/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
hardisk i raw format
Fra : mogas
Vist : 899 gange
150 point
Dato : 03-01-04 22:46

jeg har 1 hd i min pc er delt i 2 og i fat32 nu er den ene del pludselig væk og i egenskaber vises den som et logisk drev og i raw format så derfor kan jeg ikke lndlæse det drev og evt. hente de progammer der ligger på det drev hvad gør jeg?
PFT.
MVH. Mogas

Kommentar
Fra : mogas

Dato : 03-01-04 22:56

PS.
Ikke nok med det har det også gjort min pc koanon langsom jeg kører win xp

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 03-01-04 22:59

Hej.

Meget kan ske, man at din anden del af harddisken pludselig skulle ændre format til raw, virker hverken logisk eller rigtigt, noget har du gjort.
Så skriv lige et par ord hvad du har gjort.
Raw er et gammel format. Man kan dog stadig downloade gratis programmer der kan konvertere harddiske til dette format.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : mogas

Dato : 03-01-04 23:04

hvis jeg vidste hvad jeg havde gjort var det nok lidt nemmere men det ved jeg ikke
og jeg vil meget gerne have den tilbage til fat32 og jeg kender ikke nogen programmer der kan gøre det

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-01-04 23:07

Du skulle måske skanne dit drev med scandisk da det lugter lidt af en fejl i partitioneringen.
FDISK burde kunne fortælle lidt om tilstanden - kører du Win 98 (FAT32) så skulle du kunne bruge den.
Mystiske ting kunne også ske ved virus, orm.
Lidt tricky

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 03-01-04 23:09

Du kan fra www.download.com downloade et program der hedder partition magic,
med dette kan du med stor sandsynlighed bringe formatet om til eks. fat32.

Du åbner download com og søger på ordet. Du kan frit bruge programmet i en periode.

Mvh
ellebye

Kommentar
Fra : mogas

Dato : 03-01-04 23:11

jeg har norton antivrus helt opdateret og jeg har tjekket for Blaster orm
jeg kører win xp i fat32

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-01-04 23:20

Ja så går det ikke med FDISK, PartitionMagic er fint og du kan også prøve denne
http://www.atl-datarecovery.com/bp.htm
Antivirusprogram er desværre ikke nok i forbindelse med orme, opdatering af Windows for at lukke diverse sikkerhedshuller er nødvendigt. Du kan bare være sikker på en ting og det er at der er en årsag til problemet.
På en XP kan man have meget glæde af at vide hvad der normalt kører af processer i joblisten (Ctrl+Alt+Del) da virus ofte vil vise sig som en aktiv proces og af samme grund kan Antivirusprogrammerne ikke slette filerne før de lukkede hvilket man kan gøre i joblisten.
Prøv dig lidt frem og pas nu på ikke at slette data dr måske kunne reddes.

Hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : mogas

Dato : 03-01-04 23:31

jeg har hentet de forskellige tjek og fjern progammer til alle de forskellige orme der er kommet og de har ikke vist noget og min pc kører med automatisk opdatering så den er som den skal være

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-01-04 23:36

Så må du til at prøve et diskpartioneringsprogram da den umiddelbare fejl må ligge i den lille fil (mbr) der styrer din harddisk.
Prøv det der datarecovery det ser lovende ud i forbindelse med dit problem. Jeg ved bare ikke om det kommer til at koste penge når fejlen skal repareres, men du kan da nok få en afklaring af problemet inden da.

Kommentar
Fra : mogas

Dato : 03-01-04 23:41

jeg vil gerne hente programmet partition magic men siden vil ikke vises

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-01-04 23:47

Så vidt jeg ved så kan du ikke få PatitionMagic som shareware og det var derfor jeg foreslog den anden.
Den eneste PatitionMagic der findes hosCnet (doownload.com) er en ren købe version. Programmet er så kendt at de ikke behøver demoversioner.
Du kan finde andre partition værktøjer på www.cnet.com , men jeg kender dem ikke.
http://www.atl-datarecovery.com/bp.htm er en demo.

Kommentar
Fra : mogas

Dato : 03-01-04 23:55

jeg har hentet et program der hedder 7 tools partition manager jeg håber det kan bruges for jeg kender det ikke

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-01-04 23:59

Jeg læste lige lidt om det på Cnet og det ser ud til at det burde kunne bruges, men det er nok for de lidt mere erfarne hvis du må redde data

Accepteret svar
Fra : technet

Modtaget 150 point
Dato : 04-01-04 06:17

du kan også hente denne bootdisk som er en ren dos version af pm (ændret lidt så den kan tage over 120 GB harddiske)

http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe

den ordner din partitioner

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-01-04 11:54

Lige inden du ta'r hårdt fat i din HD så prøv lige.
Sæt en startdiskette i evt fra win 98
sæt bios til boot fra A floppy diskette
start comp
ved A skriver du så det ser sådan ud, og tryk enter:
A:\>fdisk /mbr (husk en afstand mellem k og /
Emesen.

Kommentar
Fra : mogas

Dato : 04-01-04 12:11

fik løst problemet men mistede alle data, kørte en fdisk fra en win 98 diskette den viste at der ikke var nogen udvidet drev eller logiske drev den viste at der var 2 primære drev på samme hd så jeg slettede det ene drev og oprettede et igen og reddede data fra det andet drev 7 tool partitions manager kune heller ikke komme i kontakt med det manglende drev den kunne vise at det var der men ikke gøre noget ved det, så derfor så jeg ingen anden mulighed end det gjorte
Mange tak til alle for detagelsen, gåber jeg kan være behjælpelig en anden gang
Men hvem der skal have pointene ved jeg ikke? Er der en mulighed for at dele dem?
MVH Mogas

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-01-04 12:14

Jeg er ikke pointhungrende

Godkendelse af svar
Fra : mogas

Dato : 04-01-04 16:41

Tak for svaret technet.
det var i princippet det samme jeg gjorde bare med en win 98 diskette