/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Fiat-forhandleren undsiger købeloven
Fra : urhammer
Vist : 891 gange
50 point
Dato : 16-03-02 02:49

Fiat-forhandleren undsiger købeloven og garantien.

Vores fabriksnye Fiat Punto viste sig hurtigt at have noget med det elektriske så nærlyspærerne sprang gentagne gange. Det blev påtalt to gange inden garantien udløb og pærerne blev skiftet, men ingen reparation. Efter garantiperiodens udløb (aug. 2001) foreslog sælger Fa. Sven Engstrøm A/S at det elektriske system skulle repareres, men for vores regning, der var jo ikke længer garanti! Vi protesterede og sælger indsatte “som et eksperiment” nogle modstande, som skulle forhindre “for høj strømstyrke”. Siden har blinklyset og det lange lys været ustabilt, men sælgeren fastholder at det ikke er hans ansvar og henviser os til Fiat Danmark. Vi har flere gange bedt om en anerkendelse af, at fejlen er blevet påtalt inden for garantifristen, men har kun modtaget nedladende bemærkninger.

I salgsbetingelserne nævnes det under henvisning til købeloven, at køber har visse rettigheder, hvis sælger ikke reparerer påtalte fejl inden for rimelig tid. Vi har foreholdt sælger dette og hævder at udskiftning af pærer ikke er en reparation af fejlen. Når ikke sælger har kunnet komme os i møde på nogen måde har vi bedt om at få bilen ombyttet til et fejlfrit eksemplar, som er vores ret efter de udleverede salgsvilkår, men det er ikke blevet besvaret af sælger. Hvad gør man?

Venligst Bjarne Urhammer

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-03-02 07:56

On Sat, 16 Mar 2002 01:49:04 GMT, "urhammer" <urhammer.news@kandu.dk>
wrote:

>Fiat-forhandleren undsiger købeloven og garantien.
>
>Vores fabriksnye Fiat Punto viste sig hurtigt at have noget med det
>elektriske så nærlyspærerne sprang gentagne gange. Det blev påtalt to
>gange inden garantien udløb og pærerne blev skiftet, men ingen
>reparation. Efter garantiperiodens udløb (aug. 2001) foreslog sælger Fa.
>Sven Engstrøm A/S at det elektriske system skulle repareres, men for
>vores regning, der var jo ikke længer garanti! Vi protesterede og sælger
>indsatte “som et eksperiment” nogle modstande, som skulle forhindre “for
>høj strømstyrke”. Siden har blinklyset og det lange lys været ustabilt,
>men sælgeren fastholder at det ikke er hans ansvar og henviser os til
>Fiat Danmark. Vi har flere gange bedt om en anerkendelse af, at fejlen
>er blevet påtalt inden for garantifristen, men har kun modtaget
>nedladende bemærkninger.
>
>I salgsbetingelserne nævnes det under henvisning til købeloven, at køber
>har visse rettigheder, hvis sælger ikke reparerer påtalte fejl inden for
>rimelig tid. Vi har foreholdt sælger dette og hævder at udskiftning af
>pærer ikke er en reparation af fejlen. Når ikke sælger har kunnet komme
>os i møde på nogen måde har vi bedt om at få bilen ombyttet til et
>fejlfrit eksemplar, som er vores ret efter de udleverede salgsvilkår,
>men det er ikke blevet besvaret af sælger. Hvad gør man?

Desværre tager Forbrugerstyrelsen sig ikke af bilkøb. Kontakt Fiat
Danmark og/eller FDM.

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-03-02 12:08

On Sat, 16 Mar 2002 07:55:53 +0100, Henning <newsmail@mailme.dk> wrote:

>
>Desværre tager Forbrugerstyrelsen sig ikke af bilkøb. Kontakt Fiat
>Danmark og/eller FDM.
>

...eller evt. Jørli Petersen (B.T.s billtillæg Lørdag). Ikke at jeg altid er enig
med ham, men tilsyneladende har han flere gange fået nogle fornuftige ordninger
i stand med genstridige forhandlere - og de kan jo sjældent li' at blive
eksponeret i pressen. Hans mail er joerli@petersen.mail.dk.

Venlig Hilsen/Kind Regards

Kim Kolmorgen
Homepage: http://home.tiscali.dk/~isl10052/kim/
Even on the Internet I'm only acting on my own behalf.

Accepteret svar
Fra : bannebjerg

Modtaget 50 point
Dato : 18-03-02 15:34

Mine erfaringer med FIAT Danmark er desværre ikke for gode, jeg købte godt nok min Punto hos en anden forhandler, men behandlingen genkender jeg. - Derfor, saml det materiale sammen du har om de tidligere anmodninger om reparation og gå til FDM med det samme.

Forhandleren Sven Engstrøm har tidligere bevist sin arrogance i udtalelser til FDMs medlemsblad Motor, så de ved forhåbentlig hvordan han skal tackles.

Held og lykke

Bannebjerg

Kommentar
Fra : urhammer

Dato : 19-03-02 00:47

Kære Bannerbjerg
>Mine erfaringer med FIAT Danmark er desværre ikke for gode, jeg købte godt nok min >Punto hos en anden forhandler,
-har du lignende erfaringer mede Punto og det elektriske? Det kunne se ud som en mangel ved denne bilmodel da værkstedet er kommet med forklaringer om for snævert dimensioneret ledningsnet o.lign. Det er ikke ufarligt at have biler kørende i trafikken som har svigtende lygter som vores har. Hvad siger mon Statens Biltilsyn til det?
mvh. urhammer

Kommentar
Fra : bannebjerg

Dato : 19-03-02 16:22

Nej. Jeg havde ikke problemer med det elektriske, heller ikke med bilen. Udelukkende med forhandler og Importør. Selve fejlen på bilen var temmelig banal: Transportvoksen var ikke blevet fjernet ordentlig under klargøring og der var små pletter i lakken.

Selvom de "gerne" ville løse problemet, skete det ufatteligt langsomt. Det virkede som om al tiden gik med at "komme ud med bilen så de kunne se på det". Da garantien så var ved at udløbe faldt der en kommentar om det, hvorefter jeg lagde stakken af reparationspapirer på bordet.

Herefter var bilen i orden, men det var også næsten et år efter den var købt og ca. 15 - 20 gange hvor jeg stod hos forhandleren om morgenen, for at diskutere mangler ved lak og klargøring.

Jeg har besluttet mig for ikke at købe FIAT mere, det på trods af jeg har haft tre pragtfulde eksemplarer. Men ærgrelserne ved importørens behandling er ulig større end glæden ved bilernes fortræffeligheder.

Kommentar
Fra : bannebjerg

Dato : 19-03-02 16:28

Ups

- de 15 - 20 gange er først skal jeg ud med bilen så forhandleren(værkføreren) kan se den, så skal han ringe og aftale en tid med importøren hvor jeg så kan få lov at fremføre mine synspunkter for importørens mand og der aftales tid på værkstedet. Herefter skal den så ud til værkstedet - og hentes. For at jeg til sidst kan se at det ikke er lavet, og så starter vi forfra.

Godkendelse af svar
Fra : urhammer

Dato : 30-03-02 00:03

Tak for svaret bannebjerg.