/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
FORMATERING AF HARDISK ???
Fra : KALLETECK
Vist : 348 gange
10 point
Dato : 05-01-04 11:15

Jeg skal formaterer min hardisk og ved ikke hvordan man gør...
har win 98 som er "gået kold"!

Er der nogen der kan give en udførlig anvisning...jeg er ikke "Giga cool" med en computer i hånden så...

Skal også have instalerert windows igen bagefter...hvordan?

Håber i kan hjælpe...

KALLETECK

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 05-01-04 11:16

Gå ud i DOS brug evt. en start diskette, og skriv så Format c:

Så formattere den selv.

/Zerg

Kommentar
Fra : KALLETECK

Dato : 05-01-04 11:19

Tak Zerg...det prøver jeg!

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 05-01-04 11:20

Intet problem..

Kommentar
Fra : KALLETECK

Dato : 05-01-04 11:23

...øhhh....kan jeg bruge en cd-rom istedet for en diskette, det kan jeg vel godt???

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 05-01-04 11:24

Humm.. KAn ikke huske om du kan med en 98 CDROM men ellers kan du jo bare trykke "F8" under opstarten(mener jeg) så kommer der 1 lille menu frem hvor du kan sige den skal starte op i DOS-Tilstand.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 05-01-04 11:31
Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 05-01-04 11:33

Hvad er det du vil have ham til at læse??
Han vil jo bare formattere :o/

Men jow jow..

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 05-01-04 11:35

linket dækker det hele,lære fra bunden,du skulle måske også læse det,så kan du huske det til en anden gang

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 05-01-04 11:37

Tror jeg klare mig, bruger ikke selv 98..

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 05-01-04 11:38

<selv

Kommentar
Fra : kjho

Dato : 05-01-04 11:56

I kontrolpanel; tilføj fjern programmer er der en fane der hedder noget i retning af opret windows start disk. Lav den disk. Derefter finder en fil der hedder format via søg, og overeføre den til samme disk. Du genstarter din pc med den disk i(fjern cd rom), når skærm viser A\: skal du skrive format c: så det ser sådan ud
a\:format c: tryk enter så er den klaret
KH

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 05-01-04 11:58

kjho <<

Hvis hans 98 går kold kan det jo godt blive en smule svært

Kommentar
Fra : kjho

Dato : 05-01-04 12:01

> zerg911
hvordan er han kommet på internettet hmmmm

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 05-01-04 12:02

Fra en anden computer?

Accepteret svar
Fra : natmaden

Modtaget 10 point
Dato : 05-01-04 13:31

Manse9933's link er da fint, så Zerg991 jeg støtter Manse993.
KALLETECK skriver bla.
Citat
udførlig anvisning... jeg er ikke "Giga cool" med en computer i hånden
Skal også have instalerert windows igen bagefter...hvordan?

Hvis han ikke vender tilbage er det, måske fordi at han nu har formateret sin eneste pc med netadgang
Altså hvis han ikke kender til instalation af win, er det da ikke smart at formatere først.

KALLETECK Det første du bør gøre, er at have de ting klar som du skal bruge :
1- en startsdiskette til win98 --- kan fåes hos www.bootdisk.com
2- en cd med win98 og licens nummer
3- læs og forstå linket fra Manse9933
4- check punkt 1-3 igen. og måske igen
Nu er du næsten klar.
Men hvis der er nogen småting du ikke vil midste fra dit pc. breve,internet-genveje/instillinger, osv.
Er det nu, du gemmer dem på diskette.
5- sluk pc'en
6- prop disketten i.
7- tænd pc'en. ... Hvis den starter fra disketten, er det ok. Ellers skal du i bios.
7b- sluk pc'en
7c- tænd pc'en og hold på tasten 'Delete' du er nu i bios.
7d- i bios finder du noget i stil med tillad opstart fra diskdrev, Slå det til.
7e- afslut bios med afslut og gem ændringer.
Din pc starter nu fra diskette. og du for nogle valg, og da du skal genstarte om lidt er det kun nødvendigt,
med en hurtigstart. mener at det hedder 'kun Dos'.
Du er nu kommet til den sidste afsked med dit C-drev(harddisk)'s indhold.
SIG FARVEL:
8- skriv format C: /s (tryk på enter) ... nu arbejdes der......
8b- for at tjecke at det er som det skal være, så tag disketten ud og genstart.
den skal nu starte og stoppe med en tom skærm og en linie der ser sådan ud C:\>
OK
9- genstart igen med disketten i og vælg denne gang 'med understøttelse af cd'
10- sæt cd'en i og husk hvad der stod i manse9933's link.

NB. denne måde kan gøres bedre og ikke alle pc'en kommer i bios med 'Delete' tasten.
Men det kræver, at vide hvilken pc du har, om du har delt din harddisk, eller har flere...osv.
Altså noget info om din pc.
Held og lykke !
Natmaden.
Zerg991 i min omgangskreds, ringer folk til IT-Supporter, og derefter plejer de og komme til mig
husker tydeligt min z80 prosessor med 1k ram.... Driller bare

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 05-01-04 13:34

Jeg kan ta` dèt

Men stadig, hvor meget ville du læse, bare for at finde ud af at det jeg skrev med et par linier er nok?
Brug en startdiskette, derefter skriver du format c:
og så ikk mere pjat med at man skal læse i 10 min. eller hvad ved jeg for at finde ud af det

/Zerg

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 05-01-04 13:47

Zerg991->Jeg gir dig ret i det.
Men i KALLETECK's tilfælde kunne det være lidt som at sidde på den gren han er ved at save over.
Og ok han må jo have en nummer 2 pc kørende.
Hygge fra mig!
Natmaden

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 05-01-04 13:52

når han har format C:ville det være rart at kunne indstallere et styresystem på den formattered HDD,han skal vel bruge den til et eller andet,forhåbentligt
Manse9933

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 05-01-04 14:03

Manse >>

Korrekt - Men jeg går ud fra han har en Windows CD da han spurgte om han ikke bare kunne boote på den..

Var bare endnu en af de der tanker du ved...

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 05-01-04 14:07

Er der nogen der kan give en udførlig anvisning...jeg er ikke "Giga cool" med en computer i hånden så...

Skal også have instalerert windows igen bagefter...hvordan?<<<<<<<<<<???

nu gider jeg ikke lege mere
Manse9933

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 05-01-04 14:12

Argh pis.. den havde jeg lige overset

Efter formatteringen sætter du CDen i og booter fra den, ellers starter du bare op igen med CDen i drevet og din bootdisk i og siger den skal starte op med CDROM drev.. når den så er nåèt til A:\ skriver du D: (hvis D:\ da er dit cdrom drev ) derefter skriver du setup eller install, så installer den..........
Nu gider jeg heller ikke mere

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 05-01-04 14:14

<vi skal lige have en sidste

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 05-01-04 14:15

Ja ok så da ...
Men så det også godt !

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 05-01-04 14:18

nu skal jeg ud og have min varme mad,vi skal have koldskål

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 05-01-04 14:22

Bon appetit

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 05-01-04 14:39

Det gør da ikke noget at skålen er kold, men spis nu kun indholdet
Forresten kan win98 i det hele taget boote på en playstation.
Skål

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 05-01-04 14:46

<varme mad>koldskål,det kan 98 sikkert godt,med støvle på(boot)hop hop.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 05-01-04 14:49

vis han ikke er for gammel, ham win ,98 er en betragtlig alder

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 05-01-04 15:00

Må i seng nu, hvis jeg skal leve op til mit navn.

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 05-01-04 15:43

I kan ikke være raske !

Kommentar
Fra : KALLETECK

Dato : 05-01-04 16:27

YO GUYS...

Tak for hjælpen, fed nok side...det er nok ikke sidste gang!

Glad for i kan få noget tid til at gå med mit spørgsmål...ved det er rimeligt basal viden...men...?!

Jeg skriver for øvrigt fra en PC på mit arbejde ...er 22 år...glad for lange gåture ved stranden osv...

"KALLETECK"

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-01-04 18:58

Lige inden du sletter HD på din PC - er det en compaq.
For så må du ikke slette den lille partition på 1.9 MB
Emesen.

Godkendelse af svar
Fra : KALLETECK

Dato : 06-01-04 10:56

Tak for svaret natmaden...

Undskyld jeg ikke lige accepterede svaret med det samme...har lige fundet ud af point systemet

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 06-01-04 11:19

Udvid lige min/vores horisont emesen.
hvad er det for en partition.

KALLETECK Jeg sejler om sommeren , nu må jeg så lige huske at vinke,
det kunne jo være du der gik ved stranden
Held og lykke med din instalation,,,, husk at opdatere bagefter

Natmaden

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 06-01-04 11:20

ok Selv tak

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-01-04 19:09

Jeg er ikke helt klar over hvad det er. Men jeg har observeret en lille partition i starten af de HD som sidder i Compaq, og jeg tror den bruges af bios.
Men jeg er ikke sikker.
Emesen.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 06-01-04 22:20

ja det kunne da tænkes , og uden den ingen bios. compaq er bare compaq.
jeg hopper fra her, hyg jer.
Natmaden.