/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Golden Retrieverskæl
Fra : itgrafen
Vist : 1657 gange
300 point
Dato : 04-01-04 16:40

Jeg har en 6½ år gammel golden retrievertæve der de sidste måneder har haft
skæl i pelsen
Det er tør hud der kommer af - specielt når jeg børster hende.
Ind til videre har jeg prøvet at skifte fra Hills natures best foder til
Diamont og nu senest til Magnusson hundefoder, den der hedder Krav
(økologisk). Derudover har jeg, efter dyrlægens råd, prøvet at give hende
olie i maden. Men intet har hjulpet, det bliver bare værre og værre. Er der
nogen her der har oplevet noget lignende? Og ikke mindst, er der nogen der
har et godt råd. - Det ser ikke ud som om det generer hende, det klør ikke.
Men det kan da ikke være sundt og pænt ser det heller ikke ud.
På forhånd tak
Dorthe og Nica

Kommentar
Fra : basenji.dk

Dato : 04-01-04 16:59

Hej Dorthe og Nica,

Jeg har selv haft problemer med skæl i pelsen hos min hund, der er en Basenji. Jeg blev fortalt at det var normalt at Basenji havde den slags skæl. Skællene forsvandt imidlertid fuldstændigt da jeg skiftede tørfoderet ud med rå kost (der var desuden også pludselig mindre ørevoks, mindre øjensnask, eksem forsvandt, mindre afføring, færre prutter og ingen tilstoppede analkirtler efter foderskiftet).

Efter jeg skiftede hunden fra tør kost til rå kost har jeg siden fundet ud af at en af de største kilder til hudirritation hos hunde er produkter som korn, ris, majs og lignende. Produkter, der i alle tørfoder mærker (også de allerdyreste), er tilstede til overflod. Disse kornprodukter har ingen funktion for hunden andet end de måske mætter og er billige for producenten at inkludere i foderet.

Det protein, der findes i tørfoder er ligeledes problematisk fordi det er af dårlig kvalitet. Det meste protein stammer fra ovennævnte kornprodukter og er ikke af en kvalitet hunden egentlig kan bruge til noget. Kilder til god kvalitet protein er kød og ben, råt kød og rå ben vel at mærke. Så snart proteinet gennemgår opvarmning, kogning, bagning eller dampning (hvilket er tilfældet for de fleste tørfoder mærker) forringes kvaliteten drastisk. Alle hundes fordøjelsessystem er totalt identisk med ulvens. Det er altså et system, der er designet til at optage næring fra og bearbejde rå råvarer som kød, ben, grønt mix mv. Undersøgelser viser faktisk at hundes immunsystem sætter i gang hver gang hunden indtager råvarer der har været opvarmede. Er immunsystemet hele tiden på arbejde bliver der mindre energi til over til at bekæmpe småproblemer som hud irritation, allergi mv.

Det var et noget længere svar end jeg egentlig havde tiltænkt, men fodring og anatomi interesserer mig meget... du er velkommen til at læse mere både om fodring efter B.A.R.F principperne og om tørfoderets problemer på min hjemmeside: www.basenji.dk under "fodring". Du er også velkommen til at maile mig hvis du skulle være interesseret i det. Mailen findes på siden,

Smi lfra
Stine

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-01-04 17:26

mmmnm, jeg mener nu ikke at ulve og ræve plejer at blende deres mad helt vildt som man gør med BARF....

Nåmen der er nu engang ikke så meget fedtstof i tørfoder fordi det er med til at forringe holdbarheden. Så hvis Nica ikke er overvægtig, så kan det være en god ide at hælde fiskeolie på hende. Gerne hver dag.

Men du skriver, at det er kommet de sidste par måneder? Plejer hun at bade om sommeren? Så kunne det jo være, at hun bare trænger til at blive skyllet (brusebad).

Hvis hun ikke plejer at bade om sommeren, så kunne du prøve at give hende et rigtig bad med en rigtig god shampo. Jeg plejer selv at bruge Kathe Winters "minkolieshampo" hvis min pigegolden, Silke, trænger til et rigtig bad. Men det kan da også være, at dyrlægen kan foreslå noget shampo, der modvirker tør hud.

Silke får "Olivers Lamb" -tørfoder og derudover en b-vitaminpille daglig. Så får hun en tørfisk hver dag, og lidt "menneskemad" efter behov. Hun har den skønneste dybrøde blanke pels man kan tænke sig. Hun prutter ikke, har næsten ingen øjensnask, har aldrig haft problemer med analkirtler og hun har de fineste lyserøde vellugtende ører. Når der er is på søerne får hun brusebad mindst en gang om ugen. Ellers svømmer hun daglig.

Men hunde er jo forskellige. Det, der er rigtig for min hund, er ikke nødvendigvis rigtigt for din også. Min sidste hund havde allergi og kunne overhovedet ikke tåle tørfoder af nogen slags.

Kommentar
Fra : basenji.dk

Dato : 04-01-04 17:37

Man blender kun grøntmixet når man fodrer med BARF. Det gør man fordi hunde, ræve og ulve ikke kan nedbryde cellevæggene i grøntsager. Det grønt de fleste hunde, ræve og ulve, der lever i det fri har adgang til er jo det de æder fra byttedyrs (fx kaniner) maver. Derfor.

Stine

Kommentar
Fra : itgrafen

Dato : 04-01-04 17:49

Tusind tak for kommentar Stine og Birgitta. Jeg vil straks læse mere på din side om foder, også selv om jeg ikke lige pt har lyst til at skifte til barf fodring selv. Jeg er selv meget interesseret i foder, tørfoder til hunde og specielt jagtgoldens. Birgitta, jeg tror at der kan ligge noget i det med badet, eller rettere svømmeturen. Nica elsker at vandapportere og gør det ofte om sommeren.
En ting jeg ikke nævnte i mit indlæg er at hun blev paret og skulle have nedkommet med hvalpe ca. juleaften, men ved røngtenfotograferingen viste det sig at der ikke var nogle hvalpe. Hun har dog opført sig gravid. Min tanke er måske at hun kan have absoberet hvalpefostrene/ægene og at det kan have noget at sige i den her forbindelse?

dorthe og nica

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-01-04 17:54

Noget af det, der gør mig lidt skeptisk overfor BARF, er også, at det forskellige foder jo skal opbevares frossent. Det betyder, at hvis man har en middelstor eller stor hund, så er man næsten nødt til at have en fryser bare til hundefoderet. Og det kan godt være ret umuligt i en almindelig husholdning... Men jeg véd godt, hvorfor man blender. Jeg har været inde og kikke på dit link, Stine.
Men jeg vil bare ikke helt gå med til at kalde BARF for "naturligt foder" af samme årsag.

Og Dorthe, jeg har også kikket lidt på Magnussons hjemmeside. Og jeg kan ikke rigtig se, hvilken slags kød, der er brugt til "Krav" -Der står noget om "svin og nød"?? hva´det?? -Men der er i hvert fald ingen fiskeolier i, så der mangler nogle af de der gode fedtsyrer, som skal til for at få en fin pels.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-01-04 18:01

Nårh, sikken en skuffelse... Det var synd. Men det er jo nok årsagen til pelsproblemerne. Den lille stakkel. Har hun fået hvalpe før? Det er vel ved at være "sidste udkald" for hende, så det var også synd for dig, at det ikke lykkedes.

Husk at være opmærksom på, at hun ikke fejler noget. En livmoderbetændelse begynder tit et par måneder efter en løbetid, og risikoen stiger jo netop efter 6 års alderen...

Kommentar
Fra : basenji.dk

Dato : 04-01-04 18:11

Hej Birgitta & Dorthe,

Det er fint at være skeptisk :) og det er sandt at har man større hunde eller to som jeg har så er en fryser helt klart en fordel. Jeg kender dog flere med store hunde, der BARFer og som ikke har fryser og de klarer det fint. Foderet skal jo kun opbevares hvis man ikke fodrer det friskt så jeg går ud fra de klarer det med lidt oftere ture til supermarkedet. Det var i hvert fald sådan jeg klarede mig inden jeg bukkede under og købte fryser.

Nöt er forresten kalvekød og jeg giver dig ret i at når man fodrer med tørfoder er det virkelig vigtigt at give tilskud i form af fedtsyrer. Disse er, som du nemlig skriver, taget ud af foderet for at øge holdbarheden.

Fedt i hundens kost er nemlig essentielt for leveren, nervesystemet samt evnen til at optage af næringsstoffer. Har man især problemer med hundens hud (og ønsker fortsat at tørfodre den) kan det iøvrigt være en god ide at supplere med friske råvarer, der indeholder B-vitamin, Biotin & E-vitamin.

Smil fra
Stine

Kommentar
Fra : ulrika

Dato : 04-01-04 18:15

der er mange der har haft samme problem som din hund og jeg har tidliger anbefalet Hokamix30 o g Velcote.Her på siden er der mange der også har haft gode resultater med det - Du kan læsde mere inde på WWW.Skyescot.dk

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-01-04 18:40

Jamm, stine, man kan da ikke selv blende maden, den skal jo købes færdigblendet.. Ellers skal man da have en specialblender også...

Kommentar
Fra : basenji.dk

Dato : 04-01-04 19:01

Hej Birgitta,

Det er sandt at jo mere grøntmixet er blended jo bedre og jo hurtigere en blender man har des bedre. MEN det betyder altså ikke det er helt umuligt at lave selv. Jeg ved godt at der er nogen, der hævder dette, men min veninde, der er zoolog og specialiseret i foderplaner i zoologisk have i København, mener det er noget af en overdrivelse. Det kan sagtens lade sig gøre at lave acceptabelt grøntmix i en almindelig husholdningsblender (jeg gjorde det selv i starten og det fungerede fint).

Når det så er sagt og hvis vi skal blive helt tekniske så er det allerbedste faktisk at benytte en saftcentrifuge (jeg har fået min for 150 kr gennem den blå avis). I en saftcentrifuge rives cellerne nemlig over på en sådan måde at alle næringsstoffer er tilgængelige. Derfor kan man investere i en sådan hvis man ikke tror på sin husholdningsblender, men det er altså ikke så svært at BARFe som nogen gerne vil gøre det til.

Smil fra
Stine

Kommentar
Fra : ulrika

Dato : 04-01-04 19:19

Lidt pussigt, jeg har en veninde der er Zoolog og specialiseret i foderplaner zoologisk havem i Finland, hun anbefaler færdig foder til hunde , ikke at det verdens bedste - dog sikre end selv at lave foder

Kommentar
Fra : basenji.dk

Dato : 04-01-04 19:24

Ja det er interessant, smider de så tørfoder ind til ulvene i zoologisk have i Finland? Deres fordøjelsessystem er jo identisk med hundens. Og har hun sagt noget om hvorfor det er usikkert at fodre sin hund med mad a la BARF principperne?

Stine

Kommentar
Fra : ulrika

Dato : 04-01-04 19:41

jeg skrev : hun anbefaler færdig foder til hunde - kan ikke helt huske begrundelsen - prøver lige at få fat i hende

Kommentar
Fra : basenji.dk

Dato : 04-01-04 19:47

Hej Ulrika,

Ja det kunne være ret interessant at høre hendes begrundelse for det. Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvad hendes definition af "færdigfoder" er, men hvis det er tørkost må det jo være det de både fodrer kattedyr og hundefamilien med i pågældende zoo. Jeg er meget interesseret i også hvilken zoo hun er fra. Nu er det jo ikke sikkert alle de andre her på siden finder den drejning diskussionen har taget interessant så hvis du har lyst må du gerne maile mig privat (basenji@adr.dk)

Smil fra
Stine

Kommentar
Fra : itgrafen

Dato : 04-01-04 21:38

Tak for alle de mange gode kommentarer. Ja, det er ærgeligt at der ikke kom hvalpe. Jeg havde virkeligt håbet på at få 8-10 stykker og planlagt at de skulle komme juleaften Heldigvis var det ikke sidste udkald, vi har en chance til, så vi tager en tur til hannover igen omkring april. Hvis hendes skæl skyldes at hun har absorberet hvalpene/ægene. Kan man så sige nogenlunde hvornår det vil gå over og om der er noget jeg kan gøre for at hjælpe hende? Hokamix 30 ser spændende ud. Jeg vil skynde mig at læse noget mere om det.
tak
dorthe og nica

Kommentar
Fra : ulrika

Dato : 04-01-04 22:43

Stine, nu er det jo mandag imorgen,så kommer det lidt til at knibe med tid men jeg skal nok vende tilbage - jeg ved de selv lave delvis foder til de vilde dyr - men tør ikke gør det til deres egne hunde

dorthe, jeg tror hele hendes homonbalance er ude af trit - du kan hjælpe hende til at få styr på den med tilskud - så burde hun være ok efter ca. 1 md - uden hjælp jaaa, det ved jeg ikke,

Kommentar
Fra : basenji.dk

Dato : 04-01-04 22:52

Hej Ulrika,
Tusind tak jeg sætter pris på du gider (jeg skal nok være tålmodig ;)

Jeg (og min veninde) er meget spændt på argumenterne for det hvis hun mener lige hunden skulle være et særligt farligt og avanceret dyr at fodre selv.

Smil og fortsat god søndag aften,
Stine

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-01-04 14:34

Årsagen til, at de fleste dyrlæger anbefaler færdigfoder er nok, at man så er sikker på, at hunden får de fleste af de næringsstoffer som den har brug for hver dag. Hvis almindelige mennesker selv laver deres eget hundefoder til deres familiehund, så risikerer man at folk visse dage ikke har råd -eller tid- til at sørge optimalt for hunden... Man klarer sig i en snæver vending med middagsrester eller med en leverpostejmad. Det sker der ikke noget ved en enkelt dag eller to, men det kan tage overhånd.

Eller det modsatte kan ske: Foderet bliver FOR fuld af gode ting. Især for meget protein kan jo give pelsproblemer. For ikke at tale om de forfærdelige ledproblemer, der kan opstå, hvis man fodrer sin hvalp for godt.

Det er ikke så ligetil for almindelige mennesker at gennemskue, hvad der betyder noget i kostsammensætningen. Det væsentligste bliver nok at holde sig til EN informationskilde (dyrlægen, en tørfoderproducent, en BARF-specialist eller andre). Rigtig galt kan det gå, hvis man tager lidt af det ene og lidt af det andet og sammensætter efter egen filosofi..
Som professionel hundemenneske gør man sig sikkert sine egne erfaringer. Men uanset hvor gode erfaringer man gør sig, så må man ikke glemme, at forholdene i de fleste hjem er helt anderledes end i en kennel. --Eller i en zoo.

Kommentar
Fra : ulrika

Dato : 05-01-04 14:36

helt enig

Kommentar
Fra : basenji.dk

Dato : 05-01-04 16:34

Hej med Jer igen igen,

Som jeg før har skrevet så er jeg meget uenig i at det er besværligt og uoverskueligt at fodre sin hund selv. Kan man finde ud af selv at spise så kan man ved gud også finde ud af at give sin hund mad, der er afbalanceret over tid.

Som med mennesker er det jo sådan at en hund ikke har brug for alle vitaminer og mineraler hver dag. Spiser man varieret og sundt får man nemt sit behov dækket det samme gælder for hunde.

Hvad der er sundt for en hund er ikke svært at finde ud af, men det er rigtigt det KRÆVER at man GIDER sætte sig ind i det. Det er ikke ret svært og tager ikke lang tid, men det er helt rigtigt at det er langt længere tid end de fleste mennesker gider bruge på det aspekt af deres hunds liv.

Har man tilgengæld først gjort det og derudover undersøgt hvilke produkter det er der kommes i tørfoderet og hvordan det fremstilles... ja så er det svært at finde noget rigtigt positivt at sige om det.

Det er sandt at forholdene er anderledes i et hjem end i en kennel eller zoo. Der er for eksempel som regel kun et eller to dyr at tage sig af hvilket gør fodringen så meget mere overskuelig. Hvis man altså gider sætte sig ind i nogen temmelig simple principper.

Loven, der vedrører fremstillingen af foder til husdyr kræver iøvrigt ikke at foderet skal fremme sundt helbred og velvære. Loven kræver blot at et minimum af næringsstoffer forefindes i foderet. Selvom man kan aflæse mængden af forskellige næringsstoffer på varedeklarationen giver det desværre ikke et indtryk af foderets ernæringsmæssige værdi. Det er jo kun de stoffer som hunden optager, der har været til gavn for den.

Derudover er de vitaminer og mineraler, der deklareres på foder til husdyr kun de TILSATTE vitaminer. Det totale indhold af vitaminer er altså fuldstændigt ukendt (også for dyrlægen, der anbefaler foderet) og ingen har reel mulighed for at vide om en hund hele dens liv igennem får for eksempel alt for meget B vitamin.

Hvad man fodrer med er imidlertid et valg og de, der mener tørfoder er det bedste for deres hund (eller lettest for dem selv) har ret til det og fred være med det.

Men at påstå at det skulle specielt svært eller uigennemskueligt at give en hund sund mad handler om intet andet end simpel uvidenhed om emnet.

Stine

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 05-01-04 19:53

Skællene kan skyldes hundens stofskifte i forbindelse med den falske drægtighed. Giv hende et bad i en god shampoo, Kw minkolie er et udmærket valg. Så har du snart en fin pels på din hund igen.

og - Fortsæt med et godt tørfoder

Karin

Kommentar
Fra : itgrafen

Dato : 05-01-04 20:09

Mange tak igen for svar og kommentarer.
Jeg har simpelthen besluttet mig for at fortsætte med Magnusson Krav foderet, det har givet en bedre pelskvalitet på forholdsvis kort tid. Birgitta, hvor er du dog sød. Det er altså dejligt at få lidt deltagelse i den skuffelse over at der ikke kom sådan 8-10 små julegaver Kære Ulrikka, tak for dit svar omkring hormonubalancen. Har du nogle gode råd til hvordan jeg kan hjælpe hende med at stabilisere hormonerne - jeg må indrømme at jeg er lidt på herrens mark. Jeg har vist mere forstand på meneskehormoner end på hundenes. Tak k.j.k, jeg vil snart give hende et bad igen. Og i øvrigt vil jeg sy et dækken til hende så vi kan begynde at vinterbade uden at fryse for meget.
foreløblig tak fra dorthe og nica

ps: nica's lillebror blev kikkertopereret på virklund dyreklinik i dag. Han fik fjernet en stor ledmus (albueledsdysplasi)
Han er 6½ måned gammel og er 8 cm højere end storesøster nica, dvs. 61 cm over skuldrene. Og han vejer 32 kg.
Han blev fra han var 3-5½ mrd. fodret med Hills Natures Best - det gør jeg aldrig med en hvalp igen og kan i allerhøjeste grad fraråde andre golden retrieverhvalpeejere at fodre med det foder - de vokser alt for hurtigt af det.

Kommentar
Fra : ulrika

Dato : 05-01-04 21:49

Hokamixen vil hjælpe hendes hormonbalance og gør det nemmer og bedre for hend at blive drægtig og få hvalpe. velcoten er godt at give sammen med bl.a p.g.a. E vitamin
Så hvis du giver hende Hokamix og Velcote så for hun styr på hele systemt - Hvis du spørg bl.a opdrætter af Golden vil de give mig ret

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-01-04 14:57

Uha! Jeg har selv haft en berner, der blev opereret for ledmus, -for ca 20 år siden... Forhåbentlig er de blevet dygtigere siden da. Han skulle have været opereret i det andet forben også, men det opgav vi, fordi vi syntes at operationen og efterforløbet ved den første operation var for slemt. Men ham havde vi også fodret for godt. Dengang skulle en stor hund have masser af proteiner og kalktilskud mens den voksede. Så vi købte hvalpemælkepulver fra kennelen, og skært hestekød i store mængder, fra nødslagtede heste... Han blev enormt stor, men hans ben lignede en rokokokommode...

Nå, men skaden er jo sket med Nicas lillebror. Det, du kan gøre -ud over at bruge fornuftigere foder- er, at lade lillebror gå til svømning. Jo før, jo bedre. -Der, hvor jeg gik til svømning med min hund, kom der tit hunde til genoptræning efter operation. Spørg dyrlægen, om det ikke kunne være en god ide. -Lillebror vil jo helt sikkert elske det. Og det var jo selvfølgelig også nok noget for Nica... Har I ikke en hundesvømmehal indenfor overskuelig rækkevidde? Jeg brugte selv 2 timer hver vej + ½ time til svømning + ½ time til hundesnak og kaffe en gang om ugen... Så det var det meste af en dag, der gik med det. Men det var hele turen værd... Og min hund havde de prægtigste muskler på både for- og bagparti.

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 10-01-04 09:04

Hej Dorthe !

Hvis du bader hende, så husk på at der går 3-5 dage inden hendes pels er vandafvisende igen. Fordi man ved vask i shampoo fjerner hudens naturlige fedtlag.
Hvis du gerne vil have hvalpe, så skal du prøve at parre hende i den næste løbetid, så er der størst sansynlighed for at det lykkedes, p.g.a. hormonbalancen.
Når løbetiden starter, så begynd at give hende foder til hvalpe blandet ca. 3/3 voksen 1/3 hvalp. Førøg mængden af hvalpefoderet efter parring til 1/2 til 1/2. Efter 5 uger giver du hende rent hvalpefoder. Får hun hvalpe, fortsætter du med hvalpefoderet.

Der findes hvalpefoder til store racer f.eks Royal Canin og Nutro har det (kan købes hos dyrehandlere).

Med din hunds alder skal der noget ekstra til

Held og lykke

Karin

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-01-04 14:08

Hej, Dorthe. Jeg håber, at du fortsat vil være tilfreds og tryg ved den foderplan, du har valgt..

Men jeg ville gerne spørge Stine, hvilke grøntsager, du bruger f.eks. på denne årstid? Såvidt jeg kan se, bliver der ikke så meget andet end kål og gulerødder tilbage, og det kan da godt gå hen og blive lidt ensidigt?

Jeg er også lidt bekymret for, at man kan komme til at fodre i store mængder med noget, der faktisk er direkte skadeligt for hunden... Jeg læste f. eks en artikel i et hundeblad (Berneren) der omhandlede nogle undersøgelser, en dyrlæge havde gjort. Hun havde påvist, at hunde, der blev fodret med løg af forskellig slags havde en overdødelighed af Autoimmun Hæmolytisk Anemi. Det chokerede mig, fordi min hund på det tidspunkt netop var død af den sygdom... Og i hans sidste leveår fik han udelukkende hjemmelavet foder (ikke barf), som også indeholdt løg...

Hvordan kan du være sikker på, at du ved nok, Stine, til at du ikke fodrer med noget skadeligt? Hvad fodrer du med?

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 31-01-04 15:14

Tampen brænder omkring forder som problemet. Du fodrer simpelthen for godt. Din hund får for mange proteiner. Du må finde et foder med et proteinindhold omkring 20. Altså et knap så lødigt foder end du sikkert bruger.
Dette er et problem man kan møde når man har et hvalpekuld og bruger et hvalpefoderprodukt. Det ses her, at de mindste i kuldet først kan få "skæl" i pelsen, den bliver samtidig lidt mat og tør. Lader man stå til vil de lidt større hvalpe i kuldet følge og få samme problem. Skifter man derimod straks til voksenfoder med mindre proteinindhold vil problemet være væk i løbet af en uges tid. Jeg har prøvet det samme med voksnehunde, idet de ikke alle skal have det samme proteinindhold for at fungere bedst muligt. Men hos hvalpene kan sammenhængen klart og hurtigt aflæses.

Kommentar
Fra : basenji.dk

Dato : 31-01-04 16:04

Hej Birgitta,

Jeg ved ikke lige hvor du handler, men de butikker jeg kommer i er der en hel del andet end bare gulerødder og kål (i øjeblikket fodrer jeg mig selv (og hundene) med forskellige bladgrønne grøntsager: spinat, broccoli, bladene fra blomkålshovederne, gulerodstoppe (ja det grønne), squash, grønkål, ærter, avokado, æbler / skrog / melon / appelsiner / whatever... jeg nu har i huset eller finder i føtex. Der er masser at vælge imellem, i hvert fald her hvor jeg bor.

Med hensyn til at komme til at fodre med skadelige stoffer så (fx. løg) er det et eller andet sted logik for burhøns at man ikke fodrer en hund med store mængder løg hver dag.

Hvor ville en hund i naturen finde 4 kg løg til daglig indtagelse? Jeg kender godt til den undersøgelse du nævner, men prøv lige at se hvor meget løg det er der er brugt på daglig basis for at finde det skadeligt.

Medmindre du virkelig (VIRKELIG!!) har overdrevet din hunds løgindtagelse er det ikke det der har gjort den syg :)
(Hemolytisk anemi er iøvrigt også arveligt).

Du spørger hvad jeg fodrer med.... det er mange forskellige ting alt efter hvad der er billigt og sådan... jeg giver fiskehoveder, haler, lammehals, indvolde, ryg, nakke, stegeben (gris), kyllingevinger, hals, skrov... ja altså jeg giver dem det deres kost mere eller mindre ville bestå af hvis de levede i naturen blot i bedre kvalitet og større variation for jeg vil jo gerne at de holder længe :)

Hemmeligheden bag at give en hund naturlig rå mad er at gøre som man gør med sig selv. Variere kosten over tid. Jeg spiser jo heller ikke koteletter og kartoftler hver dag.

En uge får de måske mest lam, den næste noget andet. Det samme med grøntsagerne... de veksler også efter hvad jeg nu har og hvad der er billigt og nemt at komme til.

Du spørger om jeg ved nok om det jeg fodrer med... tja... altså det er den form for kost hunden som art har overlevet på i mange, mange tusinde år. Mens artens helbredsmæssige tilstand sjovt nok er blevet markant forværret efter tørfoderprodukternes indtog. Kræft, allergi, hudproblemer, nyreproblemer, immunforsvars svækkelse, og mange andre sygdommme, der ikke før har plaget arten er pludselig i eksplosiv grad begyndt at hjemsøge vore små kræ. Så hvordan ved du om det du fodrer med ikke er skadeligt for din hund?

Jeg har selv været på tørfoder vognen indtil min veninde, der er zoolog fik fortalt mig om hvad et dyr som hunden bør spise for at være sund. På det tidspunkt led min han af underlige røde, tørre pletter på maven, han havde skæl, han producerede vilde mængder ærevoks og havde altid snask i øjnene efter han havde sovet. Efter to uger med rene rå råvarer (BARF) holdt hans ører op med at lugte surt og producere ørevoks, hans skæl har jeg aldrig set siden, han holdt op med at fise og lugte ud af munden, han har ingen belægninger på tænderne og så har han aldrig siden haft dårlig mave, hans underlige allergi pletter er væk og er aldrig kommet tilbage og det bedste af det hele: hans energi niveau steg.

Så jeg ved, når jeg kigger på mine hunde, at det jeg giver dem er rigtig godt for dem. De strutter simpelthen af sundhed.

Det er ikke mere videnskabeligt at fodre end hund end det er at fodre sig selv. Jeg gik bare i gang og har så efterfølgende læst en del om det fordi emnet interesserer mig, men som sagt... det er ikke en videnskab selvom mange tydeligvis gerne vil gøre det til det.

Hvis du er interesseret kan du læse mere om BARF og fodring med rene rå råvarer på www.basenji.dk under fodring. Der findes også en mailingliste, der hedder BARFdanmark hvor man kan diskutere emnet og stille spørgsmål til alle mulige forskellige mennesker, der fodrer på denne måde eller overvejer at gøre det.

http://groups.yahoo.com/group/barfdanmark

Der er både "garvede" BARFere som jeg selv og opdrættere af alverdens racer. Lige fra papillon til Basenji og så er der en del, der lige har fået hvalpe, der er i gang med at starte op på BARF.

På ovenstående webside under fodring kan du også læse lidt om tørfoder og om hvilke vitaminer, der findes i hvilke grøntsager...

Med hensyn til det med at hunde kan få for mange proteiner så er det ikke helt korrekt. En hunds kost er rigtig god hvis den består af mange proteiner AF GOD KVALITET. Proteiner af god hvalitet er dem, der indeholder aminosyrer og mange andre ting, som findes i det rå kød og de rå ben, men som ikke findes i foderprodukter fordi den opvarmningsprocess foderet gennemgår simpelthen ødelægger råvarerne for at foderet skal kunne holde sig.

Det er imidlertid korrekt at mange proteiner af DÅRLIG KVALITET er usundt for hunde. De kan ikke bruge dem til noget og de belaster blot nyrerne og forårsager forskellige små problemer som allergiske reaktioner mm.

Så derfor: giv hunden proteiner af god hvalitet og mange af dem, SÅ forbliver de sunde og raske. Drop samtidig alle de korn, majs og ris, der blot er fyld produkter i tørfoderet det er nemlig også rigtig skidt for hundene i længden (men selvfølgelig meget billigt for foderproducenterne og godt for dyrlægerne, der skal kurere vores små kræ for allergi og diverse hudproblemer).

Birgitta, jeg får ikke længere post herfra, men min mail findes på min side hvis du er interesseret i at sludre videre om emnet :)

Stine

Kommentar
Fra : itgrafen

Dato : 31-01-04 18:09

Tusind tak til alle der har svaret mig og kommenteret på dette spørsmål.
jeg har nu fået afklaret årsagen. Nica skæller fordi hun har hormonflip efter sin
afbrudte graviditet. Det går væk af sig selv når hun er færdig med at fælde.
Hun er i fuld gang med at smide pelsen nu, igen en eftervirkning af graviditeten.
Jeg har dog kunne afhjælpe det ret meget ved at bade hende i en champo fra d
dyrlægen: Vetriderm - Ichthyol - svovl salicyl shampoo.
Det har været nødvendigt at handle nu, da hun arbejder som pædagoghund.

igen mange tak for svar
dorthe og nica