/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
suzuki fz 50
Fra : flink200
Vist : 1281 gange
100 point
Dato : 30-12-03 17:26

problemet er at motoren ikke vil køre uden fuld choke på,jeg tror at det har noget med de forskellige slanger at gøre så er der en der kan forklare med ord eller helst
en tegning over hvor de slanger skal gå fra og ende i. er det ikke fire slanger bare fra bensin hanen og så er nogle på karburatoren,så det er alle slangerne som jeg gerne vil have forklaret
på forhånd mange tak
mvh flink200

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 30-12-03 18:45

Ja nu kender jeg ikke lige Fz 50, men slanger
PÅ karburatoren sidder der en slange fra Benzintanken, og der sidder en overløbsslange (hvis svømmeren hænger)
Så sidder der en slange fra Oliebeholderen (2-Takts) ned til oliepumpen, og fra oliepumpen hen til indsugningsstudsen (Mellem cyl og karburator)
Men alle de slanger har intet med sagen at gøre.
Den skal selvfølgelig have fuld choke, når den starter, og indtil den er blevet varm.
Hvis den før har kunnet køre i kulde efter den er blevet varm, så er der sket det at den er blevet utæt enten: Cylinderens bundpakning, eller utæt mellem karburator og cylinder, og i sjældne tilfælde krumtaphusets simmerringe (Pakdåser).
Hvis luftfilteret er taget af, opfører den sig også sådan.
Eller der er ændret noget, feks. plumben er fjernet, eller der er sat andet udstødning på.
Problemet kan afhjælpes med en størrer strålespids, men hvis den først nu opførere sig sådan, efter at have kørt alm. i koldt vejr, er det ikke den du skal skifte.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : flink200

Dato : 31-12-03 13:44

tak for svaret pallebhansen.men jeg bliver nødt til at have det mere precist med de slanger,det som du nævner kender jeg godt fra andre knallerter f.eks yamaha fs1
o.s.v men på fz 50 er der flere slanger på som for mig ikke giver nogen logisk forklaring.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 01-01-04 19:20

Kandu har været nede så jeg har ikke kunnet svare før.
Den ene slange som ikke bruges på ældre knallerter, men på nogle nyerere scootere, er en automatisk benzinlukker, den virker ved at åbne en "vaccumhane", den virker ved at når der kommer vaccum (når man forsøger at starte kommer der vaccum i indsugningsmanifold/karburator) i slangen op til vaccumhanen/dåsen, åbner den for benzinen.
En anden slange der ikke er på SF1 er selvfølgelig fra 2-taktsoliebeholderen som giver olie efter gasspjældets stilling.
Så kan der være andre slanger, som overløb eller trykudligning til svømmerhuset, men de er normal ikke vigtige.
Men jeg ville se på spørgsmålet: http://www.kandu.dk/dk/spg/29179 hvis jeg var dig, og skynde mig at skrive en e-mail til vedkomnes e-mail.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : flink200

Dato : 02-01-04 17:02

Tak for svaret pallebhansen.du har fået de poing for der er helt sikkert noget af
det jeg kan bruge til noget,også fordi du ligger meget arbejde bag dine svar,
mvh flink200

Kommentar
Fra : flink200

Dato : 02-01-04 17:05

men skulle der være en derude som har en værksteds manual til en suzuki fz 50
så er jeg meget interesseret i en handel på en eller anden måde.
mvh.flink200

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-01-04 17:32

Ja men det kan du jo måske få, hvis du skriver til personen, i spørgsmålet: http://www.kandu.dk/dk/spg/29179 som jeg skrev, han hedder Ole og har adressen: olefabricius@jubiimail.dk
VH Palle Hansen