/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
rengøring af sliplet belægning
Fra : berthaprop
Vist : 3936 gange
50 point
Dato : 03-01-04 14:44

er der nogen der kan vare på hvordan man får rengjort sliplet belægning uden at skade den. Det er noget som er brændt fast på pladen, og jeg har prøvet med sulfor men det hjælper bare ikke.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 03-01-04 14:46

Er det en ovnplade??
Put den i en sort affaldspose. Smid et par deciliter tredobbelt salmiakspiritus i sækken. Luk den omhyggelig.
Lad den være et par dage, og husk lige at åbne den udenfor (det river i næsen)
Så er det garanteret VÆK.

mvh
jms

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 03-01-04 14:48

samilakspritus og put den i en pose som du lukker til et par dage så er det lige til at vaske af
mvh Granslam

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 03-01-04 14:52

<<<grandslam
Det er jo lige mit råd...
jms

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-01-04 14:55

Der er også dette råd http://www.byggeri.dk/tip/view_tip.asp?id=133
og her er brun sæbe med.

meh ans

Kommentar
Fra : berthaprop

Dato : 03-01-04 15:18

det dér med salmiak spiritussen øderlægger altså ikke sliplet belægningen?

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 03-01-04 15:23

<<bertha
Hvis det er en normal ovnplade med sliplet, nej vi gør det selv (jeg mener min kone gør det selv)

jms

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-01-04 15:32

Hvis det er en ovnplade kan du også prøve at gnide den ind i et tykt lag margarine, sætte den i en varm ovn et par minuttet, tag pladen ud og vask den ren.
Har prøvet det mange gange med gryder og stegepander. Det fastbrændte fedtstof bliver opløst.

mvh ans

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 03-01-04 15:41

Hej

Det kan godt være det ikke øde lægger slip let belægningen som normalt er Teflon.

Men de er en stor chance for at ydersiden som ikke er teflon ødelægges det er set på Tefal pander der ikke kan tåle den tur..

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 03-01-04 15:57

Nu ved vi jo ikke hvilke "plade" det drejer sig om.
Er det en pande, støbejern med slip let indeni, skal man ikke anvende nogen sæber overhovedet. Støbejern har ikke godt af sæbe. Så er der vand og knofedt tilbage
Er det en slags plade til ovn, tåler de sagtens turen.

jms

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-01-04 16:18

>berthaprop
Kunne du ikke forklare nærmere hvilken type "plade" det drejer sig om.

Kommentar
Fra : berthaprop

Dato : 03-01-04 16:33

jo altså det er faktisk alle vores plader til ovnen så det er ganske almindelige ovnplader med den der belægning på. Det er så værst med bradepanden.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 03-01-04 16:52

<<berthaprop
Som sagt indledningsvis, kom den i sækken med salminiakspiritus. Den kan sagtens klare mosten.

jms

Kommentar
Fra : 25

Dato : 03-01-04 17:37

BRUN SÆBE GØR UNDERVÆRKER!!!!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-01-04 17:47

Det tip, jeg gav, bliver 3.db salminiakspiritus ikke hældt direkte på pladen. En kop med 3 db salmiakspiritus og en kop med flydende brun sæbe bliver forsigtigt sat i posen før den lukkes.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 03-01-04 17:55

jern kan ikke lide salmiakspiritus, da det fremkalder rust.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 03-01-04 17:55

jern kan ikke lide salmiakspiritus, da det fremkalder rust.

Accepteret svar
Fra : 25

Modtaget 50 point
Dato : 03-01-04 17:59

Derfor: Brug kun brun sæbe, der er MEGET effektivt.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-01-04 18:53

Før du går i gang med rengøringsmidler, som jeg selv har anbefalet, så prøv med margarine. Det er ikke skadeligt. Rigeligt med margarine i bradepanden. Ind i en varm ovn til margarinen er smeltet. Tag bradepanden ud, hæld lidt kogende vand og sulfo i. Skur rent.
Hvis det, der før var brandt fast, ikke har løsnet sig, ville jeg leve med det, hvis der ikke er for meget.
Du kan jo også købe en ny bradepande. Husk så at hælde vand i den efter brug, hvis du ikke lige har tid til at rengøre den. Det letter rengøringen bagefter.

mvh ans

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 03-01-04 20:11

Sæt i blød med vaskepulver med enzymer, gerne Biotex, det plejer at hjælpe.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 04-01-04 12:20

Spørgsmålet går i selvsving
Jeg fjerner lige fluebenet, og deltager ikke mere i dette spørgsmål

jms

Kommentar
Fra : 25

Dato : 04-01-04 15:17

hvad med at lukke for spørgsmålet, du ,må da have fået svar????

Godkendelse af svar
Fra : berthaprop

Dato : 05-09-04 11:26

Tak for svaret 25.