/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Hjemme Netværk
Fra : xick
Vist : 663 gange
50 point
Dato : 04-01-04 13:56

Jeg har 2 computere sluttet til en HUB... Men de kan ikke finde hinanden på netværket!?! Den ene comp kører Xp-Pro og den anden kører Xp-Home ...

Nogle der kender til problemet? ... Er de forkert tilsluttet HUB'en eller er det en indstilling på computerne der er forkert?

//xick

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 04-01-04 14:01

kør guiden netværks installation
mvh Granslam

Kommentar
Fra : kjho

Dato : 04-01-04 14:01

Kik i kontrol panelet under tilføj fjern programmer-tilføj fjern windows komponenter.
og install det hele.
Derefter kør programet guiden nætværks instalationer.
M.V.H. KH

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-01-04 14:09

Husk lige deling af mapper, filer

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 04-01-04 14:11

Det skal være den samme udgave af XP mener jeg nok!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-01-04 14:15

>Jonn87
Du kan få stort set alting til at finde hinanden.
Selv en XP kan få en Netbuie protokol og to forskellige typer XP taler fint sammen når bare det ikke er et NT netværk der kræver NT - XP pro eller 2000 pro

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 04-01-04 14:21

nå okay...
var også i tvivl :D

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-01-04 14:24

Den slemme Granslam gav det mest indlysende svar, bare lige for at opsummere efter det lille sidespring

Kommentar
Fra : JesperSobol

Dato : 04-01-04 14:32

Du skal først og fremmest have givet maskinerne korrekte IP adresser i samme subnet, det kan klares via guiden til netværks installation. Den ene computer kunne du f.eks. give adressen 192.168.1.10, og den anden 192.168.1.11, begge med subnet masken 255.255.255.0.

Dernæst skal du sikre dig, at firewall'en i Windows XP ikke er enablet. Det checker du under egenskaber, avanceret for din netværkstilslutning. Firewall'en skal være slået på begge computere for at kunne kommunikere med hinanden via en hub eller switch.

Sidst men ikke mindst skal du have delt nogle mapper, således de bliver tilgængelige for andre computere på netværket. Det klares blot ved at højreklikke på den eller de mapper du ønsker at dele, vælge deling og sætte rettighederne for mappen.

Mvh
Jesper Sobol

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-01-04 14:45

Hvis spørgeren kan finde ud af at bruge Jesper Sobols svarville han måske ikke have spurgt her.
Faste IP adresser er jo ikke et must til et lille hjemmenetværk.
Hvis han skal til at bruge manuelle indstillinger så skal vi vist også fortælle ham om netværksidentifikation.

kjho har nok ret i at han skal fjerne alle de nuværende netværksindstillinger på begge maskiner og derefter køre netværksinstallation på begge maskiner hvor han i processen får lavet både netværksidentifikation og ens opsætning.
Firewall'en kan måske give problemer men burde ikke gøre det hvis man har lavet en ren installation med "netværksinstallation"

Kommentar
Fra : xick

Dato : 04-01-04 15:24

Hej Alle! jeg har kørt guiden Netværksinstallation, men det hjælper ikke... nu vil jeg lige tjekke det med firewallen...

//xick

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-01-04 15:34

Prøv lige at kigge på din HUB. Nogle hubs har en uplink port og hvis du bruger den vil dit netværk ikke være krydset som det skal.
Hvis det driller unødvendigt meget kan du installere en netbuie protokol på begge maskiner, Den er mere enkel.
Protokollen findes på din installations CD og metoden burde du kunne finde under hjælp

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-01-04 15:37

Du huskede vel at fjerne den gamle opsætning før du kørte netværksinstallation og du sørgede forhåbentlig for at lave en diskette så du tog oplysningerne med over på den anden maskine??

Kommentar
Fra : xick

Dato : 04-01-04 15:40

Øøh... jeg ved INTET om det her, så nej... og btw, jeg har ikke diskette-drev i min bærbar comp :S

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-01-04 15:49

OK - Det kan godt lade sig gøre at sætte op uden disketten, men så skal du til at være omhyggelig for d skal have opsætningen ens på begge PC. Netværksgruppen skal have samme navn, eksempelvis workgroup, og ja så skal du deaktivere firewall, så vidt jeg husker i egenskaber for TCP/IP.

Kommentar
Fra : Misteryman

Dato : 04-01-04 17:04

Lige en anden ting. Sørg for at de er i samme arbejdsguppe. Og uanset hvad de andre skriver, så sæt FAST ip på din computer, da det så er til at huske hvilken ip de forskellige computere har, frem for hele tiden at skulle tjecke op på det. Der efter kan du prøve at pinge computerne mod hinanden. start/kør/ skriv command og skriv så: "ping (den ip adr. du har givet dem)" og enter. får du svar, ved du at det ikke er dine kabler der er noget galt med. Tag så derefter at gå ind i dine søgefunktioner og så efter compter på netværket og intast den ip adr. på den computer du søger. Kan du se den der, er det bare om at have lidt tålmodighed, da der godt kan gå lidt inden de begge to opsnapper hinden automatisk.

Kommentar
Fra : If

Dato : 04-01-04 17:04

Er der lys i link lampen på på hub, samt på begge PCer ?

Hvid er er det kan du prøve at pinge hinanden.

På den ene PC skal du skrive IPCONFIG

og på den anden Ping (og den Ip Adresse du fik på den anden PC.

Ud over dette skal du hav delt et eller andet (mappe, printer)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-01-04 17:20

Gad vide om xick er stået af nu for jeg tror at han skal have de gode råd udførligt efter hvad han selv skriver. Hvis e kender en side med letforståelig opsætningsvejledning til netværk tror jeg at han vil kunne bruge den eller....??

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-01-04 17:22
Kommentar
Fra : xick

Dato : 05-01-04 13:12

Først vil jeg lige sige tak! nu kan computerne se hinanden!

MEN! det går så MEGA langsomt når jeg kopierer filer fra den ene comp til den anden... Hvad kan der være galt her?

//xick

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-01-04 13:16

Det er muligt at PCMCIA kortet (netkortet) på din bærbare er for lille. Det er vel en moderne hub til parsnoede kabler du bruger for har du fundet noget coax så kniber det lidt, men ligefrem MEGA langsomt hmm??

Kommentar
Fra : xick

Dato : 05-01-04 13:20

Det er en 5-ports "10Base-2/T Palm Top Hub"... Og hvis det du skrev der er vigtigt gider du så ikke skrive det på et sprog jeg kan forstå ...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-01-04 13:33

Jeg har et problem xick, jeg har simpelthen ingen nemme forklaringer på dit problem.
Men for en ordens skyld kan jeg da fortælle at coax er samme type kabel som man bruger til TV bare med andre stik. som er af metal og som vrides fast, det var vist enkelt, og parsnoede kabler er et kabel der kaldes UTP og hvor der er tynde snoede ledninger indeni og hvor stikkene er små plaststik (R45) med en lille klik låseanordning, men det hjælper dig ikke.
Som altid kontroller, at alle forbindelser sidder ordentligt.
Netværk kan være drilagtigt og derfor vil det være en fordel for dig at lære lidt mereom det. Du kan finde masser af sider på nettet om emnet og du kan købe de billige IDG hæfter. Jeg vil gerne hjælpe dig her, men det er for tidskrævende for mig lige i øjeblikket måske andre har et hurtigt bud.??

Kommentar
Fra : JesperSobol

Dato : 05-01-04 13:42

Mit bud går på, at netkortet i din bærbare PC, måske kan være af lidt ældre generation og derfor "kun" kører 10 mbps (megabit pr. sekund) - i modsætning til din hub og netkortet i din stationære PC, som sikkert kører 10/100 mbps.

Normalt vil du kunne se hvilken hastighed de enkelte enheder netværksenheder kører med på hub'en, typisk ved to forskellige farver lysdioder, som for hver port angiver hastigheden - 10 eller 100 mbps.

Hvis det er tilfældet bør du udskifte netkortet i den bærbare for, at få fuld udnyttelse på 100 mbps.

Håber ovenstående kan hjælpe dig.

Mvh
Jesper Sobol

Kommentar
Fra : xick

Dato : 05-01-04 13:48

JesperSobol---> Min bærbare er helt ny og min stationære er 1½år gammel, ved ikk om det har noget at gøre med hvilket netkort der er i??? Men hvordan kan jeg finde ud af, hvor hurtigt mit netkort er? (lamperne i hub'en lyser begge orange og blinker lige hurtigt...)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-01-04 13:56

Selv et 10 mbs vil ikke være MEGA langsomt

Kommentar
Fra : xick

Dato : 05-01-04 16:17

Jeg har nu fundet ud af, at det ER et 10mbps netkort der sidder i min bærbare... Men som BjarneD skriver er 10mbps ikke MEGA langsomt.... jeg vil tro den overfører med 0,01mbps... nogle gange kører den slet ikke?????????

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-01-04 16:35

Hej xick Nej hvor det driller hvad?
Jeg har tænkt lidt over dit problem og det eneste jeg kan komme frem til er enten dårlig forbindelse i netværkskabler eller fejl på din hub.Du skulle måske prøve at købe et "krydset" R45 UTP patch kabel. Det kan sættes direkte i netkortene uden du behøver at bruge hub'en

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-01-04 16:46

Patchkabel f. eks. her til 39 kr. http://www.prcdata.dk/

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-01-04 17:04

prøv at følge dette spørgsmål:
http://www.kandu.dk/dk/spg/6963
Måske skal du også fjerne alle protokoller mv. og sætte op igen som du gjorde sidst.
Hvis du læser spg. 6963 vil du se hvor uenige alle de "kloge" kan være.

Accepteret svar
Fra : Bobleflaad

Modtaget 50 point
Dato : 05-02-04 14:47

Gå ind på indstillingerne for dit netkort (Hjøreklik på "Denne computer" og vælg "Administrer" find derefter de punkt der hedder "enhedshåndtering" find "Netkort" fold dette menu punkt ud og find dit netkort herunder. Dobbelt klik på dit netkort og vælg fanebladet "Avanceret" herunder skal du finde et punkt der hedder mediatype og det skal du sætte til 10 Mbs Full Duplex. Jeg tror at det vil løse dit hastigheds problem ellers prøv med 10 Mbs Half Duplex. Din hub som kun er en 10 Mbs hub er formentlig ikke istand til at fortælle dine maskiners netkort hvilke hastighed den kan modtage og sende i. Dette gør at dine maskiner vil blive ved med at stå og forsøge at forhandle hastighed med hubben og derfor har de ikke tid til at sende "rigtig" data frem og tilbage.

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 07-04-04 21:33

lukker du ikke lige dit spørgsmål tak

mvh Granslam

Godkendelse af svar
Fra : xick