/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvilke tag skal man vælge
Fra : Ole_Buhl
Vist : 2410 gange
300 point
Dato : 05-01-04 20:18

Vi bor i en murmestervilla ca. 30 år gammel.
I forbindelse med renovering af vor pejseskorsten, siger vor murer at vi bør skifte vor ca. 30 år gamle tegltag, hvilke nok også kunne være tiltrængt. Underlaget er også dårligt.
Hvilke tag bør man vælge, til et stort hus med udnyttet tagetage, opført i gule mursten.
Jeg har hørt, at tegltag nu om dage kan afskalle, er dette rigtigt?
Med venlig hilsen
Ole Buhl

Kommentar
Fra : ibenboel

Dato : 05-01-04 20:21

Mine forældre har netop fået lagt et Decra tag som for det første er billigere end tegl. det er miljøvenligt og lavet af et godt materiale. De har også gulstenshus. Mine forældre havde før et eternittag tror jeg det hedder i sådanne nogle terne der var skrålagte (lignede et pandekagehus

Prøv at søge på decra på www.google.com

Accepteret svar
Fra : jmsgruppen

Modtaget 310 point
Dato : 05-01-04 20:35

Tag er et temperements spørgsmål, og måske et pris spørgsmål. Nogle tage er billige end andre. Generelt er alle tage i dag af god kvalitet. Dansk eternit har haft problemer, og ligeledes som du anfører, har teglsten haft en periode, med afskalninger. Dette skyldes primært dårligt, og dårlig behandlet ler, hvilke har bevirket afskalninger. Dette problem anses nu for løst. Så hvis temperement er tegl, kan man rolig anvende dette.
Til en murermestervilla, vil jeg dog anbefale glasseret teglsten. Disse kan ses her:
http://www.meyer-holsen.de/home/english/intro_html.html
Viste emner her, kan købes gennem alle trælaster i Danmark. Importøren er CC i Vejle.
Underlaget, som rigtig hedder undertaget, kan fås i forskellige kvaliteter og priser. Jeg vil dog her anbefale en gips, som kan ses her:
http://www.danogips.dk/cgi-bin/soeg-danogips.cgi?Range=All&Format=Standard&Terms=undertag&FormsButton1=S%D8G
(husk hele linien, det er ikke altid kandu understøtter lange URL)
Du skal få din tømrer til at give tilbud på nyt undertag, nye klemlister, fodbrædder, fodblik og tagrender, og selvfølgelig lægter. Mureren lægger teglstenene, så dette kan han give en pris på.
Tagkonstruktioner er efter min mening, ikke gør det selv arbejde.
Held og lykke med projektet, og er der yderligere spørgsmål, skriv blot.

mvh
jms

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-01-04 21:16

Har du hørt om B&C betontagsten med Danflock.
Stærkere en mange teglsten og undertag er ligesom med Decra helt unødvendig. Den løsning har jeg besluttet mig for. Den er lidt dyrere end Decra, men er ikke så modtagelig for snavs som det meget ru Decra
http://www.mur-tag.dk/producenter/dansk_tag/bc_danflock_tagsten.htm

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-01-04 21:53

Hvordan ved man om trækonstruktionen/muren kan bære den større vægt.
Fra bølgeeternit til betontagsten.
Emesen.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 05-01-04 22:08

Beregninger....kontakt et rådgivende ingeniørfirma - det er nok smart at regne lidt på det _inden_ taget skiftes...

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 05-01-04 22:15

Bærende evne:
Betontagsten er tungere tag end tegl, og hvis man skifter taget til et tungere tag, kræver dette normal en beregning, hvorvidt spærene kan bære den forøgede vægt.
Mit forslag går på enten tegl igen, eller glasseret tegl.
Vægten vil her være analogt med det gamle tag.
Der behøves normalt således ikke at kalkuleres med forøget belastning.

mvh
jms

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-01-04 22:17

Moderne betontagsten er ikke så tunge endda og så er de ikke lavet af tynde, galvaniserede stålplader med stensmuld på som Decra, der jo er konstrueret til at lægge oven på eternit eller tagpap

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-01-04 22:21

Mit spørgsmål var nu også til mig selv - og efter at have set på bla.a. BjarneD's link
har jeg da fået kolde fødder, vægten er jo dobbelt op. så det bliver nok Eternit igen.
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-01-04 22:22

For resten - undskyld Ole_Buhl - at jeg lige sneg mig ind her.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 05-01-04 22:23

<<<<bjarneD
En B & C betontagsten, som du nævner, er katagoriseret som tungt tag, og vejer væsentlig mere end tegl.
Hvis du har besluttet dig, håber jeg du kender bærende evne på din tagkonstruktion. Nu ved jeg ikke hvilke tag du evt. har i forvejen, men skifter du fra eks. eternit til betontagsten, kunne du nemt få problemer, såfremt der ikke i samme forbindelse sker en forstærkning af din eksisterende tagkonstruktion.

mvh
jms
Unskyld Ole Buhl, at jeg kommenterer andet her i dit spørgsmål.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-01-04 22:25

Jeg har tjek på det og læs du lidt mere på lektien.

Kommentar
Fra : perpia

Dato : 06-01-04 04:04

Undskyld, men en pejseskorsten udgør normalt et lille m2 areal af et tag, altså er der lissom hul i taget. Kroner.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-01-04 12:55

Jeg er lige på banen igen med et par link mm.
Jeg har lige som taget udgangspunkt i at man vil have en fornuftig, pæn, løning der er afbalanceret med pris og kvalitet. Noget af det smukkeste og mest holdbare er uden tvivl falstagsten der er glacerede, men de koster mere end dobbelt så meget som de almindelige løsninger og det vil sige at 300000 og der over ikke er uralistisk alt efter husets/tagets størrelse, valme, kviste etc.
Se lidt her:
http://www.randerstegl.dk/tilbehor/TAGPRISEN-TIL.HTM
http://www.byggevarepriser.dk/
Måske skulle du tage en tur på denne side hvor der er proffessionelt spørgepanelog masser af god vejledning:
http://www.boligtorvet.dk/Boligtorvet/web.nsf/HidIDLookup/X21F08AF7D7D57D4BC1256AE10030D61F
Jeg syntes at kandu.dk er et fint sted hvor man kan hjælpe hinanden, men man skal ikke tage det som givet at svareren er lige så meget ekspert som hans svar giver udseende af. Jeg er ikke ekspert, men skal som skrevet selv have nyt tag og har derfor set mig godt for. Mit hus er et af de oprindelige murmesterhuse fra slutningen af tyverne og der er betontagsten på som har holdt siden huset blev opført, men som skal skiftes på grund af øget udnyttelse af tagetagen og deraf følgende isolering.
Et murmesterhus som dit er oftest karakteriseret ved god stærk konstruktion hvor de typiske problemer med tagkonstultionen ofte er på billigere typehuse eller lignende. Held og lykke med projektet.

Kommentar
Fra : misand

Dato : 07-01-04 08:57

Hej Ole Buhl !!!
Det ville da være frygtelig synd for en gammel murermestervilla, at montere et Decra-tag. Det skal være tegl !!!
Har du evt. overvejet glaserede tegl, de er ved at være overkommelige at betale.
Er du Ole Buhl fra festivallen, kommer jeg gerne ud til dig og kigger.
mvh
Michael Tømrer fra Rockscenen 1987-2001

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-01-04 12:29

Inden du begynder at omlægge stilen radikalt på dit hus, skal du nok checke på tinglysningskontoret, om der er særlige bestemmelser for det område, du bor i. Hvis ikke, så har jeg set i det sønderjyske, at sortblå glaserede teglsten af den kvalitet, de har brugt omkring Alnor (Gråsten-Egernsund-egnen) tilsyneladende bliver liggende i mindst 70 år. Om nutidens kvalitet er lige så høj, aner jeg ikke.
Mvh. pbp

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 07-01-04 19:49

Jeg citerer lige:
[citat]
Jeg syntes at kandu.dk er et fint sted hvor man kan hjælpe hinanden, men man skal ikke tage det som givet at svareren er lige så meget ekspert som hans svar giver udseende af.
[/citat)
Jeg tror dette var en bemærkning til mig. Men jeg kan svare, ja jeg er ekspert. Ellers ville jeg aldrig indlade mig på at svare på sådan et vigtigt spørgsmål.
Gitterspær, er ALTID kun dimensioneret til at bære det oprindelige tag. Ligger man et nyt tungere tag, uden forstærkning af spærkonstruktionen, er man enten meget dum eller meget modig. Har man rigtige gammeldags hanebåndsspær, bør man tale med sin tømrer, om de er kraftige nok. De fleste gange er de dette.
Hvis spærkonstruktionen ikke kan bære, taler vi om en meget dyr fadæse.
Teglsten / glasseret teglsten har analogt samme vægt.
Og rigtigt som en anfører, Decra tag er til udhuse og hønsehuse, ikke villaer. Det er blik med pålimet sand (groft sagt.)
Glasseret tegl ændrer sig aldrig, hvorimod en betontagsten / decra eller for den sags skyld tegl, bliver overbegroet af alger, mos m.m.

mvh
jms

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 07-01-04 19:51

Årrhh satte lige en forkert parantes
Citatet slutter selvfølgelig, hvor der står [citat)

jms

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-01-04 22:21

JMS

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-01-04 16:03

Til jms:
Det er nu ikke generelt det med betontagsten. I det sydvestlige smålandske lagde jeg og nogle medejere tilbage i 1984 et nyt tag af betonsten (gennemfarvede og overfladebehandlede) og det er stadig bygdens flotteste tag - og helt uden begroninger. Det var godt nok dobbelt så tungt som de tegl, vi pillede ned, men de var osse efter 70 års frost og tø visse steder papirtynde, andre steder algebegroede. Der på egnen er der iflg. meteorologiske statistikker omkring 200 nulpunktspassager om året - altså det antal gange, temperaturen passerer 0. Men det var ét fabrikat. Andre betonsten virker meget ru og passer sikkert til din beskrivelse. I øvrigt var det ret slemt at få lavet valmene; det kostede temmelig mange skæreskiver og støvmasker.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 13-01-04 19:15

Dit spørgsmål er stadig åbent.
Måske kan du ikke bruge nogen af de svar du har fået.
Fortsæt dialogen, hvis du ikke er tilfreds.
Jeg trækker mig ud af dette spørgsmål, og læser derfor ikke flere indlæg her.

mvh
jms

Godkendelse af svar
Fra : Ole_Buhl

Dato : 20-01-04 20:01

Tak for svaret jmsgruppen.