/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
To harddiske - WinME??
Fra : JOHN
Vist : 389 gange
100 point
Dato : 02-01-04 12:22

Jeg har tidligere med stor succes anvendt dette "orakel" som kandu.dk er, "so here we go again":
Jeg kører WinME - og har en 20GB harddisk (Maxtor) nu har jeg fået fingre i en 40GB IBM.
Når den er monteret kan jeg ved opstart kortvarigt se at PC'en har "fundet" den extra harddisk (navn/nummer står ved "Slave Disk"), men
når jeg er inde i "Min computer" eller søger efter ny hardware er den bare ikke til at finde???

Nogen gode forslag?

PS!
Har hørt at man skal bruge et lille extra-program for at finde den, men det kan vel ikke passe?
På bagsiden af den "nye" harddisk er der nogle stik, hvor man åbenbart kan vælge forskellige indstillinger. Er det noget der skal bruges?
Den "nye" harddisk har tidligere siddet i en alm. PC, som ikke kørte WinME

Mvh
John

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 02-01-04 12:25

Gå i en DOS-prompt (evt. start fra en opstartsdiskette)

Skriv FDISK - skift til disk 1 (0 er master). Se partitionsoplysninger. Hvis denne/disse IKKE er FAT eller FAT32 så slet den/dem, og opret ny.

Derefter skulle den dukke op i Windows, og du kan derefter formatere den ved højreklik på drevet...

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : JOHN

Dato : 02-01-04 12:31

Hej Henrik!
Tak for dit svar!
Jeg havde måske ikke udtrykt mig klart, eller også misforstår jeg dit svar: Jeg vil have begge diske i PC'en! Og Win "bare" liggende på den gamle 20GB!

Mvh
John

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 02-01-04 12:36

Jo men programmet FDISK vil automatisk TRO at du vil arbejde på din master -- derefter er funktion 5 "skift disk", således at den bruger slaven på den primære IDE... Så ingen problemer... Var klar over begge drev var i maskinen.

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : alka

Dato : 02-01-04 14:01

Hej John.
Du skal sikre dig, at den jumper der sidder på din HDD nr. 2 skal sidde som slave/sekundær.
Står din BIOS på auto, så finden den selv den nye HDD. Ellers gå i BIOS og sæt den på auto. Hej fra alka

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-01-04 14:08

Alka, Johns disk sidder rigtig, han skriver jo at han kan se den som slave. Og så må vi gå ud fra at bioesen har opfattet den extra disk, så er det bare et spørgsmål om windows vil godkende den.
John, du kan også i kontrolpanelet, trykke søg efter ny hardware.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : JOHN

Dato : 02-01-04 14:16

Hej Palle!
Ja, det er korrekt! Jeg har prøvet at anvende Kontrolpanel og Find ny hardware, men det virker ikke - hvilket undre mig en del!
På listen over hardware vises to harddiske, men de er ens (den gamle?) så det hjælper ikke så meget!
John

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-01-04 14:37

Jeg har været udsat for det samme før, og det hjalp at gå ind i bios (den tror den ser den "gamle"), og autodetekt efter hardisken der står som slave, "ruden før bør stå som auto.
Du kommer ind i bios ved at holde esc eller delete nede ved opstart, stil ikke på andet, og hvis du er i tvivl så exit uden at "save", men hvis den finder IBMèn så exit and save.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 02-01-04 14:38

John...

Har du forsøgt med mit svar?

Hvis det ikke virker -- hvilken fejl FÅR DU?

Vi skulle jo gerne løse problemet inden næste nytår.

--
Med venlig hilsen

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : JOHN

Dato : 02-01-04 14:43

Hej Henrik!
Ro på! Jeg er på arbejde...vi er jo nogen der må holde hjulene igang...selv med tømmermænd!
Jeg kigger på det når jeg kommer hjem, eller i løbet af weekenden...der er jo tid inden nytår?!??!

John

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-01-04 16:29

Din HD nr. 2 er enten hide/ikke formateret/uden partition.
Kig godt på kommentaren fra h_blunck
Du skal sikre dig at du er på HD nr 2 (disk 1)
For at sikre dig mod sletning af din ME-HD kunne du tage den gamle HD med styresystem fra (begge kabler) og så med fdisk oprette en logisk partition på din "nye" HD>
genstarte og så formatere (D)
A:\>format D:
Emesen.

Kommentar
Fra : JOHN

Dato : 04-01-04 15:07

Hej allesammen!

Jeg har prøvet en del, men tilsyneladende er der ikke noget der virker! Jeg mangler dog at prøve det sidste råd fra "emesen"

Jeg har fra anden side hørt at der kan være problemer med netop dette når det er en "mærke-PC" Fujitsu-Siemens leveret med WinME installeret og "blot" en Recovery-CD?!

Til Henrik! Jeg har prøvet FDISK i DOS, men der er en række forskellige punkter, og kun under "5." kan den anden HD ses!?

Jeg har også været i BIOS og den har Autodetected den nye, men det er alt - WinME kan ikke finde/se den?

Mvh
John

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-01-04 15:36

Kan du se den i fdisk så er den der, og du mangler bare at også ME kan se og bruge den.
Under "5" hvad viser den så i vis partitionsoplysninger.
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-01-04 15:38

Hvis du gør noget så skal du være sikker på at du gør det på HD nr2 (størrelsen)

Kommentar
Fra : JOHN

Dato : 04-01-04 16:02

Hej igen!
Under "5" viser FDISK:
Disk Drv MB Fri Forbrug
1 19540 100%
C: 19540
2 39260 100%

Men under "4" vises den ikke, kun:
"C: - Partition 1 - Status A - Type PriDos - Enhedsnavn C - MB 19540 - System FAT32 - Forbrug 100%"

Jeg har (tror jeg nok) også prøvet at oprette partion på Disk 2, men FDISK sige at det kan den ikke!

Mvh
John

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 100 point
Dato : 04-01-04 16:23

Altså din HD findes.
Den er fyldt med en partition, som ME ikke kan læse.
Du kan slette denne part og oprette en ny logisk part (hold øje med størrelsen så det ikke er den forkerte HD du arbejder på)
genstarte
A:\>format D:
Eller hente dette program og lægge det i en folder
dobbeltklik på diskekke-ikonet og ha' en ren diskette klar.
Technet har lavet en bootdiskette som måske kan klare dit problem.
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
Start op på denne diskette og fortæl hvad den viser.
Emesen.
Eller som jeg foreslog tidligere.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-02-04 13:56

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Og pointene har du allerede mistet.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : JOHN

Dato : 25-02-04 14:08

Hej Palle!
Tak for din bemærkning! Jeg har ikke fået afprøvet alle de gode forslag, og har "glemt" at lukke
Beklager!
JOHN

Godkendelse af svar
Fra : JOHN

Dato : 25-02-04 14:09

Tak for svaret emesen.