/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Holdbarhed vinduesviskere
Fra : tjuel
Vist : 3176 gange
150 point
Dato : 04-01-04 15:39

Hvad er jeres erfaringer med holdbarhed af vinduesviskere (km)?

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 160 point
Dato : 04-01-04 15:44

Du skal nok ikke regne med at måle holdbarheden i km. En hård vinter tager som regel livet af viskerbladeneda de ikke skal køre mange gange over en knot is før de er færdige, men det dser som regel ødelægger bladene er mørning som kan afhjælpes lidt ved jævnligt at rense viskerbladene med en tør klud.
Når de bevægelige dele, metal eller plast bliver slidte så er de brugt meget.
Jeg skifter normalt viskerblade (komplet) een gang om året på forruden og noget sjældnere på bagruden.
Hvem kan holde en stribet rude ud

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 04-01-04 15:45

10.000 -- hvert olieskift, og så er de billige fra Silvan også døde her. Det gjaldt både min Toyota Corolla DX Sedan og Fiesta'en...

--
Med venlig hilsen

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-01-04 16:09

Der er ingen tvivl om at de bedste viskere er fra Bosch og andre anderkendte fabrikater, men de holder ikke så meget længere, at det ikke kan betale sig at købe andre billigmærker i supermarked, Bilka og lign.
Man kan ødelægge et par nye viskere, med det samme, hvis man ikke sørger for at de er løsnet fra is, endvidere skal man huske at slå sin viskerfunktion fra når man parkerer, da de ellers prøver at komme igang når man starter igen, og det kan koste en viskermotor.
Holdbarheden afhænger af hvordan de bliver behandlet, og de skal selvfølgelig kun udskiftes hvis de fejler noget.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : geu

Dato : 05-01-04 23:56

Normalt siger man skift til vinter, så man har nye blade til kold vejr og gamle til varm vejr.
> h_blunck, Hvis du får Toyota igen så køb org. blade og skift kun gummiet når tiden er.

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 06-01-04 01:45

Palle B Hansen > Lige præcis

GEU > tak for tippet ang. skift af gummi alene

tjuel / Spørger > Som du kan se er erfaringerne meget varieret. Det er nok ikke alle, der har samme årlige kørselsbehov. Som de fleste har været inde på, er vinteren hård -- men selvom det tager tre fire minutter mere at starte om morgenen er det en god investering at rense sin forude ordentligt FØR man starter sine viskere. En gammel kølervæskebeholder med halvkoldt vand der lige starter tø-processen er kun smart når man ligger TÆT på frysepunktet. Da jeg tidligere har kørt taxa, er det også en god vane ALTID at købe STORE dunke med sprinklervæske, hvor andre fortynder deres med vand -- kan ikke anbefales når forruden så fryser under rigtig kolde vintre...

Håber du har fået svar...

--
Med venlig hilsen

Henrik, Slagelse

Godkendelse af svar
Fra : tjuel

Dato : 11-01-04 18:04

Tak for svaret BjarneD.