/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Hvordan brænder jeg mpeg til dvd skive?
Fra : Jonn87
Vist : 904 gange
21 point
Dato : 01-01-04 22:09

Hvordan brænder jeg MPEG filer ned på en dvd skive sådan at man kan se den på dvd-afspillere?? for på en dvd skive der hedder filerne jo noget med .bup .vob og .ifo...
Jeg prøvede at brænde en data cd med MPEG filerne på og det virkede ikke!
Skal man have et program der kan lave MPEG filerne om??

Accepteret svar
Fra : Prikken

Modtaget 10 point
Dato : 02-01-04 01:19

Jeps! For at kunne afspille MPEG-filer på en almindelig DVD-maskine, skal skiven ført "autenciteres" (ikke sikker på stavemåde). Dette kræver nogle specielle programmer. Adobe Premiere Pro (den nye) skulle kunne gøre dette, samt mange andre store videoredigeringsprogrammer.

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 03-01-04 11:04

Så har jeg fået købt Adobe Premiere 6.0... Og vil du så være venlig at fortælle mig hvordan jeg autencitere dvd skiven?
Og forresten hvad gør det præcis ved skiven?

Mvh Jonn

Kommentar
Fra : Prikken

Dato : 03-01-04 17:47

6'eren kan ikke gøre det alene! Det skal enten være Premiere Pro (7'eren), eller 6'eren PLUS et andet program til autencitering - fx. Magix VideoMaker 2.0 with MPEG2-support.

Autencitering er noget med at lave filerne om til .vob og samtidig også en form for sikring mod pirateri (hvis jeg ikke husker helt galt)

Mvh
Patrick

Kommentar
Fra : Ipaq55

Dato : 06-01-04 13:22

Har du prøvet i nero 6.0 at brænde det som en SVCD eller VCD. Kvaliteten er rimelig til visning på tv.
Så medmindre du har en dyr DVD afspiller der ikke understøtter VCD, så kunne dette være løsningen

Kommentar
Fra : Prikken

Dato : 06-01-04 15:17

Ja... Jo.... Kvaliteten er dog langt fra den samme som på en DVD-skive... En almindelig VCD-skive har samme datahastighed som en alm. CD - dvs. 150KB/sek - og en SVCD det dobbelte. En DVD kører normalt med 1750 MB/sek - altså 11-12 gange så meget data som en VCD - så jeg ville nok mene at der er en vis forskel...

Et lille regnestykke:
Et 4:3 fjernsyn kører i en opløsning på 768x576 med 25 billeder i sekundet af 24 bit (8 bytes) farver. Dette giver en datahastighed på 88.473.600 bytes/sek UDEN komprimering af billedet. DVDen kører med nogenlunde samme opløsning og med samme farvedybde men er komprimeret nok til at give en udemærket billedkvalitet. På samme måde som en JPG-fil bliver både DVDen og (S)VCDen komprimeret, men med hver deres kvalitetstab - hvor VCDen klart er den værste.

Måske værd at tænke på...?

Kommentar
Fra : Ipaq55

Dato : 08-01-04 15:54

Ja ja, vi snakker underholdning og ikke grafisk arbejde, kvaliteten er seværdig, men selvfølgelig ikke DVD standard.
(De filer forresten også på kvaliteten alt efter hvor lang DVDen er

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 15-07-06 11:17

Brugte Nero Express men tak for svarene