/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
varmepose,krystallisation,exotherm!
Fra : beckski
Vist : 2164 gange
100 point
Dato : 30-12-03 00:29

en pose med en gennemsigtig væske der ganske sikkert er overmættet med et salt/stof "knipses" en gang og alt stof fælder ud under kraftig varmeudvikling til stor glæde for kolde fingre.
processen vendes om ved at koge posen - naturligvis opløses stoffet/saltet igen

men hvad er stoffet/saltet ?????

BECKSKI

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 30-12-03 00:34

hmm forresten så virker det som om posen / håndvarmeren bliver "slidt" og lettere krystalliserer spontant.

HVORFOR, HVORDAN !!!???

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 30-12-03 00:36

natrium acetat, måske.... udkrystallisationen ligner i hvertfald det stof....

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 110 point
Dato : 30-12-03 01:15

Hej prøv at se den faglige debat om emnet

cph.ing.dk/konf/root/hvemhlp/html/8166.all.html
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : goldin

Dato : 30-12-03 01:19

Der findes jo utallige salte, og hvilket det lige er er det svært at sige noget om med de foreliggende oplysninger. Grunden til at saltet udfælder lettere efter gentagen brug kan være at der bliver løsrevet bittesmå partikler fra posens inderside som saltkrystallerne kan podes på.

Hvis jeg husker det kan jeg lige prøve at regne lidt på om det kan være natriumacetat i morgen...

Kommentar
Fra : goldin

Dato : 30-12-03 01:27

Nå jeg ser at jeg blev overhalet indenom med et indlæg ;)

Natriumacetat er åbenbart ikke et dumt bud: "Some of these heat packs consist of a supercoolable aqueous salt solution together with a flexible metallic activator strip in a sealed, flexible container. Sodium acetate and calcium nitrate tetrahydrate are examples of suitable salts"

Kommentar
Fra : goldin

Dato : 30-12-03 01:28

Indeholder posen omtalte metaldims der skal 'knipses' eller hur?

Godkendelse af svar
Fra : beckski

Dato : 30-12-03 01:45

Tak for svaret Benjamin.Hansen.

hmmmmm tror selv jeg svarede, så det første forsøg belønnes...

Kommentar
Fra : hannegerlach

Dato : 14-03-04 11:30

Har på et tidspunkt analyseret en OBH varmepose. Manglede et kemikalie til endelig påvisning af acetat, men de fleste andre muligheder blev elimineret, så na-acetat er mest sandsynligt

Kommentar
Fra : Henrievel

Dato : 06-12-05 23:39

hej, hvilket salt bruges til en varmepose? natriumklorid, calciumklorid eller ammoniumklorid? plz svar hurtigst mulig ..:)