyser jeg har købt, og jeg har fået tætnet indsugningsstudsens tilslutning til cylinderen.

Du skriver at tunsættets kaburator har for stor dyse - kan du uddybe det? Jeg er meget interesseret i en nærmere forklaring, da jeg simpelthen ikke kunne fatte problemet.

Mange hilsner
luxenburger

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-01-04 17:14

TUNSÆTTET:
Når en maskine bliver varm, har den ikke helt brug for så meget benzin (Derfor bruges chokker ved kold motor), hvis den dør når den er varm (Den kan også være ved at sætte sig "fast", hvis den ikke er kørt ordentligt "roligt til, men det er en anden sag), kunne man fristes til at tro den har for stor dyse. (Hvis det er tilfældet kan den næsten starte uden chooker)
http://www.kandu.dk/dk/tip/5833
Når et tun ikke kan gå i tomgang, får den falsk luft, eller nålen i gasspjældet er flyttet for højt op, eller ikke stillet rigtigt i karburatorskruerne. Karburatorskruerne, er hovedsagelig til indstilling af tomgangsblandingen.
Husk også på at et tunsæt skal have et tændrør der leder varmen hurtigere væk (Et højere tal på tændrøret)
ORGINALSÆT:
Hvis indsugningsstudsens tilslutning til cylinderen, var utæt, fik den jo tyndere blanding, og skal måske nu ikke have skiftet dyse, eller kun have 1 dysestørrelse størrer.
N.B: Det er altid bedst at give nye pakninger, når man skifter cylinder/karburator, og rense den gamle "pakningsfilm" ordentlig af.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : luxenburger

Dato : 07-01-04 22:22

Jeg takker for dit meget fyldestgørende svar. Jeg har sat ny pakning + flydende pakning ved indsugningsstudsen og skiftet til en dyse 46 i stedet for 44. I morgen får den lige en prøvetur, så må vi se.

Hvad tunsættet angår så vil prøve at montere det igen en dag. Men den blev faktisk ikke kørt rigtig til fordi knallerten skulle være klar til det famøse Cannonball Run 2003. Den kørte ok de første 70 km og så begyndte problemet, som dukkede op igen og igen så snart motoren var varm. Og vi havde gjort en del ud af at få dyset den rigtigt ind og endte med en 110'er dyse til en 20 mm kaburator (vistnok dellorto).