/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
xp arbejdsgruppe begrænse deling
Fra : 1april
Vist : 647 gange
225 point
Dato : 02-01-04 15:27

Vi har 2 computere i husstanden under et intranet i bebyggelsen. Vi vil gerne have fuld adgang til hinandens enheder, men uden at andre på intranettet har adgang. Vi har oprettet en workgroup. vi har forbindelse til hinanden, men andre har også. Hvordan holder vi de andre ude?

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 02-01-04 15:46

http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/vnc/index.htm
jeg installeret det i går det et helt vildt fedt
mvh Granslam

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 02-01-04 15:53

Dette kan gøres i windows:
kontrolpanel<administration<lokalsikkerhedspolitik
Herunder kan i styre jeres sikkerhedspolitik, adgang m.m.
(jeg bruger win2000proff, men tror det er det samme i evt. XP.)

mvh
jms

Kommentar
Fra : 1april

Dato : 02-01-04 16:20

til jmsgruppen
Mere hjælp ønskes,da der er meget at vælge imellem.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 02-01-04 16:39

Indrømmet, det ser lidt uoverskueligt ud, men det virker. Det er næsten håbløst at guide jer her, så har i ikke lyst til at bruge hjælpefunktionen, og på denne måde lære dette, vil jeg foreslå noget andet.
Gå i kontrolpanel<brugere/adgangskoder.
Marker de enkelte brugere, som i har registreret, og angiv en adgangskode her for bruger logon.
I skal så logge på med kode hver gang, men dette er vel også i orden.
Der bør være følgende brugere registreret:
Administrator
”dig selv”
gæst
Klik på adgangskode på de enkelte brugere, angiv denne, og genstart. Så skulle problemet være løst på en let måde.

mvh
jms
nb Husk lige koderne

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-01-04 18:28

I hjælp kan du bare skrive: slutte computeren til et domæne
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : 1april

Dato : 02-01-04 21:01

Jeg har prøvet at oprette flere bruger samt tildele dem password,men andre kan stadig se mine delte mapper,selv om de ikke tilhører min arbejdsgruppe.

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 02-01-04 21:18

Bruge adgangskoder til at få adgang til netværksressourcerHvis din computer er medlem af en arbejdsgruppe og ikke tilsluttet netværkets domæne, kan du stadig bruge netværksressourcer ved at indtaste dit brugernavn og din adgangskode til domænet.

Hvis du vil udnytte denne funktion, skal du først oprette forbindelse til den netværksressource, du vil have adgang til, f.eks. en mappe eller en fil. Windows viser dialogboksen Brugernavn og adgangskode. Når du indtaster dit domænebrugernavn og -adgangskode, giver du de legimationsoplysninger, som er nødvendige for at få adgang til netværksressourcerne.

Hvis du vil kunne oprette forbindelse til netværksressourcen igen uden at skulle skrive brugernavn eller adgangskode, skal du markere afkrydsningsfeltet Husk adgangskoden. Hvis Windows automatisk skal oprette forbindelse til denne netværksressource igen, uden at dialogboksen Brugernavn og adgangskode vises, skal du markere afkrydsningsfeltet Spørg ikke efter denne adgangskode igen. Klik på Relaterede emner, hvis du vil have yderligere oplysninger.

Relaterede emner
ps dette er fundet under hjælp og support hvor der stå meger mere
mvh Granslam

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 02-01-04 21:48

Citat
Jeg har prøvet at oprette flere bruger samt tildele dem password,men andre kan stadig se mine delte mapper,selv om de ikke tilhører min arbejdsgruppe.

Hvis "andre" ikke logger af, er de stadig tilsluttet, og ikke igen skal logge på, aktiveres koden ikke. Alle PCèr skal være evt. slukket/tændt igen, så skulle koder virke.
For af denne vej, rent netværksmæssigt, bliver man bedt om at logge på igen på et evt. netværk.
MVH
jms
Eller som grandslam ganske rigtigt har kopieret fra hjælpefunktionen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-01-04 21:49

Hvis du skriver dele i hjælp, er der en gennemgang af "dele pcèr med andre"
Delte mapper er jo til for at alle på netværket kan se dem, til gengæld kan de ikke se andet, hvis du ikke giver dem lov, men hvis du vil gøre dem mapperne private:
Åbn Denne computer.
Dobbeltklik på det drev, hvor Windows er installeret (normalt drev C, medmindre der er flere drev på computeren).
Hvis indholdet af drevet er skjult, skal du klikke på Vis dette drevs indhold under Systemopgaver.

Dobbeltklik på mappen Dokumenter og indstillinger.
Dobbeltklik på brugermappen.
Højreklik på en mappe i brugerprofilen, og klik derefter på Egenskaber.
Marker afkrydsningsfeltet Gør mappen privat, så kun jeg har adgang til den under fanen Deling.
Bemærk!

Klik på Start, og klik derefter på Denne computer, hvis du vil åbne Denne computer.
Denne indstilling er kun tilgængelig for mapper, der er indeholdt i din brugerprofil. Mapper i din brugerprofil omfatter Dokumenter og tilhørende undermapper, Skrivebord, menuen Start, Cookies og Foretrukne. Hvis du ikke gør disse mapper private, er de tilgængelige for alle, der bruger computeren.
Hvis du gør en mappe privat, er alle dens undermapper også private. Hvis du f.eks. gør mappen Dokumenter privat, gør du også Musik og Billeder private. Når du deler en mappe, deler du også alle dens undermapper, medmindre du gør dem private.
Du kan ikke gøre dine mapper private, hvis drevet ikke er formateret som NTFS. Hvis du vil have oplysninger om, hvordan du konverterer drevet til NTFS, skal du klikke på Relaterede emner.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 02-01-04 21:51

Prøv lige at klikke på denne computer.
Marker dit drev evt. C
klik på deling<tilladelser
Nu er det vel ikke sådan, at dine "share" tilladelser står på alle???
Så har alle jo ret til at se alt

JMS

Kommentar
Fra : 1april

Dato : 02-01-04 22:38

Mit "share" for de delte mapper står ganske rigtigt på "alle" men hvad skal det stå på (har prøvet at bruge søge funktionen og det eneste som ser fornuftigt ud er "bruger" men) det er kun de lokale brugere og alle kan stadig se arbejdsgruppen. Jeg prøver lige at oprette en ny arbejdsgruppe med "bruger" på begge maskiner for at se om de vise steen skulle være fundet

Kommentar
Fra : 1april

Dato : 02-01-04 23:02

Arbejdsgruppen kan ses ,men hvis man prøver at klikke sig ind kan jeg ikke få adgang på nogle måder. Hvad skal jeg bruge som "share"?

Accepteret svar
Fra : jmsgruppen

Modtaget 225 point
Dato : 03-01-04 12:32

Vælg sharenavn efter drev eksempel: C: sharenavn C
Klik på tilladelser, marker alle og fjern.
Klik på tilføj, og tilføj de brugere der skal have adgang.
Dit brugernavn er eks ”Otto”
Din adgangskode er eks ”qwert123”
Når du i netværket fra en anden pc´er vil logge på,
Bliver du spurgt om logon, her skriver du
Log på som ”ovenstående”.
Selvfølgelig kan arbejdsgruppen ses, i er jo alle i samme gruppe. Ellers skal i oprette flere grupper, men hvorfor så et LAN. Måske for at dele en internetforbindelse?????
Her er lige et link:
http://search.microsoft.com/search/results.aspx?View=da-dk&p=1&s=0&c=3&st=b&qu=netv%c3%a6rk&na=30
(husk hele linien, det er ikke altid kandu understøtter lange links.)

mvh
jms

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 13-01-04 19:06

Dit spørgsmål er stadig åbent.
Måske kan du ikke bruge nogen af de svar du har fået.
Fortsæt dialogen, hvis du ikke er tilfreds.
Jeg trækker mig ud af dette spørgsmål, og læser derfor ikke flere indlæg her.

mvh
jms

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 07-04-04 21:18

lukker du ikke lige dit spørgsmål tak

mvh Granslam

Godkendelse af svar
Fra : 1april

Dato : 07-04-04 21:30

Tak for svaret jmsgruppen.