/ Forside/ Interesser / Dyr / Heste / Spørgsmål
10  jannie73 328
Spiser jord
Fra : Susan40
Vist : 2024 gange
100 point
Dato : 01-01-04 22:44

Min hest spiser jord og hendes føl er også begyndt, hvad kan de mangle?

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 01-01-04 22:50

formodentlig mineraler mv- eller også keder de sig. Men mest sandsynligt mangler de noget. Hvad giver du følhoppen at æde?

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 01-01-04 22:59

Følgende er kopieret fra nedenstående link!
mvh Christina

Kære Paulette.

Jeg ved ikke om du har noget med heste at gøre idet jeg ikke så at der var nogle som havde skrevet til dig ang. heste.

Men jeg prøver, jeg har 3 ung hest i alderen 1 1/2 til 3 år.

Når jeg lukker dem ud på deres fold , har jeg set at de skraber i jorden og spiser jorden, det kan jeg ikke rigtigt forstå hvorfor, eller hvad det er de mangler.

Jeg fik ellers lavet en foderplan til den inden de kom ind fra græs, så de skulle ifølge den ikke mangle noget, men det må de jo gøre siden alle 3 gør det ,og det er kun ung hestene der gør det, jeg har nemlig en 8 årige vallak han gør det ikke.

De får hø efter deres kg vægt, og alt den byghalm de kan spise.

Så nu ved jeg ikke hvad jeg ellers skal give dem, men håber du kan hjælpe mig med at finde det de mangler.

Venlig hilsen Camilla

Kære Camilla,

Dit problem er velkendt og du skal ikke være bange for at dine unge heste mangler noget ( mineraler

eller vitaminer).

For det første har heste små maver og de er vant til at græsse hele dagen og hvis der ikke er noget græs forsøger de alligevel med det resultat at de kan få ”sand kolik”.

Sand kolik er en speciel form for forstoppelse og du kan selv undersøge om de skulle have problemer i den retning ved at udføre følgende lille test:

Opløs 6 hestepære fra hver af dem i en spand vand. Er der mere end 1 teskefuld sand i spanden skal du være opmærksom på kolik hos dem.

Dine unge heste har også tilbøjelighed til at kende sig mere ned den ældre hest og når der ikke er noget at spise keder de sig endnu mere og forsøger derfor at spise sand eller jord sågar at skrabe i jorden for at finde rødder.

Det kan i yderste konsekvens blive en dårlig vane.

Jeg vil foreslå at i skifte mellem foldene så de ikke slides så hårdt og så der er mulighed for lidt græsning. Du kunne også hænge et par hø net ud til dem eller nogle gnavebolde så de har lidt at lege med. Glæd dig over at de sandsynligvis vokser fra det.

Held og lykke med de små lømler

Med venlig hilsen fra

Paulette

KOPIERET FRA:
http://www.dyrlaegebrevkassen.dk/hestebrevkassen.htm

Kommentar
Fra : Dipsey

Dato : 25-01-04 15:40

Det kan være mangel på jern. Min hest gjorde det også,men efter den fik jern tilskud er den stoppet!

Kommentar
Fra : jannie73

Dato : 25-02-04 23:21

Du kan prøve at give din hest en ferroform kur
Det er en 14 dages kur der sørger for at hesten har alt hvad den skal bruge.. og derefter kan du supplere foderet med specialolie.
jeg håber at du finder en løsning.

Kommentar
Fra : kasperkarlsson

Dato : 18-03-04 11:28

Hejsa

Nu skriver du ikke om dine heste går på græs eller jord fold.....men hvis de går på græs fold kan det jo være de ikke har græs nok og derfor i et forsøg på at spise de sidste græsrester ser ud til at spise jord i stedet for. Det kan være alvorligt idet jorden oplagres i tarmene hvilket kan resultere i en større operation for at få det væk.

Kommentar
Fra : mcsj

Dato : 29-03-04 16:04

Sjovt det gør min Hund også
Og bagefter Brækker den dig,
Gør heste også det

Kommentar
Fra : Susan40

Dato : 30-03-04 09:03

Til mcsj

Heste kan ikke brække sig, og de hunde jeg har haft med at gøre spiser græs.

Jeg takker desuden for alle svarene

Med venlig hilsen Susan