/ Forside/ Teknologi / Hardware / Lydkort / Spørgsmål
10  Sunowich 657
AC3 med SBLive! Player 5.1 - det virker ~
Fra : Psylicium
Vist : 664 gange
200 point
Dato : 04-01-04 19:56

Jeg har langt om længe fundet ud af at lave en digital forbindelse mellem mit lydkort og min forstærker, og det lyder eminent!
Det er tilsluttet coax-indgangen på forstærkeren vha. et minijack-til-RCA (phono), så ingen problemer dér...

Derimod har jeg problemer med at få Dolby Digital 5.1-lyd ud af det... Jeg kan vælge imellem alle Surround Modes på forstærkeren: Dolby Pro Logic II, Dolby 3 Channel Stereo, 5 Channel Stereo, Logic 7 osv., men Dolby Digital-indikatoren - ja, den er bare deaktiveret.

Jeg ved godt, at det er indgangssignalet, der afgør om den kan aktiveres, og jeg har prøvet at afspille adskillige 5.1-lydfiler i .WMA-format (der netop understøtter AC3), men lige lidt hjælper det...

Ifølge Creative Labs kan det godt lade sig gøre at afspille 5.1-surround med kortet, men hvorfor kan jeg så ikke?
Jeg har aktiveret "Digital Output Only" i Mixeren, sat højttaleropsætningen til 5.1 i Kontrolpanelet, og jeg har prøvet alverdens indstillinger i de medfølgende programmer, men uden held :(

Den eneste lyd jeg modtager på forstærkeren, er standard PCM, selvom der også er en MP3-indikator som burde lyse, når den får et indgående MP3-signal. Det virker heller ikke...

Er det mig der har misforstået det fuldstændig, eller er der mon en fejl i min opsætning alligevel? Er der nogle af jer andre, der godt kan få det til at virke?

Mit lydkort er Creative SBLive! Player 5.1, og min forstærker er Harman/Kardon AVR 2500.

På forhånd tak for hjælpen :)

Mvh. Henrik

Kommentar
Fra : Psylicium

Dato : 04-01-04 20:10

Nå ja, forresten... Selv i Pro Logic har jeg lidt vrøvl med det - Alle højttalere spiller fint, når jeg hører f.eks. musik, men når jeg prøver Creative's medfølgende højttaler-testprogram (hvor den afprøver højttalerne én efter én), er det kun de 2 fronthøjttalere der siger noget - center og surroundkanalerne er stille som graven, selvom den også afprøver dem... Er det muligvis på grund af ovenstående problem?

Mvh. Henrik

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 04-01-04 20:20

Hej Henrik,

øh... har du et AC3 codec?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Psylicium

Dato : 04-01-04 20:58

Hej Strarup

Jeg sidder lige og leder efter ét, men uden det store held... Har du nogle forslag?

Jeg vil gerne have, at Windows - ligesom min DVD-afspiller - kan sende et AC3-signal til forstærkeren _selvom_ jeg ikke ser en AC3-encodet film, for jeg har et program, hvor jeg kan mixe lyd i 5.1 for derefter at eksportere det til WMA. Min forstærker slår automatisk over på Dolby Digital, når det signal bliver sendt, men Windows er tilsyneladende utrolig stædig på dét punkt...

Jeg har som sagt kun lige begyndt at køre digitalt, så jeg er ikke så meget inde i det endnu :)

Mvh. Henrik

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 04-01-04 21:22

Hej Henrik,

du ka' evt. prøve denne her som er gratis... "AC3Filter"... -->
http://ac3filter.sourceforge.net/

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Psylicium

Dato : 05-01-04 11:57

Jeg har prøvet det codec du foreslår, men stadig uden held...
Jeg har kigget lidt rundt omkring efter oplysninger mht. kablet, og det er flere steder understreget, at det SKAL være et mono-jack, der skal sidde i lydkortet. Jeg har p.t. ikke et mono-jack, men derimod en lille adapter, der laver et stereo-jack til 2 x RCA. Jeg har så sat et enkelt RCA-kabel i den ene udgang, men kan det tænkes, at der "mangler" noget signal? Et stereo-jack er jo 2-delt, så muligvis får den kun halvdelen(?) af signalet? Og kan det være derfor, min center- og surroundkanaler ikke siger et kvæk, når jeg tester dem med det medfølgende program?
Jeg tror, jeg går på jagt efter sådan en mono-jack > RCA adapter senere i dag...

Mvh. Henrik

Accepteret svar
Fra : benjiee

Modtaget 200 point
Dato : 05-03-04 14:11

Hej Henrik.
Har selv det samme lydkort og har forbundet det med min Yamaha forstærker vha SPDIF
Der er en del ting som du skal være opmærksom på for at få det til at virke:
1) Vælg "digital out only" under dit lydkort
2) Slå AC3 dekoderen fra under avanced settings.
3) Installer AC3filteret http://ac3filter.sourceforge.net/
4) Vælg SPDIF ved Main->Output speakers under instillinger under AC3.

Derefter vil du have digital lyd til din forstærker :)

Du kan købe et SPDIF kabel her : http://www.av-supply.dk/index.php?index=17&show=25&partid=3&menuid=1
Havde selv en del problemer med at finde sådan et kabel!
Det vil også virke med det andet kabel men impedansen er en anden og derfor er der dårligere forbindelse.
Normalt RCA kabel = 50 Ohm
SPDIF kabel = 75 Ohm.

Held og lykke med den digitale oplevelse.....

For flere problemer skriv endelig. Har brugt mange timer på netop dette!!!

MVH Benjamin

Godkendelse af svar
Fra : Psylicium

Dato : 05-03-04 16:10

Tak for svaret benjiee :)

Kommentar
Fra : benjiee

Dato : 05-03-04 16:36

Takker for point :)
Glad for at kunne hjælpe...