/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Knoppix brænde ned på CD
Fra : emesen
Vist : 362 gange
100 point
Dato : 02-01-04 17:48

Jeg har lige hentet Knoppix og der stå at den kan brændes ned på CD
Men desværre ikke hvordan.
Emesen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-01-04 18:08

Hej Ernesen

Jeg opgav at downloade Knoppix i erkendelse af at det er hammersvært at få den til at være på en bootbar cd, men du kunne jo installere den på en brugbar HD læs om det her:http://tyge.sslug.dk/knoppix/hdsimpel/
Det er godt nok Dappix, men det er bare en oversat udgave, dansk.
GodLuck
Bjarne

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-01-04 18:17

Ja lidt iriterende for det tog lige 6-7 timer at hente den.
Måske skulle man gå til Linuxpusher i stedet og købe den.
Emesen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-01-04 18:22

Det har jeg gjort og jeg er tilfreds.
BjarneD

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-01-04 18:29

Det er forresten noget af en oplevelse, at se et styresystem med de fleste nødvendige programmer kunne køre fra en CD-ROM bare ved at boote. Det er næsten som i de glade Amiga dage bare meget vildere. PRØV DET!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-01-04 19:03

Jeg har prøvet det. Jeg har en anden knoppix. Og ja det er meget sjovt.
Så jeg er spændt på den danske udgave.
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-01-04 19:04

jeg lukker nu

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 02-01-04 22:36

Hej emesen

Hvilket format har de filer du har hentet/downloadet ? Nero burde kunne brænde den måske på en støre cd, via overburn.
Ellers mindes jeg at du engang rådede mig til at købe en (engelsk) ved linuxpusheren for en 20'er, hvilket jeg har gjort

mvh srhansen

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 100 point
Dato : 02-01-04 22:54

Dappix, den danske verison af Knoppix fylder 699 mb + boot, og jeg har forsøgt at brænde den med Nero, men når jeg lagde boot på kunne den ikke, men man kan sagtens kopiere den færdige cd så det må kunne lade sig gøre, men det er nok fordi der ikke må komme for mange data med fra den bootdisk man bruger som basis for brænding af boot og så er min NTFS nok også lidt drilagtig i denne forbindelse.
Min Nero har instruktioner til at brænde boot cd:

-->>Hvordan laver jeg bootbare CD'er med Nero?
Bootbare CD'er kan kun laves under Windows 95/98 eller NT.

Første skridt er at lave en ny bootbar ISO kompilering. Det kan gøres ved at klikke på menukommandoen "Filer" -> "Ny...".
På venstre side af dialogen skal du vælge ikonet "CD-ROM (Boot)".
På nuværende tidspunkt kan du se egenskabssiden "Boot". Den øvre del af denne side bruges til at vælge den slags model du har til input for den bootbare CD. Du kan vælge om du vil bruge et logisk drev eller en billedfil som model for din bootbare CD.

Husk: Hvis den ønskede inputenhed ikke findes på listen over mulige modeldrev, er grunden sikkert størrelsesbegrænsningen på bootbare CD'er. Det logiske drevs størrelse må ikke overskride kapaciteten på en CD; det betyder 640MB.

Husk: Du skal have administratorrettigheder for at kunne lave bootbare CD'er til Windows NT 4.0. Dette skyldes Microsofts design af operativsystem og blev lavet for at forhindre hackere i at få tilgang til andre brugeres (muligvis hemmelige) filer. Men for at lave bootbare CD'er må alle sektorer på et logisk drev være tilgængelige. Og den eneste der har lov til at læse alle sektorer i Windows NT er administratoren.
Den nedre del af bootegenskabssiden indeholder detaljerede indstillinger til bootbare CD'er. Disse indstillinger er normalt grå, hvilket indikerer, at Nero tjekker og sætter alle ekspertindstillingerne for dig. Hvis du vælger at bruge en billedfil som model til den bootbare CD, kan Nero ikke automatisk vælge de indstillinger for dig. I dette tilfælde kan du vælge at definere disse indstillinger selv, hvis du vil. Og så er du selvfølgelig selv ansvarlig for resultatet. Hvis indstillingerne er forkerte får du en forkert bootbar CD...
Du kan nu klikke på Ny. ISO kompileringsvinduet åbner.
Hvis Filgennemsøgeren endnu ikke er blevet åbnet, kan du gøre det nu ved at gå ind i Vis>Ny Filgennemsøger-kommandoen eller ved at klikke på ikonet for Filgennemsøgeren.
Klik på de ønskede datafiler i Filgennemsøgeren med musen og træk dem over i kompileringsvinduet.

Husk: du kan brænde en bootbar CD uden data på. I så fald behøver du ikke at kompilere filer.
Nu skal du åbne Skriv CD dialogen. Den nemmeste måde at gøre det på er at klikke på Skriv CD ikonet på værktøjslinien. Du kommer da til Skriv CD dialogboksen, som garanteret virker bekendt for dig: det er den samme boks som du så ved oprettelsen af en ny kompilering, nu blot med Brænd egenskabsarket vist på toppen.

Du vil se adskillige bokse, af hvilke nogen allerede er valgte. Alle egenskaber kan nu undersøges og ændres om nødvendigt.
Bekræft ved at klikke på Skriv. <<--
Dappix skulle starte selv under bootning, husk at indstille BIOS

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-01-04 14:37

Tak BjarneD - men jeg har et lille problem - Easy CD creator ligger på min comp
Eyvind.
Det ender nok med at jeg køber en færdig CD.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-01-04 14:43

EasyCD creator er et glimrende program, men det har sine begrænsninger.
Det er uden tvivl lettere, og billigere, at købe CDen hos Linuxpusher

Godkendelse af svar
Fra : emesen

Dato : 03-01-04 14:51

Tak for svaret BjarneD.
Yes - Linuxpusher bliver løsningen, men jeg ville lige prøve.
Eyvind.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-02-04 19:40

Jeg kom lige forbi Alt om data særnummer med en DVD bootable knoppix.
Jeg kunne endda brænde en udgave med (nu nero 6 +update) til en af mine venner og det gik som en leg.
Den drøner selv på nettet, og man kan surfe over alt, næsten uden risiko og vupti alt er væk efter endt seance.
Emesen.
PS. Jeg har også prøvet linux Redhat i flere udgaver/suse 8 (7 CD 1 DVD) men opgav på halvvejen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-02-04 19:50

Jeg har også lavet glimrende brugbare kopier, af den fra Linuxpusher. Jeg lavede et image med Nero og kan så hurtigt lave flere og sikrere end kopiering fra CD til brænder.
Det er et imponerende program og var det ikke for kompatibiliteten ville jeg helt sikkert bruge det.
Bjarne