/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Konvertere Excel eller doc fil til bille~
Fra : Varla
Vist : 1349 gange
500 point
Dato : 01-01-04 21:25

JEg leder efter en mulighed for at konvertere excel eller word filer direkte til en billedfil, Helst jpg.

JEg kan selvfølgeligt udskrive alle siderne og indscanne dem, men det drejer sig om ca. 4-500 sider, så det vil jeg helst undgå, men kan man det ?

Er der nogen der har en løsning, og hvor skal man ellers tille spørgsmålet ?

Med venlig hilsen

Varla

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 01-01-04 21:51

Du kan ikke gøre det direkte fra office.
Adobe har et lille program, Adobe elements, som kan konvertere filer fra office til PDF filer, men jeg ved ikke om dette er tilfredsstillende.
Skal du konvetere dem til JPG, er det letteste at gøre dette med en grafikprogram. Eksempelvis Corel Suite. Her kan du direkte åbne dine office dokumenter, og herefter eksportere disse til JPG.

MVH
jms

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 01-01-04 22:02

Jeg fik en gang en Corel WordPerfect Suite 7 sammen med et eller andet hardware. Hvilket husker jeg ikke, men skulle den kunne bruges, så vil jeg da installere den.

Foreløbigt tak.

Varla

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-01-04 22:09

Nu ved jeg ikke lige vad ideen er, for billedfiler fylder normalt meget mere en tekst, så hvorfor have 400-500 billeder i stedet for at have 400-500 filer.
Hvis du trykker på "print screen" tasten,når du står i word, tages der jo et skærmdump, og så kan du gå ind i et billedbehandlingsprogram og tage et stykke "papir", og sætte teksten ind, men det bliver noget rod, hvis siden er lang.
Du kan jo også flette flere eller alle dukomenter sammen til et lang. Eller kopiere dem over i notesblok, hvor de så ingen formatering (skriftstørrelse mm) får, men fylder langt mindre.
Nu ved jeg ikke men indeholder teksterne også billeder, og skal det være med farve.
Det afhænger en del af hvad du vil bruge det til, og om kvaliteten ikke betyder så meget, for den vil blive dårligere med en indskanning til billede.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 01-01-04 22:10

<<varla
Nej, Word Perfect fra Corel, er tekstbehandling.
Hvis det absolut skal være JPG filer, kommer du ikke uden om et grafik program. Med Corel Suite 11, mener jeg Corel Draw grafikprogrammet i suiten.
Hvis du har Adobe Illistrator, kan du "place" dine officedokumenter i Illu. og eksportere dem som JPG.
Du kommer IKKE uden om et grafisk program (DTP)

jms

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 01-01-04 22:11

Hej

Når jeg har behov for lignende udskriver jeg til en pdf-fil via program "pdfmailer" - der fungerer ligesom en printer, men udskriver til en pdf-fil der bagefter kan læses af bl.a. Adobe Acrobat.

Men prøv lige dette link:
http://www.google.com/search?sourceid=navclient&q=pdf

Der er en masse links til pdf-filer!

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 01-01-04 22:18

<<<Palle Hvis man har en ordentlig skanner, er kvaliteten 100%
men det er lidt træls, at skanne så mange sider.
<<varla
Hvis du kan leve med, at evt. tabeller m.m. ikke er 100%, kan du markere, kopiere og indsætte (paste) i et billedbehandlingsprogram, såsom Adobe Photoshop eller Corel Photopaint.
Ellers er det som jeg siger, hvis du kræver 100% gengivelse. Et DTP program.

JMS

Accepteret svar
Fra : Bjarne_H

Modtaget 510 point
Dato : 01-01-04 22:20

Hej igen

Her er lige et link til pdfmailer:
http://www.oneclickusa.com/downloads.html

Der er både en gratis version m.m.

Og her er lige et link mere vedr. dannelse af pdf-filer:
http://site4.pdf995.com/download.html

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 01-01-04 22:30

Hej igen

Se endvidere: http://www.kandu.dk/dk/spg/11846

Der er meget lærerigt og brugbart!

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 01-01-04 22:42

<<Bjarne
Har lige læst din henvisning til spørgsmålet.
Ja der findes mange små, også gratis programmer, som kan konvertere linier i tekst til eks. JPG.
Men kvaliteten er ikke altid god. Det afhænger hvad man forventer.
Probelmatikken er især i Excel, hvis man ønsker gitterlinier overført.
Så kommer man ikke uden om et ordentlig grafisk program. Desværre

jms

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 01-01-04 22:56

>jms

Jeg har fulgt (læst / vurderet) dine løsninger og anvisninger i et stykke tid - og desværre jeg er langtfra enig med dig i flere problematikker og det er jo også det der godt ved at mange brugere kan komme til orde her hos Kandu.

Denne løsning jeg her har anbefalet er mere end brugbar - men så... er vi jo så forskellige og lige m.h.t. til gitterlinier vedr. Exelfiler - hvor mange drejer det sig om?

Endvidere er der en anden god løsning - som er at tage en nøjagtig kopi af skræmen bla. ved hjælp af MS
indbyggede kopieringsfunktion. Denne funktion mener jeg ikke er så god; men det er der heldigvis også mange andre der har fundet ud af, så der er lavet mange fikse hjæklpeprogrammer for skærmkopier, der kan genmmes automatisk m.m.

Vil I have hjælp til at finde nogle af disse - så sig lige til; men det er ikke sikkert jeg har tid før i.m.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 01-01-04 23:06

Hvis siden ikke er for stor, kan du kopiere det over til PowerPoint.
Den kan gemme som jpg.
Enten via marker/kopier eller ALT+print scrn
I PP - bare sæt ind på en blank side.
Det er muligt du kan lave en makro til det arbejde.
Emesen.

Godkendelse af svar
Fra : Varla

Dato : 01-01-04 23:33

Tak for svaret Bjarne_H.

Jeg har nu forsøgt forskellige af de nævnte muligheder.
Kort resumeret var mit problem at konvertere nogle excel eller doc filer til et billede som jeg derefter kunne indscanne med alle de mange danske stednavne som mit OCR program ikke kender.

Efter at jeg forgæves har søgt at importere stednavnene som tekst til OCR programmets ordbog, var hensigten så i stedet udvide OCR programmets ordbog ved at læse korrektur på OCR behandlede sider af disse billeder.

Da det så ydermere viste sig at jeg faktisk godt kan indlæse og OCR-behandle pdf-filer forsøgte jeg med pdfmailer.

Jeg testede også et par andre af mulighederne, men de enten koster penge, hvilket jeg ikke vil ofre på en engangsforeteelse, eller også kunne jeg ikke rigtig få det til at virke.

Min scanner er sådan set ok, idet den kan rullescanne og i tilstrækkelig høj kvalitet, og dermed er 5-600 sider ikke noget større problem, men udskrivningen vil jo koste en formue.

At lave skærmdump af så mange sider var ikke rigtig nogen brugbar ide hvis der overhovedete kunne findes en smartere løsning.

Nu var det jo egentligt ikke billedet, men alene teksten jeg havde brug for, så gitterlinier og andre layout-detaljer spillede heller ikke nogen rolle.

Således moptiveret vil jeg derfor tildele pointene til Bjarne_H.

Med hilsen og mange tak

Varla

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 01-01-04 23:45

Selv tak - herligt at du fik klaret dit problem - det er også flot af dig, at yderligere at forklare hvad du vil lave og komme med en en så uddybende vurdering af besvarelserne.

At du oså reagerer hurtigt gør det bare bedre at prøve at hjælpe - god fornøjelse med videre

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 01-01-04 23:48

PS Jeg glemte at nævne at det drejede sig om ca. 23.000 danske stednavne, og dermed en rimelig stor portion. Jeg kunnel lige se mig lave skærmdump efter skærmdump efter skærmdump, efter......
Men tak alligevel.

Varla