/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Jordforbindelsen
Fra : CLDA03
Vist : 5154 gange
20 point
Dato : 30-12-03 00:25

Når køkkenet i et hus bygget i starten af 70erne skiftes ud, er det så lovpligtig at trække jord til stikkontakterne når der ikke er jord i forvejen? Kunne man bare trække jordledningen videre fra et 3 fase tilslutningssted?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 30-12-03 01:08

Ja
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 30-12-03 03:02

Hej
Du må ikke lave faste el-instalationer hvis du ikke er elektriker, hvis huset brænder på grundlag at forkert udførte el-instalationer er du slemt på den.
Når du stiller ovennævnte spørgsmål - er det som jeg ser det noget du skal holde dig langt væk fra.
Det med "bare" er en sandhed med modifikationer, det komemr an på hvordan man lige gør dette.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 30-12-03 08:36

Nu er "starten af 70erne" et vidt begreb. Så vidt jeg husker, er der en skillelinie vedr. regler (stærkstrømsregelementet)
i 1972.

Godt Nytår

MVH

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 30-12-03 12:02

Viskinge: 1974 Men når det drejer sig om større ændringer, eller montering af mere end 2 extra stikkontakter er det at betragte som en helt ny installaton, og så skal der trækkes jord forbindelse rundt til alle stikkontaker. Det er en del af den nyeste harmonisering i EU.
HFI/HPFI-afbryder har du sikkert allerede, da det kræves til vaskemaskiner, køleskabe mm.
Fra 1985 skulle køkkener, badeværelser og lignende have en HFI-afbryder. Og fra 1. april 1994 skulle hele elinstallationen i nye boliger have HFI/HPFI-afbrydere.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : CLDA03

Dato : 30-12-03 17:41

Vil det sige, at der skal trækkes jord til alle stikkontakter i hele huset? Altså ikke kun i køkkenet?

Kommentar
Fra : CLDA03

Dato : 30-12-03 17:47

Stærkstrømsbekendtgørelsen: "Ved HPFI-beskyttelse i boliger opført før 1. april 1975 tillades beskyttelseslederen udeladt i den del af installationen, der anbringes inde i selve boligen (men ikke i f.eks. garager, carporte, udhuse og i det fri). " Gælder det også ved HFI-beskyttelse i stedet for HPFI? Kunne man skifte til HPFI og dermed undgå at trække jord til alle stikkontakter i hele installationen (hvis dit kommentar skal fortolkes sådan)

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 20 point
Dato : 30-12-03 19:02

Hej sådan skal det ikke forståes.
1. Der er specielt krav om beskyttelsleder (Jord) i alle nye Køkkener, og dermed også hvis du opsætter/flytter/ændrer mere end 2 stikkontakter ved en forandring. Dvs. hvis du kun sætter 2 nye stikkontakter op, er det kun de 2, der skal have jord. Hvis du sætter flere op, skal alle i køkkenet have jord.
Hvis du slet ikke ændrer noget, men blot sætter nye skabe/lofter mm op, skal du slet ikke ændre noget.
2. Du må gerne forsætte med dit HFI, men visse brugsgenstande der indeholder jævnstrømme(nyere vaskemaskiner), kan enten give små stød, eller få HFI-relæet til at falde ud. Det afhjælpes ved at montere et HPFI-relæ i stedet. Og nuomdags bruges kun HPFI.
3. Min personlige mening er: Der er ikke opfundet bedre sikkerhed end et HFI/HPFI som afprøves jævnligt ned prøveknappen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 30-12-03 19:26

nej der er ikke noget krav om at der skal være jord i installationen da bygningen er før 01/04/1975. (SB) kraver dog der er hfi eller hpi/hpfi.
der skal i et nyt køkken være mindst 3 frie stikkontakter (dvs 3 stik hvor der ikke står en fast brusgenstand freks. microovn, køleskab ting over 5 kg)
og der skal være minimum 2 lysgrupper dvs stikkontakterne skal deles op på 2 lysgrupper.(IKKE I SAMME KABEL MEN 2 FORSKELLIGE KABLER DER PÅ INGEN MÅDE ER SAMLET MED HENANDEN I DÅSER ELLER STIKKONTAKTE)

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 30-12-03 21:16

Rotw: Du har ret og ikke ret. HER: http://www.elraadet.dk/view.asp?ID=1423
Jeg har lige slået det op, og rotw, det er rigtigt der er kommet en ny undtagelse i det hellige EU`s navn, blandt andet at jord kan undlades ved udvidelse af køkkener fra før 01/04/1975. men kun hvis udvidelsen bliver forsynet gennem en HPFI-afbryder. (Og altså ikke som du skriver HFI) STÅR ØVERST
Nederst står der:
"Elektricitetsrådet tillader dog, at der installeres op til 2 nye stikkontakter i et eksisterende køkken, uden at de skal fordeles på 2 lysgrupper.
Hvis man ved renovering fjerner hele installationen i et lokale, skal den nye installation derimod udføres efter afsnit 6. Det vil sige, at der for eksempel i køkkener skal etableres mindst 3 disponible stikkontakter fordelt på mindst 2 lysgrupper."
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 30-12-03 21:40

En hel anden ting er at hvis det er muligt , så bliver elsikkerheden bedre hvis der er jord i stikkontakterne , det gælder også hvis der er installeret HFI/HPFI , så uanset hvad loven siger vil det altid være en god at fremføre jord til stikkontakterne.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 30-12-03 21:52

Også hvis man ikke bruger dem?, for hvor mange brugsgenstande har det 3. ben?
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : CLDA03

Dato : 31-12-03 00:49

Tak for svaret pallebhansen.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 31-12-03 09:13

att. pallebhansen http://www.elraadet.dk/view.asp?ID=1423 når der er hfi i forvejen er dette en lovlig ekstrebeskyttelse man må bare ikke sætte andet op end hpfi i dag hvis der ikke forkommer et fejlstrømsrelæ.

Kommentar
Fra : Dullermaren

Dato : 31-12-03 09:49

Mange køkkenmaskiner er ikke dobbeltisoleret f.eks kaffemaskiner , brødristere , microovne o.l. , det er rigtigt at de ikke leveres med jordben , men hvis der er jord i stikkontakten skal stikket udskiftes , hvorved sikkerheden bliver bedre , f.eks en kaffemaskine der står på et isoleret underlag (tør bordplade) og der opstår en fejl , vil HPFI relæet ikke koble ud før der kommer jordforbindelse , og det kan være en person der rører ved den , så derfor bliver sikkerheden større med jordforbindelsen , også selvom der er HPFI , men det er selvfølgeligt rigtigt at man skal huske at skifte stikproppen ud med en med jord.