/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Linux Kvaler !
Fra : Michael_Beck
Vist : 593 gange
50 point
Dato : 30-12-03 15:10

Hej....

Jeg over vejer på det stærkeste at få fat i en linux distribution, til min PC, er næsten helt overbevist om at det skal være Red Hat.
men nu begynder mine hovedpine jo først.... Kan den alt det den skal, kan jeg stadigt bruge mine gamle programmer / spil... ??
Jeg ved godt der er noget der hedder WinE eller der omkring, men er det udemærket...??
Har hørt noget om at Linux skulle have problemer med Direct 3D og open GL, er det blot rygter eller ... ??

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-12-03 15:17

Her kan du både spørge og hente en Linux som du kan køre med uden at indstallere.
http://www.sslug.dk/julekalender/24.php3
Emesen.

Accepteret svar
Fra : ZeroX

Modtaget 50 point
Dato : 30-12-03 21:21

Wine eller WineX hedder emulatorne du tænkte på.....men disse er absolut ikke en fordel.....
Det meste software du benytter i et windowsmiljø kan også findes til linux i mindst ligeså kvalitet (i de fleste tilfælde)
Men Linux er bestemt ikke god på spilfronten idet størstedelen af alle spil bliver udviklet til windows.
Nogle spilproducenter er begyndt at porte deres spil til linux hvilket i næsten alle tilfælde har givet bedre perfomance (F.eks. Quake 3), så derfor vil jeg ikke sige at linux ikke kan bruges til spil, det er tværtimod genialt til spil, men problemet er at der næsten ikke bliver udviklet nogle spil til linux.

Men hvis du stadig er i tvivl om du vil prøve at bruge linux kan jeg foreslå dig at emulere linux gennem vmware maskine (www.vmware.org) som kan hentes gratis i en 30 dages version og prøve Red Hat. Men jeg vil på forhånd advare dig om at det kører med meget begrænset performance igennem vmwares maskine.

Håber at dette kan hjælpe dig.

mvh

Morten

Kommentar
Fra : DeZZa

Dato : 31-12-03 14:20

Hvis du vil spille de allernyeste spil og du regner med at skal have en del Windows-programmer og spil til at køre i Linux altså et "MUST" for dig, er Linux nok ikke den gode ide.

Hvis du kigger på www.transgaming.com (Hjemmeside for WineX) kan du se at NFS Underground ikke engang er understøttet deri endnu. Spillene kommer lidt efter lidt.

Hvad er grunden til at du så bestemt tænker på at skifte til Linux?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 31-12-03 14:28

Lav evt. en extended partition på din HD og læg Linux der. (ca. 3 gb.)
Så kan du skifte mellem styresystemerne.
Partiton Magic kan gøre det for dig.
Emesen.

Godkendelse af svar
Fra : Michael_Beck

Dato : 15-01-04 13:20

Tak for svaret ZeroX.