/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
udendørs katte vil ind og op i barnevogn~
Fra : gyngegrisen
Vist : 541 gange
150 point
Dato : 19-03-02 12:55

Vi har to killinger (på ca ½ år), som bor ude i vores stald hvor de har en kattelem.
De vil SÅ gerne ind, og vi vil helst ikke have dem ind, og det har aldrig været planen at de skulle være indekatte.
Vi bor på landet og det er meningen at de skal bo ude og i stalden og fange lidt mus.
De er ikke specielt kælen, tror bare de er nysgerrige.

Kan man på en eller anden måde forhindre dem i at komme ind nu når vejret bliver bedre og dørerne kommer til at stå åbne??

Og hvad med barnevognen, kan man lærer dem ikke at hoppe op i den når den står ude??

mvh
Christina

Accepteret svar
Fra : zonker

Modtaget 160 point
Dato : 19-03-02 13:01

Katte er deres egne, med deres egen vilje, så det er en smule svært.
Helt at forhindre dem i at komme ind hvis du har åben dør, tror jeg absolut ikke kan lade sig gøre. Jo hvis man vil spærre alt af og sætte hegn op så de ikke kan forcere dette, men så bor man jo i et slags fort og det er vist ikke meningen ?
Hvad barnevognen angår ville jeg nok, anbefale at i på en eller anden måde havde mulighed for at tildække denne, da de så sikkert ikke ville være så interesseret

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 19-03-02 13:10

Hej Christina!

Til lykke med killingerne. I vores familie har vi haft katte i mange år.

Det bedste I kan gøre, er hver gang I opdager, at katten / kattene er et uønsket sted - så skal I være bestemte og skælde ud og derefter tage dem ned fra barnevognen eller ud af huset.

På den måde kan det lade sig gøre efter mange irettesættelser - men det er svært og kræver meget tålmodighed.

Det er lykkedes os at opdrage vore katte nogenlunde; men det er meget svært, idet katte er deres egne og meget vanskelige til at få gøre som man vil.

Et af de bedste råd er også, at være parat med en spand vand, når kattene forsøger at komme ind i huset. Vand er noget som de fleste katte har meget respekt for.

Vore katte har også engang hoppet op i vore barnevogn, da vi havde små børn, og vi har aldrig været ude for overlast på børnene eller andet.

Håber det lykkedes at opdrage dem lidt - men det kræver tålmodighed!

Mvh
Bjarne H

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 19-03-02 13:20

Hej Christina

Jeg har fundet dette

http://www.farvelkat.dk/

Men det der med barnevognen, det tror jeg ikke du kan "lærer " dem, for katte
er jo ikke så nemme at "opdrage". Men stil barnevognen hvor du sætter farvel kat, så er der da en chance for at de ikke hopper op.

Venlig hilsen
Mone

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 21-03-02 22:19

Hej...

Grunden til at kattene hopper op i barnevognen er nok 2/3 dele nysgerrighed og 1/3 del fordi der er varmt oppe i barnevognen og altså derfor et dejligt sted at ligge... man skal dog være opmærksom på, at katten uforsætligt ligger sig på/ved ansigtet af barnet da der er ekstra varmt der p.g.a. udåndingsluften fra barnet

Catbody

Kommentar
Fra : kattehus

Dato : 22-04-02 22:27

hmmm... hvis du vil kan du jo bygge en lille "inhegning" hvor barnevognen kunne stå.... ellers skal den overvåges hele tiden....
det med at de løber inden for.. det problem havde vi også... hvad vi gjorde var at fodre dem og hvis de endlig løb inden for sprøjtede vi efter dem med en vandpistol men hvis du nu har nogle møbler der ikke kan tåle vand ville jeg nok anbefale at du lader vær... ellers kan du sætte en fluenetdør ind og fluenet for vinduerne - hvis kattene også kommer ind af vinduerne - for det har en jeg kender... han har det samme problem... men du behøver ikke gøre det