/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Findes der også efternavne ?
Fra : Varla
Vist : 461 gange
500 point
Dato : 03-01-04 02:18

Det gik så særdeles fint både i går og i dag, så et tillægsspørgsmål:

Jeg har fundet en stak efternavne og er ved at "rense", men endnu bedre ville det selvfølgeligt være om der var et elektronisk værk med efternavne som kunne downloades.

Med venlig hilsen

Varla

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 510 point
Dato : 03-01-04 03:08

Her er lidt at kigge på, men det dækker nok ikke helt det du søger, men der skal nok dukke gode forslag op.
http://www.alternativ-forum.dk/genealogi/efternavne.htm
http://www.statistikbanken.dk/statbank5a/default.asp?w=1024
God fornøjelse
bentjuul

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 03-01-04 10:49

Hej Varla

bentjuul's forslag, er ganske godt.

1. Du skal blot trykke "control A" (markere alt) og derefter "control C" (copy) og endeligt paste "control V" hele molevitten ind i notepad. Gem nu filen i notepad.

2. Åben programmet exel (regneark).
3 Inde i exel skal du nu åbne den fil du gemte tidligere. Når du gør det popper der en box op, hvor i du bliver spurgt om filen skal importeres som sepereret fil eller med fast cellebredde. Her skal du vælge sepereret.
4. I den næste box der nu popper op skal du endeligt vælge mellemrumsseperation.

Min version af exel er på engelsk, men jeg håber aligevel du forstår

mvh srhansen

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 03-01-04 13:08

<<<varla
Ifølge Danmarks statistik findes der 151.953 forskellige efternavne. Jeg må indrømme, at det bliver lidt af en database, hvis du ønsker at få dem alle med.
Hvis du vil være sikker på, at din database er 100%, er den eneste mulighed Danmarks statistik. Deres database er CPR registeret. Databasen er ikke gratis, men jeg kan ikke finde ud af hvor meget den koster. Du kan finde dem her:
http://www.dst.dk/
Her kan du også finde dele af navneregisteret.

MVH
JMS

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 03-01-04 14:35

Jeg kender godt alternativ-forum. Hovedparten af efternavnene hos ham kommer fra "Den store gedcom" og er kendte af mig i forvejen.
De skal så bearbejdes, hvilket er ret nemt, men listen er jo langt fra komplet i forhold til JMS's oplysninger om de 151.953 efternavne, så jeg tror ikke den er ulejligheden værd.

Spørgsmålet er så om jeg kan tage de mange fornavne jeg fandt i går og tilføje et "sen". Nå, spøg til side, det går nok ikke.

Jeg overvejer i øjeblikket hvordan jeg finder oplysningerne i Danmarks Statistik, idet det ikke helt flasker sig, men jeg tror også at DST er hårdt belastet i øjeblikket for deres forbindelse virker umanerlig langsom.

Flere forslag modtages gerne.

MVH
Varla

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 03-01-04 14:44

<<varla
Vi anvender ofte Danmarks Statistik til forskellige oplysninger. Du kan aftale hvilke ydelse du ønsker, og de giver dig en pris på hvad det koster.
Send dem en mail om dine ønsker, og de vil svare dig i løbet af et par dage. Hvis det var firmadatabase du manglede, ville jeg anbefale CD Direct fra www.kob.dk
Den anvender vi også, og er en virkelig god database. Ikke billig, men den bedste.

mvh
jms

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 03-01-04 15:14

Spørgsmålet synes sværere, og måske dyrere, end jeg først troede, så jeg forhøjer point.

MVH

Varla

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 03-01-04 16:17

Tror ikke det hjælper med at forhøje point. De fleste seriøse her kikker ikke på point
Her er et links mere:
http://fredenslyst.dk/phpgedview/famlist.php
disse links bliver bare aldrig totale, idet de fleste stammer fra slægtsforskningssider.
Tror den eneste mulighed er Danmarks Statistik

mvh
jms

Godkendelse af svar
Fra : Varla

Dato : 03-01-04 18:19

Tak for svaret bentjuul.

Jeg har nu studeret de forskellige muligheder, herunder lånt en bog på Biblioteket, dels kikket i hjemlig ældre litteratur.
Det viste sig at Bibliotekets bog fra 2001 på Askholms Forlag og skrevet af Georg Søndergaard var stort set identisk med den ca. 25 år gamle bog udgivet på Forlaget Danmark og skrevet af Georg Søndergaard når henses til stoffet om efternavnene. Det var blot alle de beskrivende omstændigheder der havde godt og vel fordoblet bogens sideantal.

Jeg har så kikket på 100 mest forekommende efternavne, og fundet at disse er kortere end 15-16 bogstaver og har derfor filtreret min egen efternavneliste fra min slægtsforskningsdatabase til max. 15 bogstavers længde.

Det nedbragte antallet med nogle få hundrede, men der blev alligevel 26.000 efternavne til rest. Disse må alt andet lig være en væsentlig del af de 20.000 efternavne som jeg undervejs læste mig til at skulle dække mere end 91% af landets befolkning.

Således motiveret besluttede jeg at droppe al videre undersøgelse og bruge egne data, men filtreret en smule.

Situationen er nærmest den du beskrev, og da jeg ved at Alternativ-Forums efternavne i meget stor udstrækning er identiske med min databases efternavne, så må det blive dig der skal have pointene i dette tilfælde.

Tak for hjælpen.

MVH

Varla

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 03-01-04 18:23

Hej Varla
Jeg stiller mig dog stærkt tvivlende overfor om du finder en komplet liste nogle steder, selv ved Danmarks Statistik. Tænk blot på de mange nydanskere der kommer til, hver dag.
Som tillæg til dit spørgsmål, kan du se lister over de "Godkendte" pige og drengenavne ved institutet for navneforskning: http://www.hum.ku.dk/navnef/index.htm , jeg kan desværre ikke se noget om efternavne.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 03-01-04 18:25

Eller hos kirkeministeriet
http://www.km.dk/hyppige_spm/fornavne.htm

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 03-01-04 19:35

Selv tak Varla.
Men jeg har fået meget ud af dit spørgsmål, bl.a. og opdaget hvor spændende slægtsforskning er. Noget jeg vil prøve at se lidt nærmere på.
Fortsat god vind med din videre søgning.

bentjuul