/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Makrel Paté???
Fra : Toupie
Vist : 1544 gange
100 point
Dato : 30-12-03 21:15

Jeg har det store PROBLEM, at jeg mangler min opskrift på makrel pate (den befinder sig 45 km fra hvor jeg er og jeg skal bruge den NU)

Jeg har søgt på Google, men lige netop den udgave af pateen er der selvfølgelig ikke.....sur ræv!!!

Den udgave jeg skal bruge er den med cremefraice/fløde, æg, husblast, dild og selvfølgelig røget makrel - er jeg så heldig, at nogle herinde har en sådan opskrift liggende?????

// Toupie

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 30-12-03 21:47

sorry nu har jeg kikket mine 7-8 kogebøger igennem og ingen markrel pate
mvh Granslam

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 30-12-03 21:49

Måske det er denne:
Ingredienser:
1 dåse makrel
1dåse hakkede flåede tomater
1 løg i tern
2 spsk. olie
4 æg
2 laurbærblade
1 tsk. tørret timian
s~~~
peber

Tænd ovnen på 175 grader. I en gryde svitses løget i olien. Tomaterne tilsættes sammen med laurbærblade, s~~~ peber og timian. Lad det simre i ca. 5 min. Vandet fra tunen hældes fra, og tunen tilsættes. Bland det hele godt og sørg for at røre tunen godt ud. Panden tages af varmen, og laurbærbladene tages op. Æggene piskes sammen og blandes i pandemixet. Smør en form, der kan indeholde ca. 1,25 l. Pandemixet hældes op i formen og stilles i ovnen i ca. 1 time.

Mvh
dabj

Accepteret svar
Fra : gch123

Modtaget 110 point
Dato : 30-12-03 21:49

Kan denne bruges der er dog ikke alle de ingredienser i du nævner

Røget makrelmousse

Kan også bruge røgede sild i stedet for røget makrel

1-2 røgede makrel (ca. 300 g makrelkød)
4 bl. husblas
100 g mayonaise
1-2 spsk klippet purløg
1 spsk hakket persille
1 lille finthakket løg
1 tsk citronsaft
1 dl cremefraiche 18%
1/2 tsk salt
groftkværnet peber
salatblade
tomater
purløg

Makrellerne pilles og kødet moses med en gaffel. Husblasen udblødes 5 min. i koldt vand, tages op og smeltes i vandbad. Makrelkødet røres med mayonnaise, purløg, persille, løg, cremefraiche, salt og peber.
Den smeltede husblas røres i. Moussen hældes i en form eller skål og stivner i køleskabet på 3-4 timer.
Vendes ud på et fad med strimlede salatblade og pyntes med tomatbåde og klippet purløg.

Serveres med groft brød.

Mvh
GCH

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 30-12-03 21:50

De mærkelige tegn står for s a l t

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 30-12-03 21:51

Som du kan se kan der også bruges tun

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 30-12-03 21:54

GCH:
Desværre det er ikke den selvom den der også smager godt

Granslam:
Tak for forsøget

Dbaj:
Dåsemakrel????????? nej, det er ganske bestemt IKKE den

De ingredienser jeg har nævnt er helt sikkert med. Jeg har opskriften derhjemme (er på job nu) men jeg kan bare ikke huske mængden af de forskellige ingredienser ÆV ÆV

// Toupie

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 30-12-03 22:06

->Toupie
Spøg til side
Prøv lige at checke denne
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=13653

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 30-12-03 22:16

Dbaj:
Du bliver da ved med at spøge det er jo den samme opskrift som GCH har skrevet

// Toupie

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 30-12-03 22:38

Dabj

Nu ved jeg da hvorfor du bliver ved med at spøge.......det er da fordi jeg har skrevet dit nick forkert sorry

// Toupie

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 30-12-03 22:44

->Toupie
Kan du ikke bare guffe den sk-- makrel med mayonaise x 5
Godt

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 30-12-03 23:05

Dabj

Nahhhh......det bliver ikke helt det samme

Men nu er jeg begyndt at improviserer, så må vi se hvordan det går

// Toupie

Godkendelse af svar
Fra : Toupie

Dato : 30-12-03 23:07

Tak for svaret Gch123

Selvom det ikke var den rigtige, så fik jeg dog et lille prej om mængden af husblast og cremefraice

Happy Newyear alle

// Toupie

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 02-01-04 11:57

Jeg ligger lige opskriften herind selvom spørgsmålet er besvaret og lukket.......men i tilfælde af, at nogen køber spørgsmålet for at få opskriften, så skal de ikke betale forgæves

Ingredienser:
1 makrel ca. 500 g.
4 kogte æg
1 dl. fintklippet purløg
3 spk. fintklippet dild
1 dl. bouillon
5 bl. husblast
2 dl. cremefraice eller fløde
salt/peber
1 salathoved.

Læg husblast i koldt vand.
Mos makrelkødet.
Hak æggene fint og bland dem med dild og purløg.
Smelt den udblødte husblast i bouillonen, afkøles inden den blandes i makrelmosen.
Bland æg, dild og purløg i makrelmosen og tilsæt cremefraicen/fløden.
Smag til med salt og peber.
Hæld massen i en smurt form og stil det i køleskabet et døgns tid.
Server på et stykke ristet toast med salat og evt. cremefraicedressing.

// Toupie