/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
TV viser kun AV1 & AV2
Fra : kbe
Vist : 387 gange
40 point
Dato : 30-12-03 10:25

Hej, jeg har købt et stereoanlæg til min datter. Der er DVD med i købet som jeg har tilsluttet med scartstik til hendes tv 14" m/indbygget video.
Problemet er at når musikanlæget er tændt så kan vi kun se AV1 og AV2, intet fjernsyn. Hvis jeg slukker for musikanlæget "Poweroff" så virker fjernsynes igen !

Kan nogen hjælpe?

Mvh Kim

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 30-12-03 11:32

Det er fordi fjensynet hele tiden modtager signalet fra DVD-en.
Du skal ind på en selvstændig kanal på fjernsynet og finde finde fjernsynets programmer, og så bruge den kanal fjernsynet nu står på, for at se DVD.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 30-12-03 11:38

Der er et 'styreben' i scartstikket
hvis du det er muligt at bruge phono stik bag på dvd'en er problemet løst.
Altså phono fra dvd-anlæg til scartstik i tv'et.
eller phono til phono hvis det også findes på tv'et.
Alternativ kan du klippe et ben af scartstikket.
Vil gerne forklare dig hvordan !
Mvh. Natmaden.

Kommentar
Fra : kbe

Dato : 30-12-03 11:45

Hej ellebye og natmanden

Til ellebye
Jeg kan ikke, når musikanlæget er tændt, finde andre kanaler.

Til natmanden
Jeg har købt et scart kabel, 5 m til 300 kr. Der er kun scart på TV'et.
Vil du forklare mig hvilket ben der skal klippes af og hvad der sker ved det?
Mvh Kim

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 30-12-03 12:07

Jeg går ud fra, at der ikke er tv ind og ud på musikanlægget.

Du plugger formentlig dit antennestik i direkte til fjernsynet.

Ja, så har du altså problemet når du bruger scartstik. Men hvorfor ikke slukke for musikanlægget når du ser fjernsyn?? Det er da det nemmeste.

Mvh
Ellebye

Kommentar
Fra : kbe

Dato : 30-12-03 12:42

Hej Ellebye

JA ! og det er det vi gør pt.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 30-12-03 13:08

Hej kbe

Jeg ved ikke om man kan "klippe" noget ben fra på scartstikket, men i så fald findes der ikke andre muligheder end at slukke for musikanlægget.

Nogen andet havde været om der havde været antenne ind/ud på musikanlægget.

Mvh, samt godt

Ellebye

Accepteret svar
Fra : natmaden

Modtaget 40 point
Dato : 30-12-03 14:23

Du skal afbryde ben 8 i det ene stik.
dette ben har til formål at styre om der er et av signal fra en enhed og derved,
afbryde for tv-tuneren, visse dvd'er syntes, at være rigtig dårlige til at bruge det.
Et sted det bruges, er på video'er, måske du prøvet at videoen selv skifter til av,
når du trykker på play, og til bage til tuner når du trykker på stop.

Det jo synd at ødelægge dit kabel permanent, så derfor foreslår jeg....
jo for det første skal du finde ben 8. ok!
Set udefra er det et flat metalben, der hvor at det går i gennem plastikken,
er en lille tap på benet, den skubber du ind, og trykker benet ind i stikket,
hvis det lykkedes , sidder benet nu inde i selve stikket, så nu åbner du stikket.
og du skal nu sørge for at det ikke kan berøre andre ben i stikket, vikkel lidt tape om.
malertape er godt nok, i mangel af andet. sammel stikket.... færdig !
Nu kan det være at det ikke virker, men så prøv at vende kablet.
hvis det har interresse, kan jeg lægge en tegning over scartstik, ud på en netside.

God fornøjelse.
Mvh. natmaden.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 30-12-03 15:41

Hejsa

det kan også gøres med et compusite stik
som denne
http://www.sandberg.it/img/prod/lg/502-18_lg.jpg
dette forhindre musik anlægget at "snuppe billedet"
der skal skiftes til "AV" før der er billed.

http://www.sandberg.it/img/prod/lg/504-84_lg.jpg
eller hvis du har S-vhs
http://www.sandberg.it/img/prod/lg/501-22_lg.jpg

Godkendelse af svar
Fra : kbe

Dato : 05-05-06 10:20

Tak for svaret natmaden.