/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Hjælp - her og nu - vandet "koger" !!!
Fra : Perhaps
Vist : 613 gange
100 point
Dato : 15-03-02 22:25

..........."koger" næsten. Et eller andet er pludslig gået galt. Vand temp er steget til mere end 35 grader. Årsagen kan kun være varmelegme, pumpen eller måske varme fra armatur. Alt ser ud til at funke helt ok. Armatur virker ikke varmt. Varmelegemet varmer kun (lyser når temp er under termostat indstilling) pumpen er en indv cirkulations pumpe. den køre også upåklagelig. jeg har slukket for alle tre dele og kølt vandet langsomt ned. og håber så på at rede så mange fisk som muligt. det er neonfiskene der har det værst. 65 l akvarium. På forhånd Tak for hjælpen MvH ph.

Kommentar
Fra : bonden11

Dato : 16-03-02 07:47

Hej ph
Jeg har været ude for det samme, mit varmelegeme varme også når det ikke lyste rød. Så mit råd er,prøv at tage varmelegemet op af vandet.
Det kan ikke være dit armatur hvis det passer til dit akvarium.

m.v.h JIM

Accepteret svar
Fra : redtop

Modtaget 100 point
Dato : 16-03-02 15:02

det kan kun være dit varmelegme. varmelegmet virker godt nok men termostaten i den er i stykker.

redtop

Kommentar
Fra : Perhaps

Dato : 17-03-02 09:52

Tak for hjælp redtop og bonden11 i sku næsten dele pointene.
Jeg har haft både pumpe og varmelegeme i hver sin 10L spand og tjekket om de gjorde vandet varmt der men nej. De virkede helt ok. også termostaten. Jeg falder mere til en teori om at det kan være de to i fællesskab. At de har siddet for tæt ved siden af hinanden (7-10 cm) så har pumpen "suget det varme ind forneden og pumpet det ud foroven, altså væk fra termostaten. Men, men vandet nåede jo de 35-40 grader. Nu har jeg fået tempen ned igen og prøvet at sætte varmelegemet i den anden ende af akv. Hele seancen kostede "kun" ti neonfisk, det var vist billig sluppet. Jeg er helt sikker på at jeg kan udelukke nogen yder påvirkning, da der er to andre akvarier i rummet der ikke var påvirket. Så jeg må være særlig på vagt over for varmelegemet i den næste tid. igen tak. MvH ph.

Kommentar
Fra : bonden11

Dato : 17-03-02 18:27

Hej Perhaps
Det lyder godt nok underligt for mit varmelegeme sidder lige under pumpen og jeg kan godt holde mit 200 l på 27-28 grader.
Mvh JIM