/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Hvad er en LI+ celle ????????
Fra : viskinge
Vist : 730 gange
200 point
Dato : 29-12-03 17:52

Er flere gange stødt på betegnelsen LI+ . Jeg er godt klar over, at det drejer sig om opladelige batterier, af Litiumtypen, men hvilken???
Litium-ion betegnes LI-IO
Litium-polymer betegnes LI-PO
Litium-???????? betegnes LI-MN

Er LI+ blot en fælles betegnelse, eller hvad??

Godt Nytår

MVH

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-12-03 18:31

Ja det er blevet en fælles betegnelse, men LI-PO bruges ikke ret meget.
Metalhydrid og litium- ion batterier (som er dyre) er mindre miljøbelastende alternativer til det gammelkendte nikkelcadmium batteri.
Apparater med metalhydrid batteri fungerer længere pr. opladning, og batteriet forringes ikke af at blive opladet, inden det er
helt afladet. Det fungerer dog dårligt i kulde.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 29-12-03 20:16

Øhhhhhhh, bruges LI-PO ikke ret meget??? Jeg bruger næsten ikke andet idag. Batteriværktøj er begyndt at komme med LI-PO batterier, istedet for NI-MH & NI-CD. Mange mobiltelefoner leveres nu til dags med LI-PO, pga lav vægt + stor kapacitet.

MVH

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-12-03 20:43

Nå jeg har ikke rigtigt stødt på dem, men det kan være de vinder frem.
litium CR2 knapbatterier
Digitalcamera canon Li-Ion og Li-MH
Bærbare comp. feks. IBM Thinkpad T/T20 series Li-Ion
Nokia 3510 LI-IO
Nokia 9210 LI-IO

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 29-12-03 21:10

Li+ henviser sikkert til en - efter fabrikantens mening - en ekstra høj kapacitet målt i mAh, der normalt er
i omegnen af 650.
Li-ion har den fordel, at de er lettere, har højere kapacitet end øvrige tåler og har ikke den
indbyggede "hukommelse" som NiCd har. Man kan derfor oplade dem når som helst uden de
mister kapacitet.
Li-ion-typen er de teknisk set bedste batterityper til bærbare, mobilos o.s.v.
Det næste skridt er brændselsceller, der ligger lige om hjørnet.

Mch

2603ph

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 29-12-03 22:33

Det er ikke en fabrikant, der vil fremhæve deres celler. Jeg har set det i forbindelse med ladere, at de er beregnet for LI+ celler (dem der nævner det, laver ikke batterier).
LI-PO overgår på (næsten) alle punkter LI-IO.
Sony-Ericsson & Siemens mobil telefoner leveres med LI-PO celler. Jeg mener også at de nye modeller fra Nokia kommer med LI-PO. (det er den model der kan sprænge i luften).

MVH

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 30-12-03 15:44

Hvis det nu er en "intelligent" batterilader, ordet står på, så kunne det jo være, at den var beregnet til opladning af Lithium-Mangan, Lithium-ion og Lithium-polymerceller, én ad gangen eller måske flere samtidig. Jeg ved, de findes den slags ladere. Ved hjælp af et par målinger og et par forsigtige småladninger kan den intelligente lader afgøre hvor mange celler der er, hvilken kemi, de indeholder og hvor store de er. På den måde vælger laderen så, hvor stor strøm den skal lade med og til hvilken slutspænding. Slutspændingen især er meget vigtig, for hvis den forkerte slutspænding vælges, vil den ene batteritype eksplodere i laderen, den anden vil blive perfekt ladet, og den tredie får kun 15 % af sin kapacitet. Desværre er Li-Po cellerne rævedyre, ellers er det virkelig lækre tal. For samme vægt ti gange så meget energi som i en NiCd-celle. Nu mangler vi bare, at de kan hurtiglades, og hurtig-aflades, altså får tilpas lav indre modstand.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 30-12-03 17:02

Det er en "intelligent" lader, der står LI+ på. Den er designet til at lade 1 celle af gangen. Jeg har en anden "intelligent" lader, der lade LI-PO på 1 time. Den er blot rasende dyr, i forhold til den jeg kigger på.
Det jeg gerne vil være sikker på, at den ikke eksplodere batteriet, hvis jeg prøver at lade en LI-PO celle.

MVH

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-01-04 01:18

På kemikersprog betyder Li+ den positive lithium -ion. jeg er ret sikker på, at den ikke vil eksplodere cellen, for laderen vil sandsynligvis stoppe, når spændingen er kommet op på omkring 3,6 Volt, mens Li-Po celler først er færdigladet ved cirka 4 Volt. For en sikkerheds skyld skulle du prøve at få en elektronikkyndig til at målke spændingen for dig med én eller anden lav belastning. Hvis spændingen ikke kommer over 3,6 V, er det ufarligt, men du får ikke mere end 5-15 % ladning på Li-Po, men fuld ladning på Li-ion-celler. Hvis du kan finde et fabrikat og en type på din lader, kan du jo prøve at tjekke google.com efter nærmere specifikationer.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-01-04 14:31
Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-01-04 15:29

Da spørgsmålet er ved at blive gammelt, og der ikke ser ud til at flere ser det (så skal du forhøje point, for at det igen kommer på top 25 listen), bedes du lukke det, ved at give point til den der kom svaret nærmest.
Du giver point ved at klikke på accepter som står til højre for kommentar.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 11-01-04 17:33

Ja, det skal du nu ikke bestemme Hr. Palle Hansen!!!!!!,
Jeg har ikke fået et brugbart svar endnu, så det får lov at stå lidt endnu. (er ikke 14 dage gammelt)
Hvis du absolut vil rydde lidt op her på kandu, så tag fat i nogle af de spørgsmål der har stået åbne i flere år.
Jeg kan fortælle dig, at jeg er indvolveret i over 120 spørgsmål, der ikke er lukket.

MVH

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-01-04 18:00

Ja men det er bare god kutyme, men dig om det, hvis du er indvolveret i over 120 spørgsmål, så syntes jeg du skal se at få dem lukket. VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 13-01-04 22:38

<OT>
Palle Hansen - nu kunne det jo være, at spørgsmålene ikke er blevet lukket (ikke dette) fordi spørgerne simpelthen ikke gider ulejlige sig med at lukke dem - og det er jo brandærgerligt.....
</OT>

Egen forlængelse af spørgsmålet - kan man benytte en oplader beregnet til NI-Cd til NiMH elementer uden at ødelægge en af delene?

mvh Berpox.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-01-04 22:48

Ja det med at lukke det er jo et problem, som er blevet taget op mange gange, og mit foreslag er at enten lukker Kandu spørgerne ude, eller "vi", lader være at svare på spørgsmålene, og så bruger vores energi til at svare de "anstændige"
Ja man kan da sagtens få laderere der er beregnet til det, se bla. mit sidste link: http://www.gylling.no/ansmann.htm
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 13-01-04 23:48

Hej igen Palle - Det jeg spurgte om er, om jeg kan benytte den oplader jeg har (der er beregnet til Ni-Cd batterier) til NI-MH batterier uden at ødelægge hverken den gamle lader eller de nye Ni-MH batterier....

mvh Berpox

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-01-04 21:16

Det vil jeg bestemt mene, dog uden garanti. Laderen tager ingen skade. Men da det jo er overspænding der ødelægger batterier på grund af varme, vil jeg anbefale at holde en finger på batteriet for hver 5 min de første 15 min (Da den tager kraftigst imod i begyndelsen)
Jeg vil anslå at den ikke bør komme over 50grader. Så må ladningen afbrydes.
Ligeledes bør den heller ikke lades mere end 8 timer, da den tomgangsladning kan ødelægge lidt af effekten.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-02-04 13:49

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Og pointene har du allerede mistet.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-02-04 15:48

>berpox: Du må helst ikke bruge din NiCd-lader til NiMH-celler, især ikke, hvis det er en hurtiglader. Der skal du ha noget, der øjeblikkelig slår fra, når celletemperaturen er steget 15 - 25 grader. Derimod kan du sagtens bruge en af de smarte NiMH-ladere til NiCd-celler. Du snyder dem bare for de sidste 2 til 10 promille af den mulige ladning (det er svært at afgøre helt præcist, da det osse afhænger af afladningsgrad m.v. I NiCd-celler falder spændingen en anelse ved fuld opladning. I NiMH-celler flader spændingsforløbet ud, og når laderen venter på et spændingsdyk, kan du sagtens nå at smadre dine Nimh-celler imens.
Og til viskinge: Det vil altså være meget lettere at vurdere, hvis du vil røbe fabrikat og type på den lader, du går og pønser på. En pæn og ordentlig producent vil jo gerne prale med egenskaberne hos sine produkter.
mvh

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 25-02-04 17:46

Til pbp_et:
Det drejer sig om en MAXIM max 1507 kreds.

Til pallebhansen:
Jeg har ikke 120 spørgsmål, som jeg ikke har lukket. Jeg venter på at de 120 spørgsmål, jeg har brugt tid og kræfter på at besvare, bliver lukket af de personer, der har stillet dem.

MVH

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 25-02-04 17:48

Til pbp_et:
Det drejer sig om en MAXIM max 1507 kreds.

Til pallebhansen:
Jeg har ikke 120 spørgsmål, som jeg ikke har lukket. Jeg venter på at de 120 spørgsmål, jeg har brugt tid og kræfter på at besvare, bliver lukket af de personer, der har stillet dem.

MVH

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-02-04 19:59

Viskinge: Så skriv til dem, lige som jeg
Men det er jo i orden at lade spørgsmålet så, hvis der er nogen aktivitet, ligesom der blev fra pbp da jeg skrev.
VH Palle Hansen

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 200 point
Dato : 25-02-04 23:17

Åhja - men så er sagen jo klar: Databladet siger klart, at det er til én Lithium-ion-celle (og dermed hverken til lithium-mangan- eller lithium-polymer-celler). Gåden er løst. De tre slags har nemlig hver sin slutspænding. En LiMn-celle vil formentlig blive ødelagt af bekendtskabet, mens en Lipolymer-celle kun får et par procent ladning ud af det. Samme IC-leverandør (maxim-ic.com) har jo andre strenge i klaveret. Jeg har ikke kigget efter specielt lithium-opladere, fordi alle mine opladelige er NiMH, så jeg holder mig til MAX712 med en switchregulator ovenpå. Men mon ikke du kan finde én, som kan styre opladningen af andre batterityper - og måske mere end én celle ad gangen. Det med mere end én celle skal man dog nok passe på med. I batteripakker til bærbare PCer er der overvågning og separat ladekontrol på hver enkelt celle, når det er af Li-iontypen. Til NiCd- og NiMH-batterier går det fint at serieforbinde en flok celler (bare de er af samme kuld og konditioneret godt før man hurtiglader på dem). Altså: Lithium-ionceller èn ad gangen kan du lade på!
mvh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : viskinge

Dato : 01-03-04 06:19

Tak for svaret pbp_et.