/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
Opgradering af grafikkort på ældre pc
Fra : Ortman
Vist : 680 gange
327 point
Dato : 05-01-04 11:00

Jeg vil gerne installere et lidt kraftigere grafikkort i en ældre pc, der så skal kunne bruges som spillecomputer for min søn på 4 år. De børnespil han har kan sagtens køre med et grafikkort på 16-32 mb.

Computeren er en Amitech 436 fra 1999. Den har en Celeronprocessor på 500 mhz, 64 mb ram og et Intel chipset med et Intel 810 (R) grafikkort på 4 mb. Der er ikke AGP-slots på bundkortet. Jeg havde derfor tænkt mig at købe et brugt grafikkort til PCI-slots fx. et TNT 2 og installere det i computeren.

Mit spørgsmål lyder: Kan jeg uden videre sætte et nyt grafikkort i et af de ledige PCI slots på bundkortet og dermed anvende dette kort istedet for det integrerede chipset fra Intel? Jeg har hørt om opgraderingsløsninger som kræver at det "nye" grafikkort forbindes med det "gamle" kort. Er dette nødvendigt i mit tilfælde og hvordan skal det gøres?

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 05-01-04 11:15

Det du bruger nu går jeg ud fra er indbygget ?

Men ja du kan godt bare sætte det nye i, men du skal måske ind i BIOS og slå det andet fra.. Altså kun hvis det er indbygget.
Udover dette skulle der ingen problemer være i at sætte et nyt i.

/Zerg

Kommentar
Fra : Ortman

Dato : 05-01-04 13:00

Grafikkortet er som nævnt en del af Intel 810 chipsettet, så det er indbygget.

Grunden til jeg er kommet i tvivl om det uden videre kan lade sig gøre at sætte et PCI kort i, er at jeg har set 3D acceleratorkort som skal tilsluttes eksisterende kort.

Bortset fra dette vil jeg meget gerne have anbefalet et godt kort?... Samt evt. et godt sted at købe brugte kort?...
Jeg har selv set på Voodoo og TNT kort hos QXL.

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 05-01-04 13:04

Skal ikke kunne sige der ikke er nogle grafikkort der SKAL tilsluttes et andet, men f.eks med de gamle voodoo kort så kunne man koble dem sammen, så ydede de mere end et enkelt. Men ja et TnT2 skal ikke tilsluttes det andet du bruger, skal bare sættes i og installeres..

/Zerg

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-01-04 13:08

Prøv at gå ind i BIOS og led lidt efter onboard enheder. Du skulle gerne kunne finde noget om grafikkortet og du kan helt sikkert også disable det, Når det er gjort kan du indsætte dit PCI grafikkort, men husk lige at fjerne driverne til grafikkortet hvilket du evt. kan gøre ved at køre første opstart i fejlsikkertilstand (F8).
Driverne fjerner du i Kontrolpanel, System , Enhedshåndtering

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-01-04 19:56

man kan stadigvæk få pci baserede grafikkort osse af en nye type en dem du skriver om
Hvis du går ind på
www.edbpriser.dk
Under grafikkort og sætter flueben under pci, er der bl.a et gforce 5200 og et gforce 2 kort! Jeg vil anbefale geforce2 eller geforce 4 kortet på 64 mb ram til den computertype du har. Koster henholdsvis 425 kr og 519 kr og så har du jo 2 års garanti!

Kommentar
Fra : Ortman

Dato : 07-01-04 10:35

Tak for svarene, men da der er tale om en gammel "ekstra" børne-pc er jeg ikke interesseret i at ofre mere end nogle få hundrede kr.. Jeg vil derfor meget gerne have ideer til hvor man kan købe brugt hardware billigt...

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 10-01-04 12:46

Jeg tror ikke du kan få dem meget billigere end tedd beskriver,selv brugte,jeg tror heller ikke der er nogen der vil have alt det besvær der er med at sælge et brugt grafik kort,for et par hundrede kroner,porto/gå til posthuset o.s.v så du må nok bide i det sure æble og ofre lidt mere på dit kort,og brugt kan også skabe en masse problemer mangel på info/drivere kompabilitets problemer o.s.v.
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 10-01-04 12:58

der er et her med 16mb,men med forsendelses omkostninger,så ved jeg ikke rigtigt og 16mb Heeeemmmm
360407 - L2050147808: WinFast GeForce2 MX200, 16MB SDRAM, PCI Kr.211,00
Der er 1 stk. af denne vare på lager.
D4
Det er demo,læs siden.

http://www.demoshop.dk/page18.htm
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 10-01-04 13:01
Kommentar
Fra : ZeD_ZyprezZ

Dato : 20-01-04 12:03

her er et tip KØB aldrig Brugt Hardware. Hvis at Hardwaren er def er der ikke noget du kan gøre

køb derfor køb altid et Nyt Grafikkort eller Hdd eller Ram eller Processor
ville anbefale

et Radion 7000 PCI kort

Pris excl. moms 294
Pris incl. moms 368
Fragt 59
Vægt 0,5 kg.
Levering 1-3 dag(e)
Varenummer 11003-06-20

direkte link til Forhandleren

http://www.pc-netto.dk/default.asp?productguid=11003-06-20

Kommentar
Fra : Ortman

Dato : 20-01-04 13:02

Det er selvfølgelig rigtigt, men på den anden side er der alså mange penge at spare... F.eks. har jeg lige sparet næsten 400,- ved at købe brugt ram til min maskine!

Det er rigtigt at købelovens regler om omvendt bevisbyrde ikke gælder ved køb mellem private. Det er også rigtigt, at der ikke er meget at gøre rent juridisk hvis det drejer sig om et køb til få hundrede kroner.

Men hvis man ellers ser sig godt for vil jeg til enhver tid påstå at det vil kunne betale sig i længden at købe brugt. Ihvertfald når det som her drejer sig om at opgradere en maskine som ellers bare skulle skrottes. Skulle jeg f.eks have brugt over 500 kr. på ram og derefter næsten 450 på et grafikkort er vi altså ude i at det bedre vil kunne betale sig at købe en ny pc. Du har selvfølgelig ret i, at man løber en vis risiko - tak for tippet!

Kommentar
Fra : Ortman

Dato : 31-01-04 22:15

Hey! Jeg har endelig skaffet et grafikkort (nyt) - Geforce 4 m. 64 mb ram. Jeg skal til at sætte det i computeren, men vil lige stille et sidste par spørgsmål:
Når jeg slår onboard-kortet fra i BIOS vil jeg så stadig have et skærmbillede?
Specifikationerne til mit bundkort siger at PCI-slot 1 deler IRQ med onboard-grafikkortet - har det nogen betydning for mig? Behøver jeg så at slå det integrerede grafikkort fra? Kan Windows (XP) ikke sættes op til at bruge det ny PCI-kort?

Herefter skal jeg nok tildele point og få lukket spørgsmålet!

Mvh. Ortman

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-01-04 22:23

ja ja rolig.
Du kunne jo starte med at fjerne driveren fra grafikkortet.
Den dør ikke for det da den vil køre standard VGA.
Når driveren er fjernet i enhedshåndtering skal du bare slukke i stedet for at genstarte.
Sæt dit nye kort i og tryk Del under opstart så du åbner BIOS. Deaktiver onboard.
Genstart og du strter op i standard vga på det nye grafikkort og installer herefter driveren til det nye kort.

Var det godt nok selv om du måske ventede svaret fra en anden?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 31-01-04 22:31

Hvis du sætter det nye kort i pci slot 1, så får du ihvertilfald en konflikt Så gør som Bjarne siger, du behøver dog ikke fjerne de gamle drivere først, da windows selv vil finde dit nye kort. Husk bare at disable det onboard kort i bios først!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-01-04 22:34

enig

Kommentar
Fra : Ortman

Dato : 01-02-04 09:39

Øhh!? Skal onboard-kortet disables før jeg overhovedet sætter det ny kort i eller skal jeg bare deaktivere det første gang jeg starter computeren med kortet i?

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 327 point
Dato : 01-02-04 12:03

Hvis du går i BIOS straks efter opstart disabler du der så sker der ingen konflikt mellem kortene og intet skulle drille.

Godkendelse af svar
Fra : Ortman

Dato : 01-02-04 14:07

Tak for svaret BjarneD.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-02-04 14:09

En fornøjelse

Kommentar
Fra : Ortman

Dato : 03-02-04 11:47

Har fået kortet installeret!

Det var dog ikke nødvendigt at disable onboard-kortet i BIOS. Faktisk kunne begge kort køre samtidig, dog med mindre grafikfejl til følge. Først installerede jeg det nye kort med drivere mens skærmen stadig var forbundet til onboardkortet. Derefter skiftede jeg skærmen over til det nye kort og benyttede hardware-indstillingerne i Win XP til at "fjerne" det gamle kort...

Det virker perfekt!