/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Bærende væg
Fra : morslaxi
Vist : 16060 gange
200 point
Dato : 03-01-04 20:10

Jeg skal fjerne en bærende væg. Jeg er klar over, at jeg skal opsætte en H-bjælke, men hvordan udregner jeg målene på bjælken?
Skal man søge kommunen om tilladelse?
Væggen er en ca. 3 meter lang murstensvæg. Hvordan skal jeg starte "projektet"??

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 03-01-04 20:22

er det en helstensmur eller en halvstensmur, såfremt det er en halvstensmur skal du bruge en IPE bjælke da du kan få den i 100 mm's bredde højde og godstykkelse er afhængig af hulmål ( bredde ) en IPE bjælke variere i højden med 100 mm's spring men beholder bredden hvorimod en HPE bjælke på feks. 150 mm er 150 mm bred og så fremdeles, du skal spørge teknisk forvaltning til råds med hensyn til krav om syn og beregninger på bjælken!

med venlig hilsen
Per

Kommentar
Fra : morslaxi

Dato : 03-01-04 22:13

Muren er en halvstensmur, så dit svar var lige noget jeg kunne bruge.
Jeg vil kontakte teknisk forvaltning.

Tak for hjælpen

Kommentar
Fra : F.E.Larsen

Dato : 04-01-04 10:35

Hej morslaxi

Bor du i eget hus eller i lejlighed ?, for det er en væsentlig faktor hvis du skal havde ordenligt råd/vejledning til hvordan du skal gribe projekttet an, ligeledes vil det få indflydelse på hvordan din bjælke skal dimensioneres og kravene hertil.

Kommentar
Fra : morslaxi

Dato : 04-01-04 11:24

F.E.Larsen.

Jeg bor i eget hus.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 04-01-04 11:40

ADVARSEL
Allerførst, hvis du ikke er proffessionel håndværker, lad være selv at prøve på noget. Hvad vil du gøre, hvis konstruktionen ovenpå sætter sig???? Der er ingen forsikring der dækker. En håndværker har en produktansvarsforsikring, såfremt uheldet er ude.
En diip (jernbjælke) eller for den sags skyld en limtræsbjælke, skal beregnes. Beregningen kan foretages af en ingeniør, og bjælken monteres af en tømrer / murer.
Du skal ansøge byggemyndigheden i din bopælskommune. Ansøgningen skal være vedlagt en beregning på bjælkens bæreevne. Kommunen foretager ikke beregningen.
Bæreevnen udregnes i Newton eller Mega Newton ( MN ). Man beregner simpelt hen, hvor stor vægt bjælken skal bære. Dimensionen afhænger af, vægten den skal bære, samt hvilke model bjælke man vælger.
Dette er ABSOLUT ikke et gør det selv job, og de økonomiske konsekvenser kan meget let mange overstige den besparelse man evt. kan opnå. Derfor advarsel.

MVH
jms

Kommentar
Fra : F.E.Larsen

Dato : 04-01-04 12:46

Ok morslaxi, Bygningsreglementet for småhuse 1998 er gældende i dit tilfælde. Tør du stadig gå videre med dit projekt, trods advarslerne fra jmsgruppen, jeg har følgende kommentar til jmsgruppen indlæg:
1) Bygningsreglementet for småhuse 1998 er gældende for morslaxi, jmsgruppen kan du forklarer hvor i bygningsreglementet for småhuse 1998 det fremgår man skal søge om Kommunens tilladelse for at fjerne en bærende væg?, du blander BR 1995 som er gældende for erhverv samt boligbyggeri sammen med bygningsreglementet for småhuse 1998.
2) Der ingen garanti for at når man anvender en proffessionel håndværker at konstruktionen ikke sætter sig, det høre man ofte, ligeledes er det ofte sådan at garantier som en håndværker kan give ikke kan anvendes. Hvis projektet kræver en anerkendt statikker for at beregne bjælken, vil det være Ingeniørens forsikring der skal betale hvis bjælken er dimensioneret forkert, og ikke håndværkerens forsikring.
3) Ved ændringer af boligens anvendelse som bolig samt boligens arealer skal der fremsendes ansøgning til Kommunen, og skal der i sådanne ændringer foretages indgreb i de bærende konstruktioner "behøver man ikke" at vedlægge beregninger bjælkens bæreevne, men hvis det skønnes nødvendigt "kan Kommunalbestyrelsen" forlange beregninger (se BR 1998 afsnit 1, stk. 1.2.3).

Hvis du anvender et IPE-profil som bibsamie har forslået kan du anvende en b=100 mm x h=200 mm (profil nr. 200) det er de standard mål som profilet findes i, profilet vejer 22,4 kg/m jf. teknisk ståbi, næste profil størrelse har følgende mål B=110 mm x H= 220 mm vejer 26,2 kg/m(Profil nr. 220) o.s.v. Hvis du anvender jern profiler skal de brandisoleres. Anvender du limtræ kan du undgå brandisoleringen, denne løsning er den billigste samt en god løsning, og er godkendt i.h.t bygningsreglementet til bærende konstruktioner. Du kan evt. via din trælast eller selv få limtræfabrikken til at beregne dimensionen på bjælken.

Fremgangsmåden vedrørende udførelsen kan du få hvis du har mod på selv at udføre projektet.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 04-01-04 12:59

<<F.E. Larsen
Det er ikke på grund af bjælken, men på grund af væggen, der skal ansøges. Ændret anvendelse.
Hvis bjælken ikke kan bære efter beregning, er det ingeniørens forsikring der skal betale. Hvis det er p.g.a. sjusket understøtning, imens bjælken ligges på plads, er det håndværkerens ansvarsforsikring.
Men jeg kan se, du tilråder og rådgiver almindelige mennesker til at pille i en bygnings bærende konstruktioner.
Dette ville jeg aldrig gøre. Derfor en advarsel.
Hvorvidt spørgeren selv piller, og kommer galt asted, er ikke mit problem. Min samvittighed er i givet fald ren, fordi jeg altid vil advare lægfolk at arbejde med bærende konstruktioner.
mvh
jms

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 04-01-04 13:12

www.lami.dk kan du finde en beregningsskitse.

mvh
Per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 04-01-04 13:16

: morslaxi
du skriver at du bor i eget hus, fortæl om det er et etplanshus hvilken spærkonstruktion Gitterspær Hanebåndsspær eller hvilken spærkonstruktion du har på huset, er det gitterspær så er der ikke de store problemer ved at fjerne en "bærende væg" fordi gitterspær normalt kan spænde fra ydervæg til ydervæg
mvh
Per

Kommentar
Fra : F.E.Larsen

Dato : 04-01-04 13:20

Jeg er ikke enig med dig i at der skal ikke ansøges på grund af en bærende væg skal fjernes, kun hvis boligen ændre anvendelse til erhverv eller ændre areal størrelse m.v. jf. Bygningsreglementet for småhuse 1998.

Hvis man vælger at ville udføre sådanne projekter selv, er valget samt ansvaret helt personens eget ansvar, men derfor kan man da godt vejlede "gør det selv folkene". Der er rigtig mange i dagens Danmark som selv udføre sådanne projekter, ja sågar bygger folk selv huse fra grunden af, og det er fuldt lovligt, men igen er det folks eget ansvar.

Kommentar
Fra : morslaxi

Dato : 04-01-04 13:41

Hej til alle, der er venlige at komme med kommentarer.
Jeg er godt klar over, at det er et større projekt at gå i gang med, men pengene er små og derfor vil jeg jo gerne undersøge, om det er muligt at gøre det selv.
I er alle fremkommet med nogle gode argumenter for/imod.
Er der nogen, som har en fornemmelse af, hvad det ca. vil koste at få en håndværker til at udføre arbejdet (nedrivning af væg og opsætning af bjælke. væggen er ca. 3 mtr. lang).
Tak for så mange seriøse besvarelser.
venlig hilsen morslaxi

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 04-01-04 14:01

du skriver at væggen er 3 meter lang, hvor stort skal hullet være ????????

mvh
Per

Accepteret svar
Fra : jmsgruppen

Modtaget 200 point
Dato : 04-01-04 14:16

morslaxi
Håndværkeren kommer og sætter soldater op (understøtning)
Du fjerner muren.
Håndværkeren komme og ligger bjælken ind.
Anslået tidsforbrug:
16 timer a 290kr = 4.640 kr + moms
Bjælken skal du under alle omstændigheder købe. Du laver selv efterreperationer.
Gitterspær, er normalt konstrueret til at bære netop det de skal. Er de understøttet på midten, skal de stadig understøttes på midten.
Hvis det er gitterspær, og huller kun er tre meter lang, er en diip 10 rigelig.
MVH
jms

Kommentar
Fra : morslaxi

Dato : 04-01-04 14:24

hullet skal være 3 mtr.

Godkendelse af svar
Fra : morslaxi

Dato : 04-01-04 14:27

Tak for svaret jmsgruppen.
Det ser ud som om det er rimeligt til at overskue prismæssigt på trods af jeg selv skal banke væggen ned, men det er jo ikke noget problem.
Jeg vil helt klart vælge din løsning. Efter min umiddelbare mening er pengene givet godt ud.
Venlig hilsen

Morslaxi

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 04-01-04 16:47

Selv tak.
Jeg tror også pengene er givet godt ud.

mvh
jms