/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
oliefyr bare klikker
Fra : polleput
Vist : 1444 gange
200 point
Dato : 03-01-04 09:58

vores oliefyr vil ikke køre....det starter lige og står ellers bare og klikker og går så i stå.Der er olie nok i tanken..nogen der kan hjælpe???

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 03-01-04 10:12

Der kan være to ting galt. Enten får den ikke olie, det er nok det mest sandsynlige. Er det en uden dørstank, og i så fald er det olie fra i sommers hvor der ikke er antifrostvæske i. Dysen kan være stoppet, filteret kan være tæt. Hvornår havde du sidst service på dit fyr?
Det kan være at der sidder sod omkring tændpunkterne så gnisten ikke springer så kører fyret i nogle sekunder og går i stå. Ligesom et tøndrør der er sodet til på en bil.
Det er svært for mig at sige om du selv kan lave det, for det er ikke smart hvis man piller sit oliefyr ud for at rense det og glemmer at slukke for strømmen eller lignende, så står du pludselig med en flammeskaster.

Kommentar
Fra : polleput

Dato : 03-01-04 10:32

Stig54 tak for svaret!!!!! jeg vil nu lige prøve noget af det du skriver...er altid meget forsigtig med strøm og så'en

polleput

Kommentar
Fra : KajKagearm

Dato : 03-01-04 11:37

Der sidder en fotocelle der holder øje med om fyret tænder. Den kan være sodet til, så den ikke registrerer at der tændes, hvorved automatikken lukker for forsøget, for at undgå at der sprøjtes for meget olie ind.

Fotocellen kan som regel trækkes ud uden brug af værktøj, hvorved den nemt kan kontrolleres for sod/snavs.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 03-01-04 12:16

Kaj Kagearm har helt ret, det er en af de oftest forekommende fejl, og den letteste at afhjælpe. Den er på tykkelse med en finger og er stukket i fra siden mellem fyret og kedelen og der går en ledning hen til den, der er for enden af den et stykke glas der skal være rent.
Du kan også tjekke om pumpen for olie ved at løsne udluftningsskruen på pumpen når du tænder så skal der komme olie ud, men igen det kommer an på om du ved hvor pumpen sidder.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-01-04 12:39

Når du finder ud af, at forocellen er sodet til og har renset dens glas, skal du nok osse checke hvorfor. Fyret kan få for lidt luft: Rens evt. luftfilter og fjern skæg og nullermænd fra blæservingerne. Det kan få for meget olie: Skift indsprøjtningsdysen til en ny af samme type. Fyret har ofte sin egen sikringsgruppe, så skru sikringen ud, inden du tager flammekasteren ud.