/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Sexualitet / Spørgsmål
10  piaskov 789
Nøgenhed-naturisme
Fra : Karl_Stegger
Vist : 3471 gange
70 point
Dato : 17-03-02 23:22

Er der nogen kloge hoveder her, der kan fortælle mig, hvorfor det er så rart at smide alt tøjet og løbe nøgen rundt? Eller ligge nøgen i solen. Det er efterhånden mit indtryk, at mange mange kan li' det. Men er der nogen her, der kan filosofere lidt over hvorfor?
Skyldes det, at vi altid buret inde i tøj?
Skyldes det, at man kan li' at bryde grænser?
Er det noget i vores kultur der er galt? Er det fordi vi er kommet for langt fra vores abenatur?
?????

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-03-02 23:52

Hejsa.

Hmm...der fik du mig lige til at tænke lidt over noget! Jeg ved faktisk ikke
hvorfor det er så godt men jeg kunne forestille mig at det stammer fra
naturens side. Vi er evig og altid spærret inde i tøj og alverdens ting og
sager som ikke altid er lige afslappet. Så mon ikke det er rart for kroppen
at være helt fri og huden kan få lov at ånde den friske luft og få lidt
frihed? Tja, jeg ved det ikke. Hvad siger I andre?

Hilsen Helle

"Karl_Stegger" <Karl_Stegger.news@kandu.dk> wrote in message
news:aw8l8.6520$ZI6.235649@news000.worldonline.dk...
> Er der nogen kloge hoveder her, der kan fortælle mig, hvorfor det er så
> rart at smide alt tøjet og løbe nøgen rundt? Eller ligge nøgen i solen.
> Det er efterhånden mit indtryk, at mange mange kan li' det. Men er der
> nogen her, der kan filosofere lidt over hvorfor?
> Skyldes det, at vi altid buret inde i tøj?
> Skyldes det, at man kan li' at bryde grænser?
> Er det noget i vores kultur der er galt? Er det fordi vi er kommet for
> langt fra vores abenatur?
> ?????
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-03-02 00:03

On Sun, 17 Mar 2002 22:21:40 GMT, "Karl_Stegger"
<Karl_Stegger.news@kandu.dk> wrote:

>Er der nogen kloge hoveder her, der kan fortælle mig, hvorfor det er så
>rart at smide alt tøjet og løbe nøgen rundt?
> Eller ligge nøgen i solen.

Tjaaa perosnligt er jeg fremmed for tanken da jeg slet ikke kan li
solen men er eller ikke bly

>Det er efterhånden mit indtryk, at mange mange kan li' det. Men er der
>nogen her, der kan filosofere lidt over hvorfor?

tjaa hvis man er en hund efter at blive brun så dægger det well bedre
og måske der er nogen der finder det mere naturligt at gå uden tøj ind
med - når temeperaturen er til det ....

>Skyldes det, at vi altid buret inde i tøj?

ahh jeg vil mene det helt sikkert vil tiltrægge sig mere opmærksomhed
ind - hvad praktisk er at handle ind - i natural ind med beklædning

>Skyldes det, at man kan li' at bryde grænser?

sikkert for nogen ... hvis de har en sådan ?

>Er det noget i vores kultur der er galt?

ikke med det

>Er det fordi vi er kommet for
>langt fra vores abenatur?

afgjort ja :)
Bo
--
I'm deeper than the shit I'm in (Iggy Pop)
No Tame dog is gonna take my bone (Lou Reed)
You've got to be honest to live outside the law (Dylan)
http://www.atlyrics.com/m/marilynmanson/page16.html

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-03-02 00:47

"Karl_Stegger" <Karl_Stegger.news@kandu.dk> wrote in message
news:aw8l8.6520$ZI6.235649@news000.worldonline.dk...

Hov... sprang lige ud af skabet

> Er der nogen kloge hoveder her, der kan fortælle mig, hvorfor det er så
> rart at smide alt tøjet og løbe nøgen rundt? Eller ligge nøgen i solen.
> Det er efterhånden mit indtryk, at mange mange kan li' det. Men er der
> nogen her, der kan filosofere lidt over hvorfor?

Pas på med at begynde at filosofere over tingene. Man skal bare gøre det
istedet for at tænke. Det med at rende rundt uden tøj på er nok for nogle
oprør. For mig er det fordi jeg kan li det . Men nu render jeg ikke ret
meget, da jeg ikke bor alene

Niels

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-03-02 01:01

Sun, 17 Mar 2002 23:52:04 +0100, skrev "Lille mig"
<helle@jirty.dk>:

Hej Helle.

Når du svarer på et indlæg, så er det normal kotume at man kun
citerer det mest nødvendige, dvs. det man direkte svarer på, som
oftest er et par linjer nok.

Og så svare under det man citerer - tak.

Læs gerne <http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

med venlig hilsen
Knud
--
Når der svares på et indlæg, svar venligst under det citerede
og skær venligst det væk, du ikke svarer på.
Du kan læse mere om de danske nyhedsgrupper på http://www.usenet.dk
http://home13.inet.tele.dk/smedpark

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 18-03-02 16:25

Hej

Det er simpelthen noget der ligger dybt i menneskers natur at være nøgne. Prøv lige at betragte en lille Baby hvor herligt den har det, når den kan få lov at ligge nøgen og sprælle. Se de mindre børn ved stranden løbe rundt med numsen bar,---for dem er er det naturligt. Så træder Forældrene ind, på et tidspunkt hvor barnet når et x antal år og forklarer,--at nu skal visse dele af kroppen altså dækkes til.
Som voksne tror jeg alle, vi et eller andet sted nyder at gå uden tøj,-her tror jeg det drejer sig meget omkring hvor blufærdige vores Forældre var/er,-!
Hvor mange mon sover nøgne ?????????????????????
Jeg må indrømme at jeg ikke kan forstå at nogle kan sove godt pakket ind i tøj.

Hilsener
Parkenss

Kommentar
Fra : Bull

Dato : 18-03-02 22:59

Hej!
Det er dejligt at være nøgen - i hvert fald, hvis man er tilfreds med sin krop.

I vort klima er adskillige lag tøj desværre en nødvendighed det meste af året. At man også i langt de fleste varme lande går med tøj, skyldes sandsynligvis religionernes forkvaklede påvirkning. I varmen nyder jeg at smide alt tøjet ved de strande, hvor den offentlige mening ikke tager anstød herved. Våde badebukser er sundhedsfarlige og gnaver desuden i skridtet. Når jeg bor ugenert, går jeg gerne nøgen rundt et godt stykke tid om morgenen, hvis jeg ikke har travlt. Og naturligvis sover jeg nøgen.
mvh
Bull

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-03-02 02:25

NOTE: This message was sent thru a mail2news gateway.
No effort was made to verify the identity of the sender.
--------------------------------------------------------

Karl Stegger skrev:

> Er der nogen kloge hoveder her, der kan fortaelle mig, hvorfor det er
> saa rart at smide alt toejet og loebe noegen rundt?

Man kunne ogsaa vaelge at vende den om - hvorfor er der ikke flere
mennesker, som " smider alt toejet og loeber noegne rundt "? Det er
umiddelbart et endnu stoerre mysterium. Men forklaringen er nok den,
at det strider mod opdragelse, og den kristne, vestlige kulturs
moralbegreber i det hele taget, at vise sig noegen overfor fremmede.

Og saa bruges toej primaert til at signalere, hvem og hvad vi er -
ikke mindst i forhold til andre mennesker. Derfor ser man ogsaa, at
toejet i den vestlige verden spiller en stoerre rolle for den enkelte,
end i for eksempel mere primitive kulturer, hvor traditionen for reel
kropsudsmykning, er langt mere udbredt.

Men som svar paa spoergsmaalet, siger jeg selv: fordi noegenhed giver
fornemmelsen af frihed, og toejet tynger kroppen og klemmer om pikken.

Hilsener
Peter S. Winding, s.a.p.
TabulaRasa@nym.alias.net

" ... Cosmic Rock, Lava Lamps and Little Girls. "

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-03-02 14:07

Karl_Stegger skrev i en meddelelse news:aw8l8.6520$ZI6.235649@news000.worldonline.dk...

Hej Karl

> Er der nogen kloge hoveder her, der kan fortælle mig, hvorfor det er så
> rart at smide alt tøjet og løbe nøgen rundt? Eller ligge nøgen i solen.
> Det er efterhånden mit indtryk, at mange mange kan li' det. Men er der
> nogen her, der kan filosofere lidt over hvorfor?
> Skyldes det, at vi altid buret inde i tøj?
> Skyldes det, at man kan li' at bryde grænser?
> Er det noget i vores kultur der er galt? Er det fordi vi er kommet for
> langt fra vores abenatur?
> ?????

Vi er jo født nøgne. Derfor er det vores naturlige tilstand.
Tøjet kom vel i første omgang til, for at man ikke skulle fryse
i tidernes morgen. I dag er det dels praktisk af samme årsag
i vores klima, men også et resultat af vores kulturelle udviklings
afstandtagen til nøgenheden som noget, de fleste tager anstød
af, hvis de ufrivilligt bliver udsat for den. Hvem ville ikke hæve
øjenbrynene, hvis man mødte nøgen op på arbejde?

Til gengæld accepterer de fleste, at kvinder går med nøgen
overkrop på stranden. Smider de det hele, er det vist også
ok. Men smider manden badebukserne, gør det de fleste
forlegne. Måske af frygt for, at han kommer til at vise begejstring?
Jeg har nu også været nødt til at tage bukser på på stranden,
engang jeg var der med min mor, fordi hendes venner ikke kom
hen og snakkede med os af ren og skær forlegenhed.

For mig er det en naturlig ting, at man foretrækker at være
nøgen. For det er ikke rart at have noget på, der snærer.
Jeg gik helst helt uden tøj konstant. Det er bare uladsiggørligt
med 2 teenagere i huset, som ikke engang kan tolerere, at
jeg går nøgen fra badet til mit værelse, hvilket jeg naturligvis
respekterer.
I stedet går jeg altid i sarong og t-shirt og uden underbukser
hjemme og hos kæresten. Men tager hensyn til mine
medmennesker, når jeg er sammen med dem *S*.

Hvis flere gik mere nøgne rundt derhjemme, tror jeg, de
ville få et bedre sexliv. Ikke sådan at forstå, at det er
hyppigheden, der bestemmer kvaliteten, men det er nu
dejligt, når man nemt kan komme til at pille ved hinanden,
fordi der er fri adgang uden alle mulige forhindringer som
knapper og lynlåse, der skal forceres først.
Det er min oplevelse, at har man gået og rørt ved hinanden
mange gange i løbet af en dag, bliver oplevelsen bedre,
når man så elsker, fordi der er bygget en stemning op gennem
så lang tid, at man er meget mere liderlig fra start af.

Tilbage til tøjet. Det er desværre idag blevet til mere end
en praktisk foranstaltning. Det er også blevet et signal, der
fortæller, tror de, omgivelserne hvem vi er. Og for nogle et
statussymbol, som jeg slet ikke kan klare. Mange betaler gerne
et beløb for mærkevarer, der koster en fjerdedel, hvis man køber
det uden mærke på.

Venlig hilsen
Hanne L

Accepteret svar
Fra : comcat

Modtaget 70 point
Dato : 22-03-02 19:25

hej

Mange kan godt lide at løbe nøgne rundt fordiat man føler sig lidt mere fri,
det er bare dejligt at løbe nøgen rundt

Med venlig hilsen Andreas p
Comcat@ofir.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 27-03-02 23:57

> Er der nogen kloge hoveder her, der kan fortælle mig, hvorfor det er så
> rart at smide alt tøjet og løbe nøgen rundt? Eller ligge nøgen i solen.

Jeg synes selv det er fordi det er rart at være fri for alle de
følelsesindtryk som hjernen modtager hele tiden når man har tøj på. Tar man
det af er det kun solens varme, vinden og det man ellers rører ved man føler
og det er meget mere meningsfyldte sanseindtryk. Så på den måde giver det en
følelse af velvære. Små børn føler det vist mere end voksne/store børn for
de elsker at være uden tøj og klappe sig på maven og klapre rundt på bare
tæer

> Skyldes det, at vi altid buret inde i tøj?

Ja for en stor del.

> Skyldes det, at man kan li' at bryde grænser?

Nej ikke for flertallet tror jeg.

> Er det noget i vores kultur der er galt? Er det fordi vi er kommet for
> langt fra vores abenatur?

Ikke som sådan - vi lever jo i et koldt land.. Men forholdet mellem kønnene
og den generelle bølge af puritanisme eller hvad man nu skal kalde det, er
efter min mening ved at blive for meget. Vi er ALT for sexfixeret især pga.
alle de stupide reklamer for tøj og kosmetik etc etc. Der er f.eks. ikke
mange kvinder der vil smide kludene fordi de ikke lever op til idealerne om
en smuk krop De synes det fjerner al deres sexappeal og så er de bange for
at blive betragtet som "nemme" og måske også for at blive overfaldet eller
bare gloet på.

Folk er blevet mere bevidste om sundhed og deres krop, bare de så også var
mere bevidste om de ovenstående forhold og kunne få et naturligt forhold til
deres krop og tanker om den. Lad os komme tilbage til 70érnes frigjorthed og
lad os så få indført faste tider for naturistbadning i svømmerhallerne og få
udvidet det på strandene. Dét vil hjælpe på det.

Finn