/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Returret i Privatkøb
Fra : kvolsgaard
Vist : 1592 gange
100 point
Dato : 04-01-04 01:43

Hejsa.

Jeg menes at have hørt/læst at man i alle handler også private har 8 dages fortrydelse og returret ifølge nye love.

Kan det passe??... Jeg kan ikke rigtig finde noget omkring det når det vedr. handel mellem 2 private.

Hilsen

Kvolsgaard.

Kommentar
Fra : geu

Dato : 04-01-04 01:45

Nej.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 04-01-04 08:48

Nej, der er ingen fortrydelse mellem private, medmindre det er skriftligt aftalt, når det drejer sig om løsøre.
Læs mere her: http://www.familieadvokaten.dk/ under brevkasse køb & salg.

MVH

Kommentar
Fra : geu

Dato : 04-01-04 11:52

Der er ikke noget der hedder fortrydelse eller returret i købeloven. Kun når du køber over nette, så har du 14 fuld returret, hvis varen ikke er brugt og i org.emb.
Der mange tager fejl, fordi mange butikker har det som en service. Og kun en Service, ikke en ret.

Kommentar
Fra : kvolsgaard

Dato : 04-01-04 17:25

Vil det sige at hvis man f.eks. har købt en varer via Den blå avis, som ikke svare overens med det lovede, kan handlen så ikke fortrydes?

Kvolsgaard.

Kommentar
Fra : geu

Dato : 04-01-04 21:51

Nej.. Du kan jo vælge at ligge sag an mod sælger. Men det koster jo en masse penge. Der er jo også den mulighed at kontakte sælger og høre hvad den siger til det.
Må man høre hvad der er blevet snydt med?

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 05-01-04 08:21

Til Kvolsgaard.

Når du køber en vare af en privat i Den Blå Avis, og det viser sig, at salgsgenstanden ikke stemmer overens med det lovede, har det ikke noget at gøre med en returret om du kan lade handlen gå tilbage. Sælgeren har ikke leveret det han har lovet, og såfremt det leverede afviger væsentligt fra det lovede (salgsgenstanden lider af en væsentlig mangel), kan købet efter Købelovens § 42, stk. 1, hæves. Problemet bliver bare at få sælger til at betale tilbage, men det kan (truslen om) et sagsanlæg hjælpe med.

Til Geu.
Returretten ved handel på internettet, der kun gælder ved forbrugerkøb, er kun betinget af en ubrugt vare i de tilfælde hvor det er åbenbart for forbrugeren, at brugen formindsker varens værdi (som eksempel nævner Karnov i note 99 afspilning af en plomberet gramofonplade). I andre tilfælde kan varen returneres, når bare brugen ikke har forringet salgsgenstanden væsentligt (Forbrugeraftaleloven § 8, stk. 1, jf. 12a, stk. 6). Vi kan dog godt være enige om, at man nok skal være varsom med at bruge det købte ret meget.

Med venlig hilsen
Jensen

Kommentar
Fra : ibenboel

Dato : 05-01-04 20:39

Rye Jensen beskriver det fornemt, jeg vil ikke engang forsøge at gøre det bedre

Accepteret svar
Fra : rikke81

Modtaget 100 point
Dato : 03-02-04 18:20

Hejsa Kvolsgaard
Jeg tror det du har hørt om er den nye formodningsregel. Det betyder at hvis der er noget galt med din købte vare inden 6 måneder efter at du har købt den ligge bevisbyrden på sælger. Det vil sige at det er ham der skal bevise at det er dig der er skyld i skaden og at den ikke var tilstede ved købet. Der er en masse regler vedrørende definitionen af en mangel... de er meget enkle og kan ses på forbrugerstyrelsesn hjemmeside ( er ved at skrive større skriftlig opgave i erhvervsret - mangler) deres hjemmeside er www.fs.dk

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 03-02-04 19:24

Ellers kan vi da lige den lovmæssige definition af en mangel i forbrugerkøb, som fremgår af Købelovens § 76:

§ 76. Der foreligger en mangel ved salgsgenstanden,(507) hvis
1) genstanden ikke svarer til den betegnelse, hvorunder den er solgt, eller sælgeren i øvrigt ved købets afslutning har givet urigtige eller vildledende oplysninger, medmindre disse ikke kan antages at have haft betydning for køberens bedømmelse af genstanden,
2) sælgeren eller et tidligere salgsled har givet oplysninger som nævnt i nr. 1 på varens indpakning, i annoncer eller i andre meddelelser, der er beregnet til at komme til almenhedens eller køberens kundskab,
3) sælgeren har forsømt at give køberen oplysning om forhold, der har haft betydning for køberens bedømmelse af genstanden, og som sælgeren kendte eller burde kende, eller
4) genstanden i øvrigt er af anden eller ringere beskaffenhed eller brugbarhed, end den ifølge aftalen og de foreliggende omstændigheder skulle være, herunder hvis kravene i § 75 a ikke er opfyldt.

Stk. 2. Køberen kan ikke påberåbe sig en urigtig eller vildledende oplysning, der er rettet senest ved indgåelsen af aftalen.

Stk. 3. Forhold ved materialer fremskaffet af køberen kan ikke påberåbes som en mangel, medmindre sælgeren har tilsidesat sin vejledningspligt.

Mvh
Jensen

Godkendelse af svar
Fra : kvolsgaard

Dato : 06-03-04 18:18

Tak for svaret rikke81.