/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Progressive Scan på TV?
Fra : silicon
Vist : 468 gange
100 point
Dato : 06-01-04 02:18

Hejsa..
Ved godt at dette ikke helt hører hjemme under kategorien skærme, men det var det tætteste jeg kunne finde.
Sad og rodede med min KiSS DP-1000, og fandt ud af, at Progressive Scan ikke var slået til.
Skal åbenbart ind i en underlig menu, og vælge noget under et punkt der hedder scart.
Derunder er der en masse muligheder:

YPbPr 480p
YPbPr 576p
YPbPr 720p
YPbPr 1080p
VGA 800x600x60
VGA 800x600x75
osv op til VGA i 1600x1200x75

Kan godt regne ud, at VGA har noget med billed opløsning at gøre, og at det sidste tal er Hz,
men jeg har aldrig hørt om YPbPr før.
Er der nogen der ved noget om det, og hvad man skal vælge?
Jeg har et ganske almindeligt gammeldags 28" tv, så jeg er nok også klar på, at det slet ikke kan lade sig gøre at
bruge det..
Det ville bare være rart at vide det..

/Silicon

P.S. Hvis der er nogen der undrer sig over hvad det er for en menu, kommer den når man trykker "open, clear, 2,7,6"

Kommentar
Fra : perpia

Dato : 06-01-04 02:51

hejsa.
Ntsc tv har ca 525 linjer, Pal (det er europæisk(på nær frankrig ca)) har 625 linjer i standarden, De vises ikke allesammen, nogler er tekst tv.
kan det hjælpe..

Kommentar
Fra : snippermanden

Dato : 26-01-04 11:37

YPbPr angiver component output fra din DVD, tallet angiver antal linjer hvor 575P er standarden for et progressivt PAL billede. Dit gamle 28" tv kan ganske rigtigt ikke køre progressiv. Det kan nye TV-apparater forresten heller ikke. Du skal have en projektor for at kunne vise progressive signaler. Mener også at Plasmaer og LCD'er kan vise progressive signaler?

Accepteret svar
Fra : wireframed

Modtaget 100 point
Dato : 06-02-04 11:54

Det er så ikke helt rigtigt at nye TV-appareter ikke kan køre progressivt - mit kan f.eks. :)

Men det er korrekt at de forskellige tal angiver enten opløsning i pixels eller linier. p'et angiver om det er progressive, hvilket modsvarer i som er interlaced og det normale for de fleste TV. YPbPr er component input som er det input de fleste enheder som kan køre progressivt (og ikke er projektor eller computerskærm) bruger. Du kan ikke føre progressivt signal gennem SCART, composite eller s-video f.eks. Der er sikkert 3 RCA stik bagpå i forskellige farver, og disse er component outputs. Alternativt kan man konvertere et VGA signal (som i sagens natur er progressivt) til component, men det kræver en forholdsvis dyr adapter som er meget svær at finde i DK. (Jeg har ledt).

L.

Godkendelse af svar
Fra : silicon

Dato : 12-02-04 11:04

Tak for svaret wireframed.

Kommentar
Fra : wireframed

Dato : 12-02-04 12:01

Yderligere kan jeg supplere mig selv: Component er den ~næst bedste kvalitet du kan få i hifi udstyr. (DVI er bedre men findes kun på få fjernsyn, blandt andet nogle HDTV fra Mitsubishi og Sony og naturligvis projektorer). Component er god kvalitet primært fordi du har en leder for hver farve, RGB. Sync er så lagt på et af RGB kablerne hvilket er hvorfor der kun er 3 kabler. En VGA connector ville give lidt bedre kvalitet (RGB på seperate ledere samt horisontal og vertical sync på hver deres, i alt 5 ledere) men component er langt den mest udbredte når man skal transportere et progressivt signal og mange forstærkere har også component ind/udgange.

L.